ایجاد واحد و شعبه در کشورهای دیگر به صرفه نیست


دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳۰ تیر ۱۳۹۵


ایجاد واحد و شعبه در کشورهای دیگر به صرفه نیست


رئیس دانشگاه آزاد:

ایجاد واحد و شعبه در کشورهای دیگر به صرفه نیست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص فراهم سازی شرایط و امکانات تحصیل فارسی‌زبانان در خارج از کشور گفت: ایجاد واحد و شعبه در کشورهای دیگر با توجه به وجود امکان آموزش مجازی به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و امر جابجایی دانشجویان در کشورهای مختلف ایجاب می‌کند که ما شبکه‌ای داشته باشیم که بتوانیم آموزش را برای فارسی‌زبانان مقیم کشورهای خارجی و به ویژه ایرانیان فراهم کنیم.

پس از راه‌اندازی دفتر دانشگاه آزاد اسلامی در شهر مسکو و در دانشگاه سینرجیا و در آستانه تأسیس دو دفتر دیگر این دانشگاه در اسن آلمان و میلان ایتالیا، دکتر حمید میرزاده در این رابطه اظهار کرد: همین امر باعث شد دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از ظرفیت علمی و آموزشی واحدهای خود، واحد الکترونیکی و واحدها و دفاتر بین‌المللی دانشگاه و شبکه بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی را تأسیس کند.

میرزاده با بیان اینکه در این شبکه واحد مادر نقش اصلی در تهیه متون درسی را دارا بوده و مجوزهای قانونی برای ارائه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری را دارد، افزود:
به همراه واحد مادر، واحد الکترونیک دانشگاه (مجازی) با کمک دفاتر جدید مستقر در روسیه، آلمان و ایتالیا و همچنین واحدهای انگلستان، امارات متحده عربی، افغانستان و لبنان، امر ثبت نام دانشجویان فارسی‌زبان را که در کشورهای مذکور اقامت دارند را انجام می‌دهد.
طبق مقررات؛ برای ایرانیان مقیم در این کشورها نیز ورود به دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در صورت دارا بودن شرایط لازم، بدون آزمون امکان پذیر است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح فعالیتهای این دفاتر گفت: این دانشجویان تحصیلات را در کشور محل اقامت خود برای رشته‌هایی که توسط این شبکه ارائه می‌شود، ادامه می‌دهند و دفاتر دانشگاه در این کشورها مسوولیت پیگیری امور آموزشی و سایر امور مربوطه را به عهده دارند. از طریق این دفاتر، با همکاری واحد مادر، اساتید هر رشته برای برگزاری جلسه امتحان دانشجویان به کشور ذی‌ربط اعزام و ادامه تحصیل این دانشجویان با استانداردهای آموزشی بالا صورت 
می‌گیرد.
میرزاده رشته‌های موردنظر برای این طرح را برشمرد و اظهار داشت:
در فاز اول این طرح، رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، هنرهای ایرانی و اسلامی، تاریخ و فرهنگ اسلام و ایران و رشته‌های دیگری که دانشگاههای خارجی برای ایرانیان و فارسی‌زبانان کمتر ارائه می‌دهند، ارائه خواهد شد.
از طرف دیگر با توجه به اینکه تعداد کثیری از ایرانیانی که از کشور مهاجرت کرده و در کشورهای خارجی اقامت دارند، ممکن است از فرهنگ، زبان و هنرها و تاریخ ایران فاصله گرفته باشند این شبکه می‌تواند حلقه وصل علمی و فرهنگی بین فارسی‌زبانان با ایران از طریق دانشگاه آزاد اسلامی باشد.
وی افزود: از طرف دیگر با توجه به ماهیت علم که جنبه بین‌المللی و جهانی دارد، تأسیس این دفاتر به توسعه کیفی علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی نیز کمک خواهد کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه با تأسیس این دفاتر، همکاریهای علمی- پژوهشی بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاههای خارجی در کشورهایی که دفاتر دانشگاه در آنها تأسیس می‌شود نیز توسعه خواهد یافت، بیان کرد:
علاوه بر بحث تحصیل فارسی‌زبانان، اجرای مشترک پروژه‌های علمی – پژوهشی، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، تبادل استاد و دانشجو و مشارکت در پروژه‌های پژوهشی بین‌المللی از پیامدهای این رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی است.
میرزاده به جنبه مالی این طرح اشاره کرد و گفت: در اغلب این دفاتر هزینه تأسیس از طریق واگذاری متقابل امکانات در واحد مادر به دانشگاه طرف قرارداد، تأمین می‌شود و بار مالی چندانی برای دانشگاه آزاد اسلامی ندارد در حالی که تاسیس یک واحد دانشگاهی مانند واحدهای قبلی به شدت هزینه‌بر است.
وی با بیان اینکه این دوره‌ها صرفاً مخصوص دانشجویان مقیم کشورهای خارجی است، گفت: طبق مصوبه هیات امنای مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در 16 کشور اعم از اروپایی و آسیایی، دفاتر دانشگاه را تأسیس کند که براساس این مجوز تاکنون 3 دفتر راه اندازی شده و 4 واحد دانشگاهی انگلستان، امارات متحده عربی، افغانستان و لبنان نیز در شبکه بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت دارند.
بنابر اعلام مسوولان دانشگاه آزاد، مدارک دانشجویان شبکه مذکور توسط واحد مادر پشتیبان صادر خواهد شد زیرا واحدهای مادر مجوز اجرای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری را دارا هستند و طبق موافقت‌نامه مورخ 24/6/94 دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم تحقیقات و فناوری، واحد الکترونیک مجری مجازی واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی است.
افتتاح مرکز بین‌المللی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در شهر “اسن” آلمان
همچنین در روز چهارشنبه (16 تیرماه) مرکز بین‌المللی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی در مجاورت این دفتر دانشگاهی و با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، مقامات کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و طرف آلمانی در شهر “اسن” افتتاح شد.
این دفتر در مجاورت دانشگاه اسن و دفتر دانشگاه آزاد اسلامی در این شهر است و در منطقه کتابفروشیهای همین شهر قرار دارد.
در این مرکز اغلب انتشارات دانشگاه به زبان فارسی و نیز محصولات علمی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برای فارسی زبانان و کسانی که می‌خواهند زبان فارسی را یاد بگیرند فعال خواهد بود.
منبع: ایسنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *