ایجاد سازش بین طرفین

دسته: تجربه و خاطره
بدون دیدگاه
شنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶


ایجاد سازش بین طرفین

خاطرات و تجربیات قضایی(16)

ایجاد سازش بین طرفین

سید روح الله مصطفی نژاد موسوی – رئیس شعبه 102 کیفری دو دماوند

سازش نه تنها وظیفه قاضی، بلکه وظیفه وکلا و دیگر افراد نیز می باشد. ایجاد سازش بین طرفین پرونده شگردهای مختلفی دارد که برای هر کس و پرونده‌ای ممکن است متفاوت باشد. ولی چند شیوه که فکر می‌کنم می‌تواند برای دوستان مفید باشد را بیان میکنم .

همه ما می‌دانیم اکثر افرادی که نزد ما می‌آیند غالباً دارای اختلافات کهنه و عدیده‌ای می‌باشند که نهایتاً مجبور به طرح شکایت شدند. این افراد مدت‌ها با طرف در بیرون و ذهن خود جنگیده‌اند. برای چنین افرادی گوش شنوایی که حرفهایشان را بشنود از نان شب هم واجبتر است.

طرفین پرونده نیاز به این دارند که حرف‌هایشان شنیده شود تا از نظر روانی تخلیه شوند. وقتی به سراغ شما می‌آیند، داغ هستند. پس اجازه بدهید با حرف زدن سرد بشوند.

وقتی حرف می‌زنند در کلامشان نپرید و جواب حرفهایی که می‌زنند را ندهید. چون فکر می‌کند که شما حرفش را نفهمیدید یا از طرف دیگر حمایت می‌کنید و یا نمی‌خواهید حق را به آنها بدهید. از طرف دیگر برای سؤالات شما جواب پیدا می‌کند و این شما را از بی‌طرفی خارج کرده و به او در ساختن داستانها و توجیه‌های جدید کمک می‌کند. هیچوقت در حین انجام مذاکرات اصلاحی حق را به این یا آن ندهید . از قدیم گفته‌اند هرکس یک طرفه به قاضی برود خوشحال بر میگردد. ضمن اینکه اگر حق را به یکی از طرفین دادید بعداً در صورت ارائه دفاعیات موجه از طرف مقابل نمی‌توانید از حرف خود برگردید و در صورتیکه برگردید بدنامی برای شما به همراه خواهد داشت. و متهم به اموری خواهید شد که خود از آن بی‌اطلاعید. بعد از شنیدن اظهارات شاکی یا خواهان به همان اندازه اجازه دهید متهم یا خوانده نیز صحبت کند. اجازه ندهید طرفین در بین کلام همدیگر صحبت کرده و آتش کینه را شعله‌ورتر کنند. فراموش نکنید داور طرفین شما هستید و تصمیم نهایی بر سازش یا عدم سازش با شماست. عواقب این جرم یا اختلاف را برای طرفین روشن کنید. صحبت از بی‌ارزش بودن کینه و اختلاف و بی‌ارزش بودن دنیا و بردن طرفین در فاز معنویت و دوستی از دیگر شگردهای سازش است . فراموش نشود گرفتن رضایت به زور علاوه بر اینکه در حل مشکل کمکی نمی‌کند پرونده‌های زیادی را برای شما بوجود خواهد آورد. سعی شود سازش نیز به نحو عادلانه‌ای باشد. اگر ضرری به کسی وارد شد سعی شود از طرف شخص مقابل جبران شود و اگر توهینی صورت گرفت با عذرخواهی حل شود. سازش طرفین مکتوب شود و سعی شود تمامی موضوعات اختلاف و شیوه حل آنها در متن نگاشته شود. در هر حال مواظب رعایت امانت و احتیاط و عدالت در نگارش متن سازش باشید و بعد از سازش نیز سعی کنید پیش بینی اختلافات آینده را بکنید و شیوه حل اختلافات آینده را نیز در متن قید کنید. روشهای سازش متعدد و متنوع است. گفتن این روشها به این معنی نیست که دوستان از آن بی‌اطلاع هستند. مطمئناً همه شما از این شیوهها و شیوههای دیگر استفاده می‌کنید.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *