اگر بعد از خرید خودرو به دفترخانه نرفتید، مالک نیستید

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵


اگر بعد از خرید خودرو به دفترخانه نرفتید، مالک نیستید

اگر بعد از خرید خودرو به دفترخانه نرفتید، مالک نیستید

445329269

مدیر روابط عمومی کانون سردفتران و دفتر یاران گفت: خریداران خودرو که پس از تعویض پلاک به دفترخانه مراجعه نکرده‌اند، ازنظر قانونی مالک خودرو خود نیستد و برگ سبز پلیس تنها سند مالکیت پلاک است.

امیر گودرزی افزود: متأسفانه هرچند وقت یک‌بار هجمه‌ای علیه دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتر یاران در خصوص الزام به ثبت معاملات خودرو شکل می‌گیرد که برنامه ریزان این حرکت هدفمند سعی دارند این‌گونه در ذهن خواننده القا کنند که دفاتر اسناد رسمی چند صد هزار تومان بابت نقل‌وانتقال یک خودرو دریافت می‌کنند و به همین علت مراجعه به دفترخانه، اختیاری تلقی می‌شود. وی در خصوص پیامهایی که به‌تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده است و سعی دارد خریداران خودرو را از مراجعه به دفاتر اسناد رسمی منع کند، واکنش نشان داد و این فعالیتها را هدفمند و در راستای تضعیف سند رسمی دانست.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در همه کشورهای جهان سعی در رسمیت بخشیدن به معاملات است تا از پول‌شویی و انجام معاملات زیرزمینی جلوگیری شود.

مدیر روابط عمومی کانون سردفتران و دفتر یاران گفت: دربند 67 سیاستهای کلی برنامه ششم، متأثر از منویات مقام معظم رهبری آمده است: «توسعه ثبت رسمی اسناد و املاک و مالکیتهای معنوی و ثبت رسمی مالکیتهای دولت و مردم …» و بر این امر تأکید شده است.

گودرزی تأکید کرد: ارقام دریافتی در دفترخانه بابت مالیات نقل‌وانتقال، حق‌الثبت سازمان ثبت، مالیات بر ارزش‌افزوده، مبالغ پرداختی موضوع ماده‌واحده قانون توزیع حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی مصوب 28/03/1373 است که از مبالغ یادشده تنها بین 9 تا 17 درصد آن به جیب سردفتر می‌رود. وی با بیان این‌که قانون، تکلیف صدور سند خودرو را مشخص کرده است و طرفین معامله ملزم‌اند پس از تعویض پلاک به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند، گفت: کانون سردفتران و دفتر یاران به‌قدر کافی در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده است و تبعات ناشی از عدم مراجعه به دفترخانه به عهده خریدار خودرو خواهد بود.

گودرزی در خصوص این تبعات گفت: ممکن است فروشنده خودرو، حق انتقال اموال خود را به دلایل قانونی نداشته باشد، یعنی ممنوع‌المعامله باشد که مرکز تعویض پلاک در این مورد مسؤولیتی ندارد، کنترل این موضوع در اختیار دفتر اسناد رسمی است.

وی هشدار داد: اگر کسی خودرویی را از ممنوع‌المعامله خریداری کند، مالک خودرو نمی‌شود و پولش را هدر داده است.

مدیر روابط عمومی کانون سردفتران و دفتر یاران ادامه داد: اگر شما خودرو متعلق به یک فرد زیر 18 سال یا محجور را بخواهید از قیم او بخرید قیم حتماً باید از دادستان مجوز بگیرید چون فروش مال توسط قیم بدون مجوز، جرم است، این در حالی است که مراکز تعویض پلاک پلیس، بدون چنین مجوزی اقدام به تعویض پلاک می‌کنند؛ اما دفترخانه این مجوز را دریافت می‌کند و به همین راحتی با مراجعه کردن به دفترخانه، یک خریدار خودرو ممکن است مجرم شود.

گودرزی با بیان این‌که مراجعه نکردن فروشنده و خریدار خودرو به دفاتر اسناد رسمی تبعات زیاد دیگری از جمله انتقال بدهی عوارض شهرداری خودرو به خریدار دارد، گفت: تعویض پلاک به‌تنهایی انتقال مالکیت محسوب نمی‌شود و شما اگر خودرویی را خریدید و به دفترخانه نرفتید، بدانید مالک خودرو نیستید و برگ سبز پلیس، تنها سند مالکیت پلاک است و ممکن است فعلاً مشکلی گریبان گیر شما نشود اما اگر به دردسر بیفتید به این آسانی حل‌شدنی نیست. منبع: میزان

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *