ایران رئیس گروه 77 شد

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵


ایران رئیس گروه 77 شد

ایران رئیس گروه 77 شد

 

 

جمهوری اسلامی ایران رسماً رئیس گروه 77 در سال 2017 میلادی شد.

در جریان مراسمی که صبح روز جمعه 6/12/1395 در محل دفتر سازمان ملل متحد در وین با حضور رؤسای سازمانهای بین‌المللی مستقر و تعدادی زیادی از سفرا و نمایندگان کشورهای مختلف برگزار شد، رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در وین به‌عنوان رئیس گروه 77 برای یک سال انتخاب شد.

نماینده دائم ایران در وین در این مراسم طی سخنانی ضمن قدردانی از اعتماد کشورهای عضو برای انتخاب ایران به‌عنوان رئیس گروه 77 بر دفاع از اصول، منافع، ارزشها و اهداف گروه تأکید کرد.

وی ضمن تشریح اهداف و اولویتهای گروه 77 در حوزه مباحث سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده منع جامع آزمایشهای هسته‌ای، اهمیت ارتقای همکاری و مساعدت فنی به کشورهای درحال‌توسعه را خاطرنشان ساخت.

رضا نجفی هم‌چنین گسترش همکاریهای بین‌المللی و به‌ویژه همکاریهای جنوب- جنوب را مورد تأکید قرارداد.

در این مراسم یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، لی یونگ مدیرکل سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، لاسینا زربو مدیر اجرایی معاهده منع جامع آزمایشهای هسته‌ای و جان لاک لمباهیو مدیر روابط عمومی دفتر سازمان ملل در وین حضور داشتند و طی سخنرانیهای خود ضمن تبریک ریاست کشورمان بر اهمیت و نقش گروه 77 در عرصه بین‌المللی تأکید کردند. گروه 77 که در سال 1964 میلادی باهدف پیگیری مباحث اقتصادی و توسعه‌ای در عرصه بین‌المللی تشکیل شد در حال حاضر با 134 عضو به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه بین‌المللی کشورهای درحال‌توسعه از جمله گروههای مهم و تأثیرگذار در مباحث و مذاکرات سازمان ملل متحد به‌ویژه در حوزه مسایل توسعه‌ای بشمار می‌رود. این گروه نقش مهمی در تبیین و پیشبرد مواضع و اولویتهای کشورهای درحال‌توسعه و همکاریهای جنوب – جنوب بر عهده دارد. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *