ایران، ترکیه و سوریه برای تشکیل کمیته نظارت بر آتش بس سوریه توافق کردند

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱ اسفند ۱۳۹۵


ایران، ترکیه و سوریه برای تشکیل کمیته نظارت بر آتش بس سوریه توافق کردند

ایران، ترکیه و سوریه برای تشکیل کمیته نظارت بر آتش بس سوریه توافق کردند

 968197154

هیأتهای ایران، روسیه و ترکیه بهعنوان بانیان نشست سوری- سوری در مذاکرات آستانه 3 توافق کردند که کمیته نظارت بر آتشبس سوریه را تشکیل دهند.

در این نشست که در پایتخت قزاقستان برگزار شد، افزون بر هیأتهای سه کشور مسؤول و ضامن آتش‌بس فراگیر (برقرارشده از 10 دی‌ماه)، هیأتهای دولت و مخالفان مسلح سوریه، قزاقستان به‌عنوان میزبان، سازمان ملل و اردن شرکت داشتند و آمریکا هم به‌عنوان ناظر حضور یافت.

خبرگزاری قزاقستان با اشاره به پایان یافتن این نشست اعلام کرد: هیأتهای ایرانی، روسی و ترکیه‌ای در مهم‌ترین تصمیم خود در این مذاکرات، برای تشکیل کمیته عملیاتی نظارت بر اجرای آتش‌بس و سازوکارهای آن موافقت کردند.

این سازوکار، تمامی مسایل مرتبط به پایان درگیریها و اقدامهای جنگی در سوریه را دربر می‌گیرد.

این رسانه روسی نوشت: اسناد مربوط به مراحل کشف موارد نقض آتش‌بس و مجازات نقض‌کنندگان نیاز به بررسی بیشتری دارد.

الکساندر لاورنتیف نماینده رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه و سرپرست هیأت روسی درباره صادر نشدن بیانیه مشترک پایانی، گفت: متن تنظیم‌شده تا حدود زیادی شبیه، بیانیه اجلاس پنجم بهمن‌ماه بود، بنابراین تصمیم گرفته شد در مذاکرات آستانه 3، مسایل محدود به‌صورت مشروح مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

مقام روسی هم‌چنین بر این تأکید کرد که اسناد مربوط به کمیته عملیاتی آتش‌بس، بعد از نهایی شدن موردپذیرش همه طرفها از جمله دولت سوریه و معارضان مسلح قرار گیرد.

مذاکرات آستانه که به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه سه دور آن برگزارشده است، برای نخستین بار هیأت دولت و نمایندگان چندین گروه از مخالفان مسلح امضاکننده پیمان آتش‌بس فراگیر رودررو مذاکره می‌کنند. منبع: باشگاه خبرنگاران


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *