ایجاد نشاط اجتماعی از ورزش و گردش تا ازدواج و اشتغال

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۲ بهمن ۱۳۹۵


ایجاد نشاط اجتماعی از ورزش و گردش تا ازدواج و اشتغال

عضو فرهنگستان علوم پزشکی اعلام کرد:

 ایجاد نشاط اجتماعی از ورزش و گردش تا ازدواج و اشتغال

 

 

944302341

 

مشاور عالی رفتاردرمانی و عضو فرهنگستان علوم پزشکی درباره راهکارهای افزایش نشاط اجتماعی گفت: برای ایجاد و تقویت نشاط اجتماعی راهکارهای مختلفی وجود دارد که ورزش و گردش، ازدواج، اشتغال، تدبیر و امید ازجمله این موارد است.

پروفسور حسین باهر درباره نشاط اجتماعی، با بیان این‌که برای ایجاد نشاط اجتماعی پایدار در جامعه باید شرافت انسانها را در نظر گرفت، گفت: مادامی‌که افراد در جامعه به یکدیگر احترام بگذارند و کرامت انسانی را در نظر داشته باشند، بسیاری از مشکلات اجتماعی حل می‌شود.

وی اظهار کرد اگر نشاط را شعف در نظر بگیریم، شعف تابع شرف است و اگر در بین انسانها کاری کنیم که افراد احساس شرف داشته باشند؛ چه از منظر توحیدی، چه در توزیع و چه از لحاظ فرهنگی، در آن صورت نشاط اجتماعی پایدار ایجاد می‌شود و باید بررسی کرد که یک انسان چطور احساس شرافت می‌کند.

باهر ادامه داد: کودکان، زنان سرپرست خانوار، سالمندان، جوانان و در واقع هر یک از اقشار جامعه متناسب با جایگاهی که دارند باید احساس شعف و شرافت کنند و در حد مباهات باید از نشاط برخوردار باشد.

وی اظهار کرد: نشاط اجتماعی فرمول دارد و عبارت است از توفیقات تقسیم‌بر توقعات؛ بدین معنا که در دستیابی به توقعات چقدر توفیق داشته‌ایم و در این خصوص افرادی که توقعات آنها نسبت به توفیقاتشان بالاتر است، ناراحت هستند و این موضوع هر قدر افزایش پیدا کند، میزان افسردگی، پژمردگی، دل‌مردگی بیشتر می‌شود و انواع ناهنجاریهای فردی و جمعی را در پی دارد که با توجه به روند فعلی به نظر می‌رسد که میزان ناکامیها رو به افزایش است.

وی با اشاره به تسلسل مشکلات و این‌که مسایل اجتماعی زنجیره‌ای هستند، تأکید کرد: متولیانی که امور اجرایی را در اختیار دارند، برای رفع مشکلات اجتماعی مردمی بیندیشند و الهی عمل کنند و هم‌چنین از نظرات کارشناسی مشاوران اعلم و متخصصان بهره بگیرند تا برای مشکلات اجتماعی چاره‌اندیشی کنند که البته حل این موضوعات نیازمند عزم ملی است.

راهکارهای افزایش نشاط اجتماعی

باهر درباره راهکارهای افزایش نشاط اجتماعی گفت: برای ایجاد و تقویت نشاط اجتماعی در طبیعت و جسم می‌توانیم ورزش و گردش را اضافه کنیم، در بعد فرهنگی کاربردی‌تر کردن علم و ادب و کم کردن از کلی‌گویی و مفروضات را مدنظر قرار دهیم، از منظر اجتماعی، برای ازدواج و اشتغال تسهیلات ایجاد کنیم و در بعد سیاست، تدبیر و امید را در جامعه درونی کنیم و نتایج آن را به مردم نیز نشان دهیم.

این استاد دانشگاه در مورد چهار جوهره انسان کامل توضیح داد و افزود: در رفتارشناسی زمانی می‌توانیم بگوییم که یک فرد رضایت کامل دارد که در چهار جوهره توفیق داشته باشد و منظور از این چهار بعد این است که از نظر جسمانی دارای توانایی جسمی باشد، از نظر روحانی نسبت به جنس و سن و زمان و مکان خود داناییهای نسبی داشته باشد، از نظر اخلاقی و نفسانی باید شکیبایی و حلم داشته باشد و از نظر عرفانی و معنوی هم باید زیبایی داشته باشد که منظور زیبایی درونی است نه زیبایی که آرایشگاهها می‌گویند.

باهر تصریح کرد: متأسفانه چهار جوهره (توانایی، دانایی، شکیبایی و زیبایی) یک انسان نسبتاً کامل، در حال حاضر زیر سؤال رفته است.

وی اضافه کرد: از نظر جوهره جسمانی واقعیت این است که توانایی به مسایل جسمی، مادی و اقتصادی برمی‌گردد که از این‌جهت باید بررسی شود که توزیع درآمدها در اقتصاد ما چگونه است؛ که در این مورد باید گفت واقعیت این است که شکاف عمیقی بین بسیار داراها و بسیار ندارها وجود دارد و منحنی لورنز و ضریب جینی نشانگر این موضوع است به‌طوری‌که احتمالاً 85 درصد از امکانات کلی جامعه در اختیار 15 درصد از جمعیت است و 15 درصد از امکانات در اختیار 85 درصد از مردم قرار دارد و از این‌رو بیش از نیمی از جمعیت ما به‌طور نسبی و تقریبی حول‌وحوش خط فقر هستند.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی اضافه کرد: معتقدم همیشه برای رفع مشکلات پیچیده اجتماعی در بدترین شکل هم راه‌حل وجود دارد منتهی کار باید دست کاردان باشد و از نظرات متخصصان و کارشناسان استفاده شود.

باهر در مورد مکتب تغییرات ارزشی گفت: چهار وجه طبیعت، فطرت، طینت و حیرت داریم که باید با چهار وجه انسان کامل یعنی جسم، روح، نفس و فؤاد هم‌تراز باشد.

وی افزود: بسیاری از زمینه‌ها هم‌تراز نیست و مشکلات جدی وجود دارد؛ به‌عنوان نمونه از نظر زیست بومی انواع و اقسام آلودگیها وجود دارد، به لحاظ فرهنگی شاهد ناهنجاریها هستیم، در حوزه سیاست نیز ناهنجاریهای سیاستی وجود دارد.

آیا برای تعالی فرهنگی، متری داریم؟

باهر اظهار کرد: اهداف قابل‌سنجش و اندازه‌گیری هستند مثلاً رشد اقتصادی را می‌توان از طریق شاخصها و مؤلفه‌هایی اندازه‌گیری کرد اما آیا برای تعالی فرهنگی هم متری وجود دارد؟ و یا در مورد شاخصهای رفاه و تعالی اجتماعی وضعیت چگونه است؟ متأسفانه در ابعاد اجتماعی و فرهنگی اطلاعات دقیقی موجود نیست و تنها به استناد مطالعاتی که توسط مؤسسات بین‌المللی و در دیگر کشورها وجود دارد، در بسیاری از شاخصها در رده‌بندیهای پایین قرار داریم.

وی تأکید کرد: ما به‌عنوان کارشناس و آسیب‌شناس باید آسیبها را بگوییم و قصد سیاه نمایی از جامعه را نداریم؛ به بیانی دیگر چون در پی شناسایی آسیبها هستیم ناچار به واکاوی و علت‌یابی در این خصوص می‌شویم.

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *