ایجاد رشته‌های جدید متناسب با تقاضای بازار در دانشگاه آزاد

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵


ایجاد رشته‌های جدید متناسب با تقاضای بازار در دانشگاه آزاد

ایجاد رشتههای جدید متناسب با تقاضای بازار در دانشگاه آزاد

 

 

فریدون رهنمای رودپشتی در آستانه هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد گفت: در درجه اول دانشگاه باید بتواند حرکت پویا و مستمر داشته باشد و برای اینکه چرخ دانشگاه بچرخد، مسأله اقتصاد دانشگاه مسأله بسیار حایز اهمیتی است.

وی افزود: با تأمین منابع اقتصادی برای دانشگاه از محل شهریه و غیر شهریه این امکان برای دانشگاه فراهم می‌شود که بتواند مأموریتها، سیاستها و راهبردهای دانشگاه را محقق کند.

رهنمای رودپشتی با بیان این‌که اصلی‌ترین چالش دانشگاه در شرایط فعلی، تأمین منابع پایدار برای دانشگاه است، گفت: تأمین منابع پایدار اقتصادی تنها از طریق شهریه به دلایل متعددی از جمله رقبای زیاد، کاهش جمعیت متقاضی و کاهش تقاضای اجتماعی امکان‌پذیر نیست، البته در سیاستها و برنامه‌های جدید دانشگاه مقرر شده که سهم منابع درآمدی دانشگاه از محلی غیر از شهریه افزایش یابد.

تأکید بر فعالیتهای اقتصادی و سرمایهگذاری برای تأمین منابع درآمدی پایدار

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانشگاه آزاد با بیان این‌که برای رسیدن به این هدف در عین توجه به مأموریت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و ارائه خدمات متمایز دانشجویی دانشگاه در جذب دانشجو، به موضوع فعالیتهای اقتصادی اعم از دانش‌بنیان و غیردانش‌بنیان یا فعالیتهای سرمایه‌گذاری برای تأمین منابع درآمدی پایدار تأکید شده است. رهنمای رودپشتی در ادامه با تأکید بر این‌که یکی از مأموریتهای اصلی دانشگاه، آموزش با کیفیت به دانشجویان است، اظهار داشت: توجه به استانداردسازی و ارتقای کیفیت آموزشی، رشته‌های مورد تقاضا و مورد نیاز جامعه در برنامه‌ریزی آموزشی، آمایش آموزشی و علوم بین رشته‌ای در دانشگاه آزاد بسیار حایز اهمیت است.

وی با اشاره به لزوم توجه به امور پژوهش و فناوری در دانشگاه آزاد، گفت: آموزش و پژوهش در دانشگاه باید با هم مرتبط باشند؛ تولید علم یکی از بحثهایی است که در دانشگاه آزاد به آن توجه شده و خوشبختانه امروز دانشگاه هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت در بحث تولید علمی جایگاه بالایی دارد.

رهنمای رودپشتی اضافه کرد: علاوه بر این موضوع، بحث تجاری‌سازی فعالیتهای تحقیقاتی برای دانشگاه مهم است که در این زمینه تلاش شده با توسعه شرکتهای دانش‌بنیان و هم‌چنین تجاری‌سازی تحقیقات توسط خود دانشگاه این امر محقق شود.

وی با تأکید بر این‌که فعالیتهای تحقیقاتی دانشگاه باید معطوف به نسل جدید دانشگاه که دانشگاه کارآفرین و فن آفرین است باشد، گفت: اگر به این موضوع توجه نشود مأموریتهای پژوهشی و آموزشی دانشگاه و تأمین منابع از محل غیر شهریه محقق نخواهد شد، بنابراین باید به این موضوع به‌عنوان یک اصل اساسی توجه کنیم.

ایجاد رشتههای جدید متناسب با تقاضای بازار در دانشگاه آزاد

وی با اشاره به اقدامات و مأموریتهای جدید دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: اقدامات دانشگاه بنا به اقتضائات امروز کاملاً متفاوت است. دانشگاه آزاد امروز هیچ توسعه کمی نخواهد داشت، اما در حوزه آموزش ممکن است از لحاظ ایجاد رشته‌های جدید متناسب با تقاضای بازار و هم‌چنین توسعه رشته‌های چند نظمی، تعداد دانشجویان و توسعه تحصیلات تکمیلی توسعه کمی داشته باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانشگاه آزاد افزود: در واقع تغییر مأموریت و تغییر راهبرد امروز دانشگاه آزاد اسلامی به این دلیل است که دانشگاه رقابتی و متعالی اداره شود، در حوزه تشکیلاتی نیز موضوعاتی مانند چابک‌سازی، کاهش هزینه‌ها، کوچک‌سازی و تسریع در کار با اصلاح فرایندها در دانشگاه دنبال می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که بر اساس مصوبات هیأت امنای مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی این اجازه را دارد که وارد فعالیتهای اقتصادی شود، گفت: با ایجاد یک هلدینگ سرمایه‌گذاری در دانشگاه این موضوع پیگیری می‌شود.

حمایت از توسعه شرکتهای دانشبنیان

رهنمای رودپشتی درباره مأموریتهای دیگر دانشگاه آزاد، تصریح کرد: راه‌اندازی پارک علم و فناوری، مراکز رشد، شرکتهای دانش‌بنیان و حمایت از آنها و توجه به طرحهای فرهنگی از مأموریتهای دیگر این دانشگاه است.

وی در ادامه با تأکید بر این‌که بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد در زمینه تأسیس شرکتهای دانش‌بنیان در زمینه نرم‌افزاری و مغزافزاری است، گفت: حمایت از علاقه‌مندان به تأسیس شرکتهای دانش‌بنیان بر اساس امکانات دانشگاه در قالب مقررات، بخشنامه‌ها و ضوابط از سیاستهای اصلی دانشگاه است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی دانشگاه آزاد افزود: البته تخصیص منابع مالی نیز در صورت لزوم صورت می‌گیرد، ولی اصلی‌ترین سیاست و برنامه دانشگاه استفاده از امکانات موجود برای توسعه این نوع شرکتها و حمایت از آنها و هم‌چنین انضباط مالی و اعمال مدیریت هزینه و مصرف بهینه است.

اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد یک گفتمان سراسری بین روسای واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی دانشگاه است

رهنمای رودپشتی با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد در تبیین سیاستها و اهداف دانشگاه، گفت: این اجلاس که امسال مصادف با ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بنیان‌گذار و رئیس فقید هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی است، یک اجلاس کاری است که امسال با شعار «دانش، فرهنگ و اقتصاد» و گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود؛ در واقع یک گفتمان سراسری و یک نشست اجرایی با حضور همه روسای واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه است. به گفته وی، در این اجلاس سیاستها و برنامه‌های دانشگاه اعلام می‌شود، هم‌چنین مسائل، مشکلات و چالشهای واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزشی در کمیسیونهای تخصصی بحث و بررسی شده و سپس برای آن راه‌حل پیدا می‌شود. منبع: فارس


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *