ایجاد بنیاد خیریه در دانشگاه ها راهکاری مناسب برای جذب موقوفات علمی

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۴ مهر ۱۳۹۵


ایجاد بنیاد خیریه در دانشگاه ها راهکاری مناسب برای جذب موقوفات علمی

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان مطرح کرد:

ایجاد بنیاد خیریه در دانشگاه ها  راهکاری مناسب برای جذب موقوفات علمی

 

 

دکتر سید محمود مدرس هاشمی با اشاره به این‌که توسعه اقتصادی کشور و تولید ثروت در جامعه تنها در سایه توسعه علمی و فناوری به دست خواهد آمد، گفت: این در حالی است که فرهنگ وقف یا همان صدقه جاریه که در دین مبین اسلام مورد تاکید زیاد است، در حوزه علم و فناوری مغفول واقع‌شده است.

وی با تاکید براین که خیرین باید به حوزه پژوهش نیز واردشده و زیرساختهای دانشگاهها را برای تقویت زیرساختهای علم و فناوری تقویت کنند، اذعان داشت: واقعیت این است که خیرین کشورمان برای انجام امور خیر آشنایی چندانی به حوزه‌های علمی، آموزشی و فناوری ندارند و بیشتر اقدامات خداپسندانه آنها محدود به مدرسه‌سازی و ساخت مسجد و حسینیه است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه تاکید کرد: جذب خیرین به‌طور حتم نیازمند فرهنگ‌سازی، شناساندن و تبیین هرچه بیشتر تأثیرات علم و پژوهش در بهبود روند زندگی و اقتصاد جامعه است.

وی با اشاره به تأثیرات بلندمدت وقف در حوزه علم و فناوری نسبت به سایر حوزه‌ها گفت: هنگامی‌که برای ساخت یک مرکز علمی مانند مدرسه و دانشگاه یا انجام تحقیقات علمی و خرید لوازم موردنیاز دانشجویان و محققان کشور از سوی خیرین سرمایه‌گذاری شود، به‌محض شکوفایی اقدامات علمی دراین مراکز تمام بخشهای جامعه تا سالیان متمادی از نتایج و دستاوردهای عمیق آن بهره‌مند خواهد شد.

دکتر مدرس هاشمی در ادامه با اشاره به این‌که در حال حاضر ایجاد بنیادهای خیرین از سوی دانشگاهها راهکاری مطلوب برای جذب کمکهای دوستداران علم و دانش است، گفت: دانشگاه اصفهان دراین راستا از حدود یک سال پیش یک بنیاد خیریه متشکل از 25 نفر از خیران استان و جمعی از دانشگاهیان با تصویب اساسنامه و انتخاب هیأت امنا ایجاد کرده است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان بابیان این‌که در طول یک سال گذشته امور خیریه دانشگاه از طریق این بنیاد انجام‌شده است درعین‌حال گفت: البته به دلیل اینکه این بنیاد تازه تأسیس است و از طرفی به دلیل همان ضعف فرهنگ وقف علمی و پژوهشی در کشور و همچنین آشنا نبودن خیرین با این بنیاد، کار به‌کندی جلو رفته است.

دکتر مدرس هاشمی درعین‌حال یکی از دلایل اصلی کاهش وقف در کشور را رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد جامعه عنوان و درعین‌حال ایجاد بنیادهای خیرین برای جذب هرچه بیشتر کمکهای مردمی به‌خصوص ایجاد امکان دریافت کمکهای با مبالغ پایین‌تر از سوی دانشگاهها را برای شکوفاتر شدن هرچه بیشتر علم و پژوهش و فناوری در کشور بسیار راهگشا دانست.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: به‌هرحال مهم این است که خود دانشگاهها باید با تأسیس بنیادهای خیرین افراد نیکوکار را برای کمک و وقف در بخش علم و فناوری ترغیب کنند.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *