ایجاد امنیت اجتماعی وظیفه همه دستگاههاست

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۹ بهمن ۱۳۹۵


ایجاد امنیت اجتماعی وظیفه همه دستگاههاست

ایجاد امنیت اجتماعی وظیفه همه دستگاههاست

 

628967075

دادستان تهران ضمن ارائه تعاریفی از امنیت اجتماعی، توجه به شکل تهدیدها را نوعی از برقراری امنیت اجتماعی دانست و در خصوص نقش دستگاههای دولتی در تأمین امنیت اجتماعی اظهار کرد: ایجاد امنیت اجتماعی و حفظ آن از وظایف تمام دستگاههای اجرایی و حاکمیتی است و نوع اقدامات در حوزه فرهنگی، اخلاقی و ارزشی میتواند ایجابی یا سلبی باشد.

عباس جعفری دولت‌آبادی در نشستی پیرامون آسیبهای اجتماعی با موضوع عفاف و حجاب با اشاره به این‌که اصطلاح امنیت اجتماعی در حوزه‌های مختلف از جمله جامعه‌شناسی و امنیت کاربرد دارد، دو تعریف مطرح از اصطلاح مذکور را که با موضوع جلسه تقارن بیش‌تری دارد، ارائه داد تا زمینه‌ساز مباحث جلسه پیرامون نهادینه کردن امنیت اجتماعی در جامعه باشد.

وی توانایی جامعه برای حفظ ویژگیهای اصلی خود در شرایط متغیر در قبال تهدیدات احتمالی یا واقعی را تعریفی اجمالی از امنیت اجتماعی دانست که از 4 رکن برخوردار بوده و در بیان ارکان این تعریف اظهار کرد: توانایی جامعه، ویژگیهای اصلی جوامع، شرایط متغیر و تهدیدات احتمالی یا واقعی، 4 رکن اساسی این تعریف است که در تجزیه‌وتحلیل آسیبهای اجتماعی به‌منظور پیش‌گیری و مقابله با آن باید موردتوجه قرار گیرد.

جعفری دولت‌آبادی توانایی جامعه به معنای قابلیت رسیدن از من به ما؛ از تفرقه به وحدت و از واگرایی به همگرایی را یکی از شاخصه‌های امنیت اجتماعی دانست و در تعریف رکن دوم تعریف فوق‌الذکر افزود: ویژگی اصلی جوامع، هویت آنهاست و هویت جامعه ما، اسلامی بودن است؛ لذا یکی از ارکان امنیت اجتماعی، لحاظ این عناصر هویتی است.

دادستان تهران توجه به شرایط متغیر و در حال تحول جامعه را به‌عنوان رکنی از امنیت اجتماعی خواند و با اشاره به تحولات فعلی ایران و دوره رژیم قبل اظهار کرد: پیش از انقلاب، صحبت از امنیت اجتماعی میسر نبود زیرا هویت اسلامی جامعه ایرانی نادیده گرفته می‌شد، تعریف امنیت اجتماعی در دهه اول انقلاب که دوره ایثار و فداکاری بود، با دهه چهارم متفاوت بوده و تغییر کرده است. جعفری دولت‌آبادی در تبیین تهدیدات احتمالی یا واقعی به‌عنوان رکنی از امنیت اجتماعی، تهدید را ذات جوامع بشری دانست که می‌تواند از نوع واقعی مانند اقدام نظامی باشد یا در فضای مجازی محقق شود.

دادستان تهران تعریف دیگری از امنیت اجتماعی ارائه داد و آن مصونیت و رهایی جامعه از تهدیداتی است که ارزشهای اخلاقی، دینی و فرهنگی جامعه را تهدید کرده و حسب مورد می‌تواند از سوی افراد، جامعه، گروهها و یا دولت انجام گیرد.

دولتها هم میتوانند با اقدامات خود موجب ناامنی شوند

جعفری دولت‌آبادی این تعریف را قابل انطباق با مباحث جلسه ارزیابی کرد و مزایای تعریف را، اولاً، توجه به مصونیت جامعه و ثانیاً، توجه به نقش دولتها در تهدید امنیت اجتماعی دانست.

وی افزود: جامعه وقتی پیشرفت می‌کند که در حوزه‌های اخلاقی، دینی و فرهنگی از تهدیدها مصون باشد و دیگر این‌که دولتها گاه با عدم دفاع از برخی ارزشها، بسترهای تهدید را فراهم می‌کنند.

دادستان تهران مقابله با تهدیدها را مورد اشاره قرار داد و افزود: مقابله با تهدیدها یک وظیفه همگانی است و نباید این اقدامات را فقط در زمره وظایف پلیس و دستگاه قضایی به شمار آورد، بلکه به وظایف همه دستگاهها برمی‌گردد.

وی با خاطرنشان کردن این‌که تهدید ارزشهای دینی، فرهنگی و اخلاقی جامعه متوجه همه دستگاهها است، افزود: از جمله اهداف این سلسله جلسات، بیان این واقعیت است که همه دستگاهها در قبال آسیبهای اجتماعی مسؤولیت دارند و ارزیابی عملکرد دستگاهی که در مقابل ساخت فیلم مبتذل اقدامی انجام نمی‌دهد یا بر وضعیت تولید لباس غیر مجاز و نامناسب نظارت نمی‌کند، از منظر خدشه به امنیت اجتماعی قابل بررسی است.

جعفری دولت‌آبادی با توجه به تغییر شکل فساد در حوزه اجتماعی گفت: استخر پارتی، رنگ پارتی، تبلیغ در سیستمهای اپراتور، فضای مجازی، استفاده از کارتهای ماهواره‌ای و… نسبت به دهه اول انقلاب شکل وقوع فساد را تغییر داده؛ هر چند محتوای فساد حفظ شده است؛ لذا شیوه‌های سنتی گذشته دیگر کفایت نمی‌کند و موفقیت در پیشگیری از فساد اجتماعی، عزم تمام دستگاهها مانند وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد ‌اسلامی،‌ آموزش‌وپرورش، وزارت علوم و سازمان صداوسیما و سایر نهادهای فرهنگی را می‌طلبد.

دستگاهها نباید اقدامات یکدیگر را خنثی کنند

وی خاطرنشان کرد که دستگاهها نباید در امر مبارزه با مظاهر فساد، اقدامات یکدیگر را خنثی کنند.

جعفری دولت‌آبادی هم‌چنین از نشست مشترک دادستانی با دکتر صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو هفته گذشته خبر داد و از نتایج مفید این جلسه شامل اعلام آمادگی وزیر برای اجرایی کردن سیاستهای فرهنگی نظام ابراز خرسندی کرد و افزود: رفع مشکلات مربوط به صدور مجوز چاپ کتاب، بهبود فرایند سینما، نظارت بر نشریات و مطبوعات، برخی مطالبات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. دادستان تهران، اولویت دادن به اقدامات پیش‌گیرانه را مورد توجه قرار داد و در تبیین نقش دستگاهها در حوزه پیش‌گیری اظهار داشت: وقتی فیلمی محتوای ضد ارزش دینی دارد، چرا باید مجوز ساخت و اکران آن صادر گردد.

دادستان تهران تصریح کرد: دستگاههایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم و آموزش‌وپرورش باید آموزش در مورد آسیبها و مفاسد اجتماعی را از سطح پایه شروع کنند و این تصور که با شیوه‌های سنتی گذشته می‌توان با آنها مبارزه کرد اشتباه است.

مثال دیگر جعفری دولت‌آبادی برای اولویت پیش‌گیری، در حوزه مفاسد اجتماعی بود. وی با تأکید بر این‌که در این حوزه که به‌خصوص بافرهنگ و آموزش مردم مرتبط است، صرف مقابله و اقدامات سلبی جواب نمی‌دهد، افزود: بازداشت افراد الزاماً موجب تغییر طرز تفکر نمی‌شود و اقدام کیفری باید به مواردی که ضرورت دارند و در چارچوب امکانات باشند، منحصر شود؛ لذا قوه قضاییه و پلیس که همانند سایر دستگاهها، از لحاظ ساختار و امکانات با محدودیتهایی مواجه هستند، باید به نحوی عمل کنند تا اقدامات قضایی متوجه مراکز اصلی و کانونهای آسیب شود منبع: حمایت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *