اولین نشست خبری 
سخنگوی جدید شورای نگهبان


دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۴ مرداد ۱۳۹۵


اولین نشست خبری 
سخنگوی جدید شورای نگهبان


اولین نشست خبری 
سخنگوی جدید شورای نگهبان


 کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا وزارت کشور در نامه ارسالی خود درخواست برگزاری الکترونیکی انتخابات آینده ریاست جمهوری را ارائه کرده است یا نه؟
توضیح داد: ظاهراً در آن نامه فقط درباره تعیین تاریخ انتخابات آینده ریاست جمهوری مطالبی مطرح‌شده است اما اگر وزارت کشور چنین درخواستی بدهد، آن را بررسی می‌کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا مسئله دریافت حقوقها ی نجومی می‌تواند در بررسی صلاحیتها برای انتخاباتها ی آتی مؤثر باشد یا نه اظهار داشت:
اکنون نمی‌توانیم نظر خاصی را مطرح کنیم اما به‌طورکلی اگر خلافی صورت گرفته باشد مدنظر اعضای شورای نگهبان برای بررسی صلاحیتها ی کاندیداها قرار می‌گیرد.
ضمن اینکه امیدواریم در اصلاح در قانون انتخابات این مطلب نیز مدنظر قرار گیرد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از تناقض رفتار شورای نگهبان با ادعای کارشناسانه بودن آن به‌ویژه در موارد رد صلاحیتها ی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، سید حسن خمینی و مینو خالقی پرسیده و نیز به عدم اطلاع‌رسانی و پاسخ مشخص شورا دراین‌باره اشاره‌کرده بود گفت: تائید می‌کنم که اطلاع‌رسانی خوبی دراین‌باره از سوی شورای نگهبان صورت نگرفته است اما موافق نیستم که تصمیم شورا کارشناسانه نبوده است و به‌صورت کلی از تصمیم شورا دفاع می‌کنم.
کدخدایی گفت:
هرچند در مواردی بنا بر اعلام عمومی دلایل رد صلاحیت کاندیداها نیست، اما در دوره جدید سخنگویی بنده همانند دوره قبلی آن دلایل به کاندیداها ابلاغ می‌شود. هرچند ممکن است ضعفها یی در این اطلاع‌رسانی وجود داشته باشد اما درباره اینکه شورا تصمیم کارشناسی نمی‌گیرد، انصاف داشته باشید. وی در پاسخ به سؤالی درباره افزایش فعالیتهای محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور سابق و سفرهای تبلیغاتی وی به شهرهای کشور و اظهارنظرها درباره لزوم رد یا تائید صلاحیت وی و نیز سخنان چهره‌هایی همچون احمد توکلی در مورد پرونده‌های قضایی او اظهار داشت: درباره مورد آخر بی‌اطلاع هستم اما برای گمانه‌زنی درباره تصمیم شورا در مورد تائید و یا رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری زود است و مبنای درستی ندارد؛ هرچند که هر کس می‌تواند نظر خود را مطرح کند اما هیچ‌کدام نباید منتسب به شورای نگهبان شود.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان نظر خود راجع به نامزدهای انتخابات صرفاً پس از آغاز فرایند انتخابات اعلام می‌کند و اینها همه گمانه‌زنی است و دوستان به آنها توجه نداشته باشند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره انتقادات نسبت به بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس دهم به‌ویژه موضوع مینو خالقی و نظر شورا درباره احتمال کاهش اختیارات در صورت اصلاح قانون انتخابات عنوان داشت:
موضوع اصلاح قانون انتخابات بحثی تجاری نیست که دو طرف بر سر سود و زیان آن صحبت کنند و شورا در هر موضوعی که برای اجرای قانون اساسی مفید باشد کمک خواهد کرد.
سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به انتخابات و موضوع بررسی صلاحیتها، اظهار داشت:
آنچه ما در چارچوب قانون می‌توانیم انجام دهیم این است که قانون جامعی داشته باشیم تا برخی نگرانیها در این زمینه برطرف شود، تلاشمان در این جهت خواهد بود که قانون شفاف و کارآمدی در رابطه با انتخابات داشته باشیم اما مسئولیت اصلی درباره تدوین یک قانون جامع انتخابات بر عهده دولت و مجلس شورای اسلامی است، ما تا آنجا که امکان‌پذیر باشد بر اساس اصول و تفسیر قانون اساسی عمل می‌کنیم.
وی ادامه داد:
اگر بر اساس قانون در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دستمان در این دورهم بسته باشد حتماً دلایل عدم صلاحیت را در اختیار خود داوطلبان قرار خواهیم داد.
کدخدایی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره انتقادات نمایندگان مجلس به نحوه بررسی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه، گفت: تلاش می‌کنیم نظراتی که نمایندگان مجلس نسبت به این لایحه دارند و نظرات اعضای شورای نگهبان در این زمینه را که البته قطعاً وفق قانون بوده را به یکدیگر نزدیک‌تر کنیم، ما در این زمینه صحبتی با دوستان مجلس داشته‌ایم که اگر امکان داشته باشد لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه را به صورت غیررسمی به شورای نگهبان ارائه دهند تا فرصت بیشتری برای بررسی این لایحه در شورای نگهبان فراهم شود.
سخنگوی شورای نگهبان بر همین اساس در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عده‌ای اعضای این شورا را به سیاسی‌کاری متهم می‌کنند، آیا واقعاً اعضای شورای نگهبان مواضع سیاسی‌شان را در تصمیماتشان دخیل می‌کنند یا نه؟ توضیح داد: برای شورای نگهبان فرقی بین اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نیست، ما هر دو را به یک‌چشم نگاه می‌کنیم و هر دو گروه را جزء خدمت گذاران نظام می‌دانیم واقعاً برای شورای نگهبان فرقی ندارد اما اینکه پرسیدید آیا اعضای شورا نگهبان می‌توانند فعالیت سیاسی داشته باشند، باید بگویم طبیعتاً به این مفهوم خیر، آنها یک کارشناس و فقیه هستند که باید نظراتشان را به‌صورت کارشناسی و فقهی اعلام کنند.
در ادامه این نشست خبری خبرنگار روزنامه همشهری از کدخدایی پرسید شاهد بودیم در انتخابات مجلس 12 هزار نفر کاندیدا شدند که بار دیگر این موضوع ضرورت تغییر قانون انتخابات مجلس را یادآور شد، با توجه به اینکه انتخابات آینده ریاست جمهوری در پیش است، متأسفانه درگیر و دار انتخابات اتفاقاتی می‌افتد که موجب وهن نظام می‌شود، آیا شورای نگهبان تاکنون رایزنیها‌یی با دولت یا مجلس داشته است که با تغییر قانون انتخابات شاهد این تعداد ثبت‌نامی نباشیم؟
کدخدایی در پاسخ به این پرسش خبرنگار روزنامه‌ همشهری توضیح داد بهتر است کمی نگاهمان را نسبت به ثبت‌نام تعداد زیادی داوطلب در انتخابات تغییر دهیم و ثبت‌نام زیاد داوطلبان در انتخابات نشان‌دهنده علاقه‌مندی مردم و جوانان به حضور در جایگاه‌های مهم نظام بدانیم، اما برای اینکه از یک نظام جامع در کشور برخوردار باشیم نیازمند داشتن یک مکانیزیم روشن هستیم، به‌عنوان مثال در کشورهای مختلف تائید افراد برای ثبت‌نام آنان در انتخابات را در نظر می‌گیرند یا هنگام ثبت‌نام داوطلبان در انتخابات پرداخت وثیقه‌ها توسط داوطلبان را اعمال می‌کنند، لذا امیدواریم ما هم بتوانیم این شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که یک انتخابات که هم مصلحت مردم و نظام خوبمان را داشته باشد، برگزار شود.
منبع: روزنامه خراسان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *