اولویت دستگاه قضایی بازپس‌گیری حقوقهای نامتعارف است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۵ تیر ۱۳۹۵


اولویت دستگاه قضایی بازپس‌گیری حقوقهای نامتعارف است

محسنی اژه‌ای در نود و هشتمین نشست خبری:

 اولویت دستگاه قضایی بازپس‌گیری حقوقهای نامتعارف است

دنیای حقوق: حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و هشتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تقدیر از مردم برای حضور در راهپیمایی روز قدس با اشاره به نکات مد نظر مقام معظم رهبری در ملاقات با مسئولان عالی قضایی گفت:‌ وظیفه دستگاه قضایی این است که تمام منویات مد نظر رهبری را محقق کند که یکی از آنها کسب رضایت و اعتماد مردم بود و رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که خروجی کار باید رضایت و اعتماد مردم باشد که در این زمینه بیش از پیش تلاش خواهیم کرد.
وی گفت: نکته دومی که رهبر انقلاب بر آن تأکید داشتند این بود که زحمات و فعالیتهای حجیم قوه‌قضاییه را با زبان رسا و با نحوی مناسب به اطلاع مردم برسانیم و تنها به این اکتفا نکنیم که فردی یک ساعت بیاد و در صدا و سیما حرف بزند. محسنی اژه‌ای با اشاره به نکته سوم مد نظر مقام معظم رهبری گفت: رهبر انقلاب خواستار تأسیس حقوق بشر اسلامی بودند و عنوان کردند که امروز که دنیای استکبار در پوشش دفاع از حقوق بشر این همه جنایت می‌کند باید حقوق بشر اسلامی تأسیس شود و در دنیا با جدیت مطرح شود که اسلام چه ارزشی برای انسان و حقوق او قائل است تا مدعیان دروغگو بفهمند که چه کسی مدافع حقوق بشر است. معاون اول قوه‌قضاییه با اعلام خبری مبنی بر تدوین پی‌نویس حقوق بشر اسلامی افزود: توصیه آقا تأسیس حقوق بشر اسلامی بود تا دنیا بفهمد اسلام چه تعریفی از دشمنان دارد و در دفاع از او چه قوانینی دارد.
قوا مصمم به برخورد با موضوع حقوقهای نجومی هستند
محسنی اژه‌ای در نشست خبری در ارتباط با حقوقهای غیرمتعارف اظهار کرد: هر سه قوه‌قضاییه، مقننه و مجریه مصمم‌اند که با موضوع حقوقهای غیرمتعارف برخورد مناسب داشته باشند به طوری که مجلس به صورت جدی دنبال شفاف کردن قوانین و در صورت لزوم اصلاح و تدوین آن است تا دیگر این مسائل در کشور ادامه نیابد.
وی با اشاره به اینکه دولت برخی ازمدیران در این رابطه را عزل و برکنار کرده است گفت: این افراد اگر خودشان با اختیار خود پولهای نامتعارف را بازگردانند در نحوه اعمال مجازات به نفع‌شان بوده که البته عده‌ای معروف پولها را بازگردانده و برخی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند. به هر تقدیر در حال حاضر همه مصمم هستند که این کار صورت گیرد و امیدواریم دولت کاری کند که چنین موضوعاتی تکرار نشود یعنی هر کاری که لازم است صورت گیرد تا سرمنشاء را بگیریم و دیگر این مسأله تکرار پیدا نکند.
محسنی اژه‌ای در مورد افرادی که در صندوق توسعه ملی حقوقهای نامتعارف و پاداشهای غیرمعمول داشته‌اند نیز گفت: در جلسه اخیر هیات امنا صندوق توسعه ملی، تصمیم بر این شد تا 5 عضو از سمت‌شان کنار گذاشته شوند؛ همچنین براساس گزارشی که آقای سراج اعلام کرده 4 نفر از این اعضا یک میلیارد تومان از این پول‌هار را بازگردانده و نفر پنجمی هم شماره حساب خواسته تا وجوه را بازگرداند.
سخنگوی قوه‌قضاییه در نود و هشتمین نشست خبری خود با خبرنگاران درخصوص ماجرای فیشهای نامتعارف با تاکید بر اینکه اولویت در مساله این بوده است که در مرحله اول این پولها به کشور بازگردانده شود گفت: اگر چنانچه در اثنای دریافت این حقوق نامتعارف جرمی مرتکب شده، بعد از اینکه دولت گزارشی را داد و دستگاههای نظارتی اعم از سازمان بازرسی کل کشور گزارششان را ارائه کردند، دستگاه قضایی مصمم است که با اختصاص شعب ویژه به صورت فوق‌العاده به این تخلفات نیز رسیدگی کند.
سخنگوی قوه‌قضاییه افزود: در رابطه با حقوقهای غیرمتعارف، برخی از مسائل ناشی از تصویب قوانین بوده و یا مصوبه دولت این اختیار را به فلان هیأت عمومی داده که پاداش در نظر گیرند و براساس قانون تجارت نیز به شرکتها اجازه داده شده که بخشی از سود را بین اعضای هیأت مدیره تقسیم کنند. وی در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت ارائه فهرست 900 نفر از حقوق‌بگیران نامتعارف از سوی سراج رییس سازمان بازرسی کشور گفت: تاکنون لیست 900 نفری را از جانب ایشان ندیده‌ام؛ خواهشاً این مساله را جناحی و سیاسی نکنید، کسی که پول غیر حق گرفته باید آن را باز گرداند البته برخی جریانهای سیاسی شاید بخواهند از این مساله استفاده کنند ولی ما و شما نباید بر این اساس حرکت کنیم.
گوشزد مکرر سازمان بازرسی درخصوص پرونده سنگین قضایی صدقی به مسئولان
سخنگوی قوه‌قضاییه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بازرسی کل کشور این امکان و نیرو را ندارد که همزمان همه دستگاهها را مورد بازرسی قرار دهد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی سالانه این سازمان یکسری دستگاهها را مشخص می‌کند که ممکن است تخلف در آنها صورت گیرد و در ابتدا بازرسیها را از آنجا شروع می‌کنند.
وی با بیان اینکه در سالهای 91 و 94 سازمان بازرسی کل کشور حدود 50 مورد گزارش ارسال کرد،‌ گفت: در دی ماه 1394 به صورت مکتوب با وزیر مربوطه درمورد مدیرعامل بانک رفاه می‌گوید که ایشان پرونده قضایی دارد و نباید منصوب شود و همین نامه را رونوشت به وزارت تعاون و بانک مرکزی هم می‌دهد اما بانک مرکزی پاسخ می‌دهد که ما از حراست مرکزی سؤال کردیم و صلاحیت این فرد تأیید شده است.
محسنی اژه‌ای افزود: سازمان بازرسی همچنین در تیرماه همان‌سال با ارسال نامه‌ای به دولت، پرداختهای برخی از اعضای هیأت مدیره و بانکها را مغایرقانون اعلام کرد.
وی افزود: همچنین در مهر 1392 در مورد افزایش حقوق اعضای شرکت سهامی بیمه ایران نامه‌ای ارسال می‌کند که اعضای هیأت مدیره دریافتهایشان خلاف است و باید مسترد شود که آنها در پاسخ می‌گویند ما از معاونت نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری استعلام کردیم و منتظر پاسخ آنها هستیم. محسنی اژه‌ای ادامه داد: در بهمن 1394 در مورد شرکت سرمایه‌گذاری آتیه گزارشی از سوی سازمان بازرسی تهیه می‌شود که برخی پرداختها خلاف مقررات است و نسبت به پرداختهای صورت گرفته به مدیرعامل صنعت و معدن هم هشدار می‌دهد. سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: در سال 94 سازمان بازرسی نسبت به پرداختها و پاداشها برای شرکت خانه‌سازی ایران نیز نامه‌ای ارسال می‌کند.
وی ادامه داد: سازمان بازرسی در سال 95 به وزیر کار و همچنین رییس هلال‌احمر نامه می‌زند و نسبت به برخی پرداختها در زیرمجموعه این سازمان تذکر می‌دهد و نامه پرداختهای مازاد به هیأت علمی انیستیتو پاستور هم داده شده است. سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: این سازمان علاوه بر اعلام پرداختهای مازاد به وزارت بهداشت، طی سالهای 93 و 94 نیز نامه‌های مختلفی به رییس دانشگاه علوم پزشکی، وزارت اقتصاد و وزیر صنعت و معدن و همچنین شهرداری تهران در خصوص پرداختهای غیرقانونی ارسال می‌کند. محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در حال حاضر سازمان بازرسی بررسیهای خود را ادامه می‌دهد، ‌گفت: اینگونه بازرسیها جزو برنامه‌های کاری سازمان در سال 95 بوده و قرار شده بود 40 دستگاه نهاد و وزارتخانه مورد بررسی قرار گیرد.
تأثیر حرفه‌آموزی بر مرخصی عفو و آزادی مشروط
محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری به موضوع تأثیر حرفه‌آموزی در زندان اشاره و اظهار کرد: فردی که در زندان وقت خود را به بطالت نگذارد و حرفه و زبان را بیاموزد هم برای خودش و هم خانواده آن حائز اهمیت است به طوری که این مسأله در جهت مرخصی، تخفیف،‌ آزادی مشروط و عفو تأثیر دارد. محسنی اژه‌ای گفت: سال گذشته طبق آمار سازمان زندانها 159 هزار و 700 نفر در زندان در کلاسهای آموزش قرآنی شرکت کرده‌اند و 20 هزار 279 نفر هم مدرک حرفه‌ای گرفته‌اند. وی در خصوص کارشناسی حادثه واژگونی چند وسیله نقلیه که منجر به جان باختن 13 سرباز شد گفت:‌ در کارشناسیهای اولیه 50 درصد راننده، ‌25 درصد شرکت مسافربری و 25 درصد وزارت راه مقصر شناخته شدند.
کشف هزار و 400 کیلویی مواد مخدر طی 12 روز
سخنگوی قوه‌قضاییه همچنین از کشف هزار و 410 کیلو مواد مخدر طی 12 روز گذشته خبر داد و گفت: خانواده‌ها و مردم باید توجه کنند که امروز مافیای مواد مخدر علاوه بر سودجویی نقشه دیگری هم برای جوانان کشیده‌اند. وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده تعاونی ثامن‌الحجج گفت: 96 هزار حساب دیگر باقی‌مانده که هنوز پولشان را دریافت نکرده‌اند؛ برای اینها برنامه‌ریزی شده و قرار است از 20 تیر ماه کسانی که تا سقف صد میلیون سپرده‌گذاری داشتند پول خود را دریافت کنند. محسنی اژه‌ای با بیان اینکه تا کنون 2 میلیارد و 250 میلیون تومان پرداخت صورت گرفته و تعیین تکلیف شده است گفت: از این میزان پول 900 میلیون مربوط به دارایی خود تعاونی و مابقی از اعتباری بوده که بانک مرکزی به بانک عامل داده است.
قرار وثیقه زنجانی صادر نشده
سخنگوی قوه‌قضاییه همچنین در خصوص شایعات و ابهامات قرار وثیقه بابک زنجانی، گفت: من نگفتم قرار وثیقه‌اش صادر شده گفته بودم وکیلش مدعی شده که طبق قانون جدید اگر کسی قرار بازداشت موقت داشته باشد نمی‌تواند بیش از دو سال در بازداشت بماند و باید تبدیل به قرار وثیقه شود من هم گفتم بابک زنجانی اگر قرار وثیقه‌ای برایش صادر شود 10 هزار میلیارد است که هنوز نتوانسته چنین پولی را معرفی کند و قراری هم برایش صادر نشده است.
وی درخصوص آخرین روند رسیدگی به پرونده زنجانی در خصوص پرداخت بدهی‌اش گفت:‌ متهم کل بدهی را پرداخت نکرده و اموالی را هم که از او شناخته شده در اختیار وزارت نفت قرار گرفته است. محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قوه‌قضاییه با کانالهای تلگرامی بدون مجوز که از برندهای معروف صدا و سیما استفاده می‌کند برخورد می‌کند یا خیر، عنوان کرد: هر فعالیتی تحت عنوان شبکه و کانال در عرض صدا و سیما خلاف است و این مساله از حیث انحصاری بودن آن مد نظر است همچنین اگر کانالها محتوای خلاف داشته باشد و تشویش اذهان عمومی کند مدعی‌العموم می‌تواند در این زمینه ورود یابد.
وی در ادامه به سوال دیگری مبنی بر فعالیت داعش و دستگیری برخی از آنها در استانهای غربی اشاره کرد و گفت: دشمنان تلاش دارند که گروههای تکفیری را جهت ناامنی ایران آموزش دهند که با فعالیت ارتش، ناجا، اطلاعات و سپاه کوچکترین تحرکات آنها شناسایی و دستگیر می‌شوند؛ در هفته‌های اخیر نیز 10 تا 12 نفر از این افراد دستگیر شدند.
محسنی اژه‌ای در ادامه در ارتباط با پرونده رییس‌جمهوری سابق و مرتضوی گفت: در ارتباط با پرونده مرتضوی نقصهایی که قاضی گرفته و به دادسرا رفته و باید تحقیق کنند این مساله زمان می‌برد ولی به فراموشی سپرده نخواهد شد؛ پرونده رییس‌جمهوری سابق نیز به فراموشی سپرده نشده است.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل منصبی که آقای احمدی‌نژاد داشته پرونده‌اش به دادسرا نمی‌رود و مستقیم به دادگاه رفته البته باید مستندات به صورت کامل در این زمینه جمع‌آوری شود. محسنی اژه‌ای در مورد موضوع قاچاق نیز اظهار کرد: قاچاق چه کوله‌بری و چه غیر کوله‌بری فرقی ندارد و همه باید نسبت به آن حساس باشند نشستهای مشترکی با ناجا،‌ سپاه،‌ اطلاعات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشکیل شده تا ظرفیتها تکمیل شود. وی با بیان این اینکه بار اصلی مبارزه با قاچاق بر روی تعزیرات و دولت است،‌ گفت: مبارزه با قاچاق یک مساله ملی است و همه باید نسبت به آن حساس باشند. سخنگوی قوه‌قضاییه در خصوص آخرین وضعیت معوقات بانکی‌،‌ گفت: سرجمع معوقات بانکی کم نشده و یک بخشی هم که کاهش داشته درخواست استمهال کردند که موافقت شده است.
منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *