اوردوز بلای جان معتادان

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۷ مهر ۱۳۹۵


اوردوز بلای جان معتادان

تلاش برای تولید بومی اسپری نالوکسان

اوردوز بلای جان معتادان

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: درصد ناخالصی موجود در مواد مخدر و اوردوز کردن، بیشترین علت مرگ‌ومیر معتادان است و نالوکسان مانع اوردوز می‌شود که به دنبال بومی‌سازی اسپری آن هستیم.

پرویز افشار درباره بیشترین علت مرگ‌ومیر معتادان در 6 ماهه نخست امسال گفت: آمار مرگ‌ومیر معتادان در 5 ماه اول سال گذشته نشان می‌دهد مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت حاد مواد مخدر در سال گذشته 30 تا 40 درصد افزایش داشته است. وی افزود: درمجموع 60 درصد فوت معتادان به علت سوءمصرف مواد مخدر بوده است مانند بلع مواد برای انتقال بوده است و یا معتادانی که بعد از ترک دوباره به دام اعتیاد برگشته و مقدار مصرفشان را بالا می‌برند و یا عمدتاً به توصیه دیگر معتادان چند ماده مخدر را باهم ترکیب کرده و اصطلاحاً اوردوز می‌کنند.

افشار ادامه داد: در حال حاضر در بیمارستانها برای درمان مسمومیت حاد مواد مخدر از آمپول نالوکسان استفاده می‌شود اما در دیگر کشورهای دنیا از اسپریهای نالوکسان استفاده می‌شود که بسیار کارآمد است و از مرگ فرد معتاد جلوگیری می‌کند اما این اسپریها بین 75 تا 80 دلار هزینه‌دارند و تلاش ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر این است که با همکاری شرکتهای دارویی وطنی این اسپری را باقیمت مناسب‌تری تهیه و در اختیار مراکز بیمارستانی قرار دهیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اگر معتادان پس از بهبودی و خروج از مراکز درمانی دوباره به چرخه اعتیاد بازگشتند، نباید معادل مصرف قبلی، مواد مخدر استعمال کنند چراکه این کار موجب افزایش مرگ‌ومیر آنان می‌شود. در حال حاضر در برخی بیمارستانها امکانات خوبی برای مدیریت تزریق وجود دارد که قصد داریم این امکانات را به گروههای کاهش آسیب نیز بسپاریم.

به گفته وی مرگ‌ومیر معتادان حدود شش درصد در شش‌ماهه اول سال جاری افزایش یافته است.

افشار با اشاره به اقدامات پیشگیرانه ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ایجاد حساسیت عمومی و دغدغه جدی میان مسئولان ارشد نظام درزمینه تهدید مواد مخدر یکی از اقدامات انجام‌شده است. ازاین‌رو 420 فرماندار در کل کشور به‌عنوان اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آموزش‌دیده‌اند و شیوع و فراگیری مواد مخدر چه سنتی و چه صنعتی در استانهای خطرپذیر به فرمانداران و استانداران گوشزد شده است.

افشار با اعلام اینکه علاوه بر تلاش در جبهه مبارزه و پیشگیری اقدامات خوب فرهنگی هم درزمینه مبارزه با مواد مخدر در دست اجراست، افزود: ساخت پویانماییهای معروف به دیرین دیرین با موضوع اعتیاد آغازشده و به‌زودی این پویانماییها در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند همچنین ساخت یک پویانمایی بلند با عنوان کیخان در حال انجام است که موضوع آن‌هم اعتیاد و نحوه پیشگیری از اعتیاد در خانواده است.

منبع؛ وب‌سایت خبرگزاری مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *