اوباما «گلوله خداحافظی» را به نتانیاهو شلیک کرد

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۷ دی ۱۳۹۵


اوباما «گلوله خداحافظی» را به نتانیاهو شلیک کرد

%d8%a7%d9%88%d8%a8%d8%a7%d9%85%d8%a7-%da%af%d9%84%d9%88%d9%84%d9%87-%d8%ae%d8%af%d8%a7%d8%ad%d8%a7%d9%81%d8%b8%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d8%aa%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%87سی ان ان:

اوباما «گلوله خداحافظی» را به نتانیاهو شلیک کرد

 

«آرون دیوید میلر» تحلیلگر امور بین‌الملل در گفت‌وگو با سی ان ان گفت: امتناع دولت اوباما از وتو طرح محکومیت شهرک‌سازیهای اسرائیل در شورای امنیت شلیک «گلوله خداحافظی» باراک اوباما به بنیامین نتانیاهو بود.

میلر یکشنبه در گفت‌وگو با سی ان ان افزود: «در هشت سال گذشته دولت اوباما در قبال توسعه شهرکهای اسرائیلی احساس ناامیدی و خشم و ناتوانی می‌کرد؛ امری که از نگاه دولت آمریکا فرصتهای راه‌حل دو دولت را تضعیف می‌کرد.»

وی افزود: دولت اوباما باقدرت در مخالفت با شهرک‌سازیها سخن می‌گفت، اما کاری برای توقف آن نکرد. میلر تصریح کرد: دولت باراک اوباما به نتانیاهو هشدار داده بود که اگر به توسعه شهرک‌سازیها ادامه دهد، دیگر برای واشنگتن امکان مقاومت مقابل جامعه جهانی برای دفاع از اسرائیل وجود نخواهد داشت.

این تحلیلگر امور بین‌الملل ادامه داد: براین باورم که (وتو نکردن قطعنامه محکومیت شهرک‌سازی اسرائیل در شورای امنیت) شلیک خداحافظی به نتانیاهو در دفاع ازنظر دولت اوباما و جان کری سکان‌دار سیاست خارجه آمریکا بود؛ زیرا دولت امریکا معتقد است امیدهای ضعیفی برای راه‌حل دو دولت (فلسطینی و اسرائیلی) وجود دارد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه آشکارا دولت اوباما را به تبانی و هماهنگی علیه تل‌آویو در صدور قطعنامه ضد شهرک‌سازی در شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد.

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه (۳ دی) قطعنامه توقف فوری فعالیتهای شهرک‌سازی رژیم اسرائیل را در اراضی اشغالی فلسطینیان، تصویب کرد. این قطعنامه با ۱۴ رأی موافق به همراه یک رأی ممتنع آمریکا تصویب شد. این نخستین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در هشت سال گذشته درباره اختلافات میان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان و علیه رژیم تل‌آویو بوده است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه سی.ان.ان، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در جلسه هفتگی کابینه اسرائیل گفت: بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است شکی نداریم که دولت اوباما اقدام به تصویب این قطعنامه کرده، پشت آن ایستاده، هماهنگیهای لازم را انجام داده و خواستار تصویب آن شده است.

وی افزود: این کاملاً خلاف سیاست سنتی آمریکا است که ملتزم شده شروطی برای راه‌حل نهایی یا هر چیزی مرتبط با این امر در شورای امنیت قائل نشود. اوباما در سال ۲۰۱۱ در ممانعت از چنین اقداماتی (علیه اسرائیل) ملتزم بود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد: دهه‌ها است که درباره شهرک‌سازی بین دولتهای متوالی در آمریکا و اسرائیل اختلاف وجود داشته است اما همواره توافق داشتیم که شورای امنیت، جای حل این قضیه نیست. روی آوردن به شورای امنیت مذاکرات را پیچیده‌تر و صلح را دور از دسترس تر خواهد کرد.

وی افزود: به جان کری وزیرامورخارجه آمریکا گفته بودم، دو دوست، همدیگر را به شورای امنیت نمی‌کشند.

سازمان ملل و بیشتر کشورهای جهان، شهرک‌سازیهای رژیم صهیونیستی را در کرانه باختری و بیت‌المقدس غیرقانونی می‌دانند زیرا رژیم صهیونیستی در جنگ سال ۱۹۶۷ این سرزمینها را اشغال کرد و برمبنای کنوانسیون ژنو هرگونه ساخت‌وساز از سوی اشغالگر در سرزمینهای اشغالی ممنوع است. منبع: جمهوری اسلامی

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *