اوباما فرمان تحریم مقامات و نهادهای اطلاعاتی روسیه را صادر کرد

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
جمعه - ۱۰ دی ۱۳۹۵


اوباما فرمان تحریم مقامات و نهادهای اطلاعاتی روسیه را صادر کرد

اوباما فرمان تحریم مقامات و نهادهای اطلاعاتی روسیه را صادر کرد

326390244

وزارت خارجه آمریکا در بیانیهای با عنوان «سخنان رئیسجمهوری درباره اقدامات مربوط به تجاوز و اقدامات سایبری بدخواهانه روسها» اعلام کرده است: «من امروز دستور دادهام تا در پاسخ به بیاحترامی تجاوزکارانه دولت روسیه به مقامات آمریکایی و عملیات سایبری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اقداماتی انجام شود. این اقدامات در پی هشدارهای خصوصی و علنی انجام میگیرد که ما به دولت روسیه اعلام کردیم و پاسخی ضروری و متناسب به اقداماتی است که هنجارهای رفتار در عرصه بینالملل را نقض میکند و باهدف صدمه زدن به منافع آمریکا انجام میشود.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «وزارت خارجه این اقدامات را به‌عنوان بخشی از پاسخ جامع به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نقض حقوق و هتک حرمت دیپلماتهای ما که طی 4 سال اخیر افزایش‌یافته و طی 12 ماه گذشته به‌شدت بیشتر شده، انجام داده است. همه آمریکاییها باید نسبت به اقدامات روسها هوشیار باشند.»

بر اساس دستور اجرایی امضاشده از سوی اوباما، GRU و FSB دو سرویس مشهور اطلاعاتی روسیه و تعدادی از نهادها و اشخاص در تحریم شده‌اند.

همچنین خبرگزاری رویترزاعلام کرد آمریکا 35 دیپلمات روس را از واشنگتن و کنسولگری این کشور در شهر «سان‌فرانسیسکو» اخراج کرده و 72 ساعت به آنها مهلت داده تا خاک آمریکا را ترک کنند. همچنین دو مجتمع روسی در «مریلند» و نیویورک را نیز به اتهام انجام فعالیتهای اطلاعاتی، تعطیل کرده است.

مطابق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز درمجموع 6 فرد و 5 نهاد روسی که اتهام دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا علیه آنها مطرح‌شده در فهرست تحریم شدگان قرار دارند.

 دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکی از مسائلی بود که در طول مبارزات انتخاباتی ترامپ و «هیلاری کلینتون» رقیب دمکرات وی، جنجالهای زیادی به پا کرد. این امر با توجه به برخی مواضع اعلامی ترامپ مبنی بر لزوم نزدیکی آمریکا به روسیه و برخی اظهارات ستایش‌آمیز وی از شخصیت پوتین، به این مناقشه دامن زد.اکنون بر سر این مسأله بین ترامپ و کنگره شکاف ایجادشده است. مقامات روسیه و ترامپ هر دو دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رد کرده‌اند.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *