انتخاب یک نژادپرست به‌عنوان دادستان کل آمریکا توهین به عدالت است

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۱ آذر ۱۳۹۵


انتخاب یک نژادپرست به‌عنوان دادستان کل آمریکا توهین به عدالت است

نیویورک تایمز:

انتخاب یک نژادپرست بهعنوان دادستان کل آمریکا  توهین  به عدالت است

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-11-19 11:38:10Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

 

نیویورک تایمز در سرمقاله خود نوشت: انتخاب یک نژادپرست به نام جف سشنز به مقام دادستانی کل آمریکا، در حقیقت توهین به عدالت است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه تفسیری در این‌باره افزود: «رونالد ریگان» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در سال 1986، جف سشنز را، که در آن هنگام دادستان ایالت آلاباما بود، در مقام یک قاضی فدرال منصوب کرد اما سنا که در کنترل جمهوری‌خواهان بود به سشنز رأی اعتماد نداد، چون همکاران سابقش او را یک نژادپرست معرفی کرده بودند، حال سه دهه بعد از آن ماجرا فردی که آن زمان برای احراز یک منصب پیش‌پا افتاده قضایی واجد صلاحیت تشخیص داده نشده بود، برای تصدی عالی‌ترین مقام قضایی کشور معرفی می‌شود.

دونالد ترامپ، سشنز، سناتور کهنه کار ایالت آلاباما را به مقام دادستان کل آمریکا در دولت خود منصوب کرد.

نیویورک تامیز می‌نویسد: سشنز، در طول سالیانی که از آخرین رأی عدم اعتماد به او می‌گذرد، به‌جای آن‌که کاری کند که سایه بی‌اعتمادی از سرش برداشته شود، هرچه لجوجانه‌تر به عناد با حقوق بشر و ارتقای وضع سیاه‌پوستان و مهاجران برخاسته است.

دشمنی او، به‌خصوص در زمینه حق رأی قومیتها و اقلیتها بسیار مشهود بود. او «قانون حق رأی» مصوب سال 1965 را«یک تکه قانون فضول» نامید.

اکنون دستگاه قضایی کشور در لوای حکمرانی او به ظن قوی کم‌تر معطوف به سرکوب حق رأی اقلیتها خواهد بود و عمدتاً بر ریشه‌کن کردن تقلب که اسطوره مقدس محافظه‌کاران است، متمرکز خواهد شد.

سشنز در زمانی‌که دادستان فدرال بود سه شهروند کارگر در مناطق روستایی آلاباما را که سعی داشتند برای رأی‌دادن در میان رأی‌دهندگان سیاه‌پوست ثبت‌نام کنند، به اتهام تقلب در رأی‌گیری تحت تعقیب قانونی قرار داد.

در کیفرخواست این سه شهروند آمده بود که از 1.7 میلیون آرای ماخوذه تعداد 14 رأی دست‌کاری شده است. هیأت منصفه رأی به برائت متهمان صادر کرد.

در دوران حاکمیت او بر دادستانی کل آمریکا هرگز نباید منتظر اصلاح عدالت کیفری فدرال بود. کنگره قرار بود پیش از آغاز دوران تبلیغات انتخاباتی ترامپ این لایحه را تصویب کند. یکی از شعارهای انتخاباتی ترامپ پیاده کردن حکومت قانون بود.

سشنز در زمانی‌که دادستان فدرال بود قویاً با تصویب قانونی که از حمایت هر دو حزب برخوردار بود و جلوی برپا‌شدن محاکمه‌های سخت‌گیرانه را می‌گرفت، مخالفت کرد و همین اقدام او زندانهای فدرال را پر کرد از مجرمان بسیار جزء موادمخدر.

سشنز در عوض، خواستار اجباری‌شدن محاکمات مربوط به جرایم خرد و اعمال اشد مجازات در مورد جرایم مربوط به موادمخدر شد.

تنها نقطه درخشان سابقه‌کاری سشنز کارکردن او با دمکراتها برای تخفیف‌دادن تفاوت 100 به 1 مجازات قاچاقچیان کراک و پودر کوکایین بود.

سشنز این آزادی عمل را داشت که خسارتهایی سنگین‌تر وارد کند بدون‌آن‌که کنگره مقابلش بایستد. او حال در مقام دادستان کل رهنمودهایی جدید را برای دادستانها تنظیم خواهد کرد.

«اریک هولدر» دادستان کل کشور در سال 2013 به دادستانهایش دستور داد از صدور احکام سنگین علیه جرایم غیرخشونت‌آمیز در ارتباط با موادمخدر اجتناب ورزند. همین دستور کار باعث شد تا از برپایی انبوه محاکمات بیهوده طولانی مدت برای مجرمان خرد کاسته شود.

حال سشنز می‌تواند فقط با یک ضربه قلم کل این جریان را وارونه سازد.

او نه تنها اختیار آن را دارد که به‌راحتی تمام تصمیمات گرفته شده توسط هولدر را در مورد عدم مداخله در قوانین ایالتی در خصوص «ماری‌جوانا» باطل شمرد، که حتی قانونی بودن استفاده از ماری‌جوانا را هم در مصارف پزشکی و یا تفننی تحت پیگرد قانونی قرار دهد. در مورد مهاجرت هم سشنز همواره از مخالفان سرسخت ساماندهی نظام مهاجرت بوده  است.

او در سال 2015 پیشنهاد کرد که هر مهاجری، اگر بعد از اخراج شدن از کشور، به‌طور غیرقانونی بازگردد حداقل 5 سال حبس در انتظارش خواهد بود. با اجرای این حکم شمار زندانیان فدرال 30 درصد رشد پیدا کرد. او اکنون در جایگاه صدر دستگاه اجرای قانون کشور، به ظن قوی تمام قد از هر تلاشی برای ضمیمه‌کردن قوانین ایالتی اجرای قانون در قوانین فدرال استقبال می‌کند تا دامی گسترده ‌را برای صید مهاجران فاقد اوراق هویت پهن کند. او در دوران مبارازت انتخاباتی ترامپ هم از ایده او برای ممنوعیت ورود مهاجران مسلمان به کشور کاملا حمایت کرد.

سشنز را هم باید یکی از متحدان ترامپ برشمرد که موافقند یک دادستان کل ویژه مخصوص پیگرد قانونی «هیلاری کلینتون» و«بنیاد خیریه کلینتون» تعیین شود. اگر او دادستان کل کشور شود، تصمیم‌گیری در این زمینه جزو اختیاراتش خواهد بود.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری برگزیده‌ای است که سرتاسر دوران تبلیغات انتخاباتی وی آکنده از احساسات دشمنی نژادی و برتری نژاد‌سفید بود و اکنون انتخاب سشنز برای دادستانی کل کشور، که مانند سایر انتخابهایش مورد تمجید همه کسانی است که معتقد به برتری نژاد سفید هستند، تجسم این جهان‌بینی است.

و اما توقع به‌جا از سناتورهای امروز کشور این است که آنها نیز هم‌چون پیشینیان خود در سال1986، به دقت همه دیدگاهها و سوابق کاری سشنز را با رویکرد هر دو جناح مرور کنند.

اگر این‌گونه عمل شود، به زحمت می‌توان انتظار داشت فردی رأی اعتماد بیاورد که زمانی برای احراز یک مقام قضایی پیش پاافتاده رد صلاحیت شده بود. حال چنین کسی چگونه می‌تواند برای احراز مقام بسیار حساس دادستان کل کشور و حراست از عدالت برای همه آمریکاییان رأی اعتماد بگیرد.

منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *