انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت
 فرهنگی جهان اسلام


دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵


انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت
 فرهنگی جهان اسلام


انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت
 فرهنگی جهان اسلام

تصویب‌نامه شماره ۵۳۷۰۰/ت ۵۲۹۶۱ هـ
مورخ ۶/۵/۱۳۹۵
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ
وزارت راه و شهرسازی ـ وزارت کشور
وزارت امور خارجه ـ
وزارت اطلاعات ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری
ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
هیأت وزیران در جلسه ۳/۵/۱۳۹۵ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، به‌منظور بهره‌گیری مناسب از فرصت ایجادشده در انتخاب شهر مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) و به استناد اصل یک‌صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
۱ ـ به‌منظور معرفی توانمندیها، غنای معنوی و فرهنگی و ارزشهای اصیل اسلامی ـ ایرانی به کشورهای اسلامی و در جهت تحقق محورهای موردنظر سازمان آیسسکو ازجمله موضوعات «میراث، هویت فرهنگی اسلامی»، «تنوع فرهنگی برای ترویج خلاقیت و رسیدن به توسعه پایدار»، «گفتگو و اتحاد تمدنها در روابط منطقه‌ای و بین‌المللی» و «فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت توسعه پایدار در جهان اسلام»، تدوین محورهای برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات ویژه مرتبط با انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام با موضوعات «مشهد و تمدن خراسان بزرگ»، «طوس و جایگاه آن در تکوین و بسط اندیشه ایرانی ـ اسلامی» و «مشهد و اندیشه ایران‌شهری» و گردشگری فرهنگی به‌عنوان محورهای کلان فرهنگی موردتوجه قرار گیرد.

۲ ـ شورای سیاست‌گذاری رویداد «مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی» با مسئولیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس) و عضویت استاندار خراسان رضوی، نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، معاون علمی ـ فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، شهردار مشهد، نماینده تام‌الاختیار وزیر امور خارجه، معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نماینده وزارت اطلاعات، دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تشکیل می‌گردد. شورای مذکور مکلف است با رویکرد فرهنگی نسبت به تعیین سیاستها، تدوین برنامه‌های فرهنگی ـ اجتماعی و تهیه دستورالعملهای اداره جلسات مرتبط اقدام نماید.

۳ ـ ستاد ملی شهرسازی رویداد «مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی» با مسئولیت
وزیر راه و شهرسازی (رئیس) و عضویت معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی (دبیر شورا)، استاندار خراسان رضوی، نماینده تام‌الاختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار مشهد و با دعوت از دستگاههای اجرایی ذی‌ربط (حسب مورد) تشکیل می‌گردد. ستاد مذکور مکلف است نسبت به تدوین و هماهنگی برنامه‌های زیرساختی فضایی ـ کالبدی مرتبط با موضوع اقدام نماید.
۴ ـ ستاد برنامه‌ریزی و هماهنگی رویداد «مشهد، پایتخت فرهنگ اسلامی» با مسئولیت استاندار خراسان رضوی، به‌منظور اجرای سیاستها و تصمیمات شورا و ستاد موضوع‌بندهای (۲) و (۳) این تصویب‌نامه تشکیل می‌گردد.
۵ ـ به‌منظور حفاظت از شأن و جایگاه حرم مطهر امام رضا (ع) در سیمای شهری،
سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مکلف است با همکاری دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، آستان قدس رضوی و سایر دستگاههای ذی‌ربط تا نیمه اول سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) نسبت به تعیین حریم منظری حرم مطهر رضوی و ابنیه تاریخی وابسته به آن و امکان‌سنجی ثبت جهانی محدوده حرم مطهر امام رضا (ع) اقدام نماید.

۶ ـ سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مکلف است با همکاری شورا و ستاد موضوع‌بندهای (۲) و (۳) این تصویب‌نامه و سایر دستگاههای مربوط، نسبت به برگزاری نمایشگاه دوره‌ای حوزه تمدن خراسان بزرگ در دوران اسلامی اقدام نماید.
۷ ـ کلیه مکاتبات در استان خراسان رضوی از زمان لازم‌الاجرا شدن این تصویب‌نامه تا پایان سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) با نشان «مشهد ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی)» انجام خواهد شد.
۸ ـ دستگاههای اجرایی ملی و استانداران مکلف‌اند در اجرای برنامه‌های مرتبط با موضوع مشهد ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) مشارکت نموده و برنامه‌های مذکور را در اولویت قرار دهند.
۹ ـ دستگاههای اجرایی مجازند با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، نسبت به جابجایی و هزینه تا ده درصد از اعتبارات ردیفهای ملی متمرکز در ارتباط با پروژه‌های مصوب مشهد ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) میلادی اقدام نمایند.
۱۰ ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ردیف اعتباری متفرقه ویژه مشهد ۱۳۹۶
(۲۰۱۷ میلادی) را در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور پیش‌بینی و پس از تصویب در
مجلس شورای اسلامی در اختصاص اعتبار مربوط اقدام نماید.
۱۱ ـ این تصویب‌نامه صرفاً تا پایان سال ۱۳۹۶ لازم‌الاجرا است.


معاون اول رئیس‌جمهور ـاسحاق جهانگیری
به نقل از روزنامه رسمی شماره 20800 مورخ 16/5/1395


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *