دستیار ویژه رئیس جمهوری:انتخابات علاوه بر حق، تکلیف شهروندی است/درگاه اینترنتی دسترسی آزاد به اطلاعات راه اندازی شد

دسته: آخرین مطالب , تیتر ویژه
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

دستیار ویژه رئیس جمهوری:
انتخابات علاوه بر حق، تکلیف شهروندی است/درگاه اینترنتی دسترسی آزاد به اطلاعات راه اندازی شد

درباره ضرورت مشارکت سیاسی و شرکت در انتخابات، گفت: حق رای دادن در همه کشورها مهم است اما در کشور ما ویژگی خاصی دارد و علاوه بر حق، یک تکلیف شهروندی است.

الهام امین‌زاده روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه افزود: روز انتخابات، روز وحدت و یکپارچگی ملت ایران است و انتخابات هم حق بشری است و هم حق شهروندی محسوب می شود.

 

امین‌زاده با اشاره به فرمایشات امام راحل (ره) گفت: همه در سرنوشت خود مسئول هستند و عدم حضور، غفلت و بی تفاوتی راجع به انتخابات تا جایی اهمیت دارد که در زمره گناهان کبیره قرار گرفته است.

وی با اشاره به اصل ٨ قانون اساسی گفت: رای مردم دارای حرمت و قداست است و هرقطعه کاغذ رای، پشتوانه ایمانی و معرفتی قوی دارد و در واقع هر رای سند شخصیت و هویت ماست و نشانگر این است که چقدر به سرنوشت خود و فرزندانمان پای بند هستیم.

امین‌زاده اظهار کرد: حضور شهروندان با تحقیق و مشورت و دوری از احساس گرایی ضروری است تا از حضور پرشور خالی از شعور جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: حرمت رای اقتضا می کند که آرای مردم مبتنی بر عوام زدگی نباشد و رسانه ها اطلاعاتی که مربوط به شاخص ها برای انتخاب رئیس جمهوری و اعضای شورا است را باید در اختیار مردم قرار دهند.

امین‌زاده گفت: مسئله انتخابات، امتحان الهی است بنابراین رای هر شهروند ایرانی والا و مقدس است.

امین‌زاده با اشاره به شعارها و برنامه هایی که از سوی نامزدهای انتخاباتی مطرح می شود، گفت: برنامه هر نامزد، باید مبتنی بر سیاست های کلی نظام و قوانین و اسناد بالادستی قابل اجرا باشد.

**راه اندازی درگاه اینترنتی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با اشاره به راه اندازی درگاه اینترنتی ‘انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات’ گفت: این سامانه از پروژه های نسل دوم دولت الکترونیک است و در آن ١٨ دستگاه برتر که اطلاعات مردم را دارند، کارپوشه ای به نام شهروندان تشکیل می دهند و همه اطلاعات هر شهروند در آن قرار می گیرد به طوری که شهروندان می توانند به اطلاعات خود دسترسی کامل داشته باشند.

امین‌زاده اظهار کرد: این اقدام در راستای تحقق حق شهروندان مبنی بر دسترسی آزاد به اطلاعات انجام شده است.

**موضوع حقوق شهروندی فرا قوه ای و فراجناحی است

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی درباره علت عدم تاکید رئیس جمهوری بر حقوق شهروندی در فعالیت های انتخاباتی وی، گفت: ایشان نمی خواستند حقوق شهروندی سیاسی شود و آسیب ببیند چرا که موضوع حقوق شهروندی فراقوه ای و فراجناحی است و مفهوم عمیقی است که باید در جامعه نهادینه و به باور اجتماعی تبدیل شود.

وی ادامه داد: البته نامزدهای دیگر به این بحث پرداختند اما رئیس‌جمهوری نمی خواست این موضوع در ایام انتخابات مطرح شود تا آماج اهداف و نگاه های غیرعمیق واقع شود.

**شورای شهر باشگاه سیاسی نیست

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق و شهروندی با اشاره به اهمیت انتخابات شورا ها، گفت: شورای شهر باشگاه سیاسی نیست و شوراها ریشه در عمق حقوق ایرانی و اسلامی دارد و مصداق آیه شریفه ٣٨ سوره شورا است.

امین‌زاده خاطر نشان کرد: شرکت در انتخابات یک عمل سیاسی است اما مشخصا موضوع شوراها بعد از انتخابات سیاسی نیست بلکه امور شهری باید با تخصص، تجربه و اطلاعات لازم انجام شود و شوراها واسطه دولت و مردم باشند و مردم هم نظارت، مطالبه برای پاسخگویی و همراهی با آن‌ها را داشته باشند.

امین‌زاده با بیان اینکه شوراها پل ارتباطی مردم و مسئولان هستند، افزود: مردم باید در انتخابات شوراها به روش ها رای بدهند نه چهره ها تا بتوانیم روش هایی برای حل معضلات اجتماعی پیدا کنیم.

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی اظهار کرد: در آستانه انتخابات باید به حقوق شهروندان از جمله حق صلح، آرامش، اخلاق، عزت و کرامت اهتمام شود و پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج نیز رای شهروندان مورد احترام همه گروه های سیاسی قرار گیرد.

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره مجلس دهم شورای اسلامی بیست و نهم اردیبهشت ماه همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *