امکان انتقال ملکِ رهنی وجود دارد

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵


امکان انتقال ملکِ رهنی وجود دارد

امکان انتقال ملکِ رهنی وجود دارد

House owner/real estate agent giving away the keys - house out of focus

این روزها بسیار اتفاق می‌افتد که افراد به دلیل این‌که از پول نقد مکفی برای خرید منزل بهره‌مند نیستند مجبورند برای تکمیل بودجه خود از بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری تقاضای وام کنند.

جدای از این‌که این کار تا چه حد صحیح است و این افراد تا چه حد مجبورند برای این وام سود بپردازند و سالها در گیرودار پرداخت اقساط آن گرفتار باشند مشکل دیگری که برای وام‌گیرندگان معمولاً به وجود می‌آید این است که به دلیل زمان طولانی بازپرداخت وام و اقساط آن، بسیار اتفاق می‌افتد که قبل از پایان اقساط، وام‌گیرنده که صاحب آن مسکن تلقی می‌شود، تصمیم می‌گیرد ملک خود را به فروش برساند. این در حالی است که سند آن ملک به دلیل دریافت وام در رهن بانک وام‌دهنده است. سؤال اینجاست که در این شرایط آیا خریدوفروش ملک امکان دارد و در صورتی جواب مثبت است چه نکاتی را باید توجه کرد.

در این‌باره باید گفت که اصولاً رهن گذاشتن آپارتمان یا ملک از طرف رهن گذرانده (راهن) به پایه و اساس مالکیت او لطمه‌ای وارد نمی‌کند و صرف فروش آن با رعایت حقوق مرتهن (رهن گیرنده در این مثال بانک) منعی ندارد. بااین‌حال باید توجه داشت. فروش ملک یا آپارتمانی که به رهن گذاشته‌شده بدون اجازه مرتهن به‌شرط حفظ حقوق بانک بلامانع است. برحسب مفاد قرارداد بین بانک و راهن، راهن حق هرگونه نقل‌وانتقال ولو به وکالت وصایت صلح و غیره را از خود سلب و ساقت نموده لذا به‌هیچ‌وجه ممکن نبوده و تنها راه موجود مراجعه به بانک مرتهن و اخذ رضایت بانک است. چه در غیر این صورت بانک می‌تواند با استناد به عدم تحقق شرایط صحت معامله موضوع ماده 199 قانون مدنی تقاضای ابطال معامله را از دادگاه خواسته که در همین خصوص رأی وحدت رویه نیز موجود است.

هنگام تنظیم سند فروش باید قید شود که ملک یا آپارتمان در رهن بانک است و به حقوق مرتهن اشاره شود. منبع: مهداد


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *