امیدواریم با تداوم عقلانیت در کشور آموزش عالی بیش از پیش پیشرفت کند

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶


امیدواریم با تداوم عقلانیت در کشور آموزش عالی بیش از پیش پیشرفت کند

 

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: صندوق رفاه دانشجویان تمامی تقاضاهای تسهیلات را در سال گذشته پوشش داد و امسال هم این توانایی را دارد.

دکتر مجتبی

صدیقی با حضور در مراسمی که به مناسبت هفته جوان در دانشگاه صنعتی اراک برگزار شد، اظهار کرد: در سال 92 در حوزه آموزش عالی کشور شرایط بهم ریخته‌ای را تحویل گرفتیم و بارها در جلسات با اعضای هیات علمی و دانشجویان تاکید کرده‌ام که حاکمیت سلیقه و قبیله در آن زمان مشاهده می‌شد.

صدیقی با بیان اینکه رشد کمی بی‌هدفی در دولت قبل در حوزه آموزش عالی مشاهده می‌شد و فضای تک‌صدایی و بسته‌ای در دانشگاه‌ها وجود داشت. در آغاز کار دولت یازدهم نیز با مشکلات زیادی در جهت استقرار وزیر مواجه شدیم و وزارت علوم تنها وزارتخانه‌ای بود که با تاخیر جدی کار خود را دنبال کرد. پس از شروع نیز کمتر از یکسال از مدیریت فرجی دانا نگذشته بود که با استیضاح وی مواجه شدیم.

وی اضافه کرد: تمامی این مسائل در از دست رفتن فرصت و وقت به ما فشار آورد و نهایتا فرصت‌های زیادی را در ابتدای دولت از دست دادیم ولی با این حال عملکردمان را به این شکل جلو بردیم که حاکمیت قانون را بر وزارتخانه و آموزش عالی دنبال کرده و به اجرای صریح قانون بازگشتیم.

صدیقی افزود: طرح آمایش آموزش عالی تصویب شد و امید است این طرح که اجرای آن آغاز شده با قوت بیشتری جلو برود و رشد دانشگاه‌ها هدفمند و متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات صورت بگیرد و در عین حال دانشگاه‌هایی که احیانا رسالت‌های موازی دارند و مکمل یکدیگر نیستند به نحوی با هم مرتبط شوند.

وی تاکید کرد: بحث حذف هیچ دانشگاهی مطرح نیست بلکه تکمیل  دانشگاه‌ها از طریق ارتباطی که می‌توانند با هم داشته باشند، مطرح است.

صدیقی با اشاره به انجام حدود 800 مورد بازنگری در برنامه‌های درسی و اضافه شدن سه میلیون متر مربع به فضاهای آموزشی و کمک آموزشی در سه سال و نیم فعالیت دولت یازدهم را از اقدامات انجام شده عنوان کرد و افزود: در پژوهش نیز علیرغم فضای سنگینی که بر این بخش حاکم بود و مرتب تاکید می‌شد که شتاب علمی و رشد علمی کاهش یافته است، اما اگر رشد علمی و تولید علم را فقط در بحث مقالات بدانیم، آنچه که ما می‌دیدیم کماکان رشد صعودی بود و نمی‌دانستیم که چرا مرتبا بحث کاهش رشد علمی مطرح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در پایان سال 95 براساس رتبه‌هایی که اعلام شد رتبه اول شتاب علمی بر مبنای تولید مقالات برای ایران ثبت شد و با رشد 36 درصدی در تولید مقالات ISI به تولید حدود 42 هزار مقاله علمی در این سطح در طول یکسال رسیدیم.

صدیقی با بیان اینکه رشد کیفی را نیز در حوزه مقالات مشاهده کردیم و  مقالاتی که در سطح یک درصد برتر دنیا مطرح بود، سه برابر شد گفت: رشد چاپ مقالات در مجلات کیو وان نیز 30 درصد افزایش داشت.

وی اظهار کرد: در سه سال و نیم اخیر سهم ایران در تولید علم در پایگاه ISI از 1.37 درصد به 1.74 درصد افزایش یافت و ارتقاء 4 پله ای رتبه علمی کشور را در مقالات ISI با صعود از رتبه 21 به 17 تجربه کردیم. از سویی تعداد دانشگاه های کشور که در یک درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند از 5 دانشگاه در ابتدای فعالیت این دولت به 14 دانشگاه در حال حاضر افزایش یافت و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌ها و مراکز رشد از 11 به 964 شرکت افزایش پیدا کرد.

صدیقی با اشاره به انعقاد قرارداد به میزان دو هزار میلیارد تومان با وزارتخانه‌های نفت، دفاع و صنعت، افزود: این میزان قرارداد در این بخش نیز نشان می‌دهد که عملا ارتباط با صنعت در این مدت با رشد جدی مواجه بوده است و از سوی دیگر تشکل‌های دانشجویی نیز رشد قابل توجهی داشتند تا چند صدایی را از درون دانشگاه ها بشنویم.

وی با اشاره به تغییرات مثبت در حوزه فعالیت کانون‌ها و انجمن‌های علمی افزود: در بخش کمیته انضباطی در شورای مرکزی انضباطی در این دوره هیچ پرونده سیاسی نداشته‌ایم چراکه دانشگاه‌ها با سعه صدر بیشتری کار را درون دنبال کردند و نیازی به تصمیم گیری در شورای مرکزی وجود نداشت. تنها پرونده‌هایی که مطرح شد آموزشی یا بعضا اخلاقی بود، ضمن اینکه شیوه‌نامه انضباطی هم سال گذشته براساس حقوق شهروندی تصویب شد که فشار زیادی هم در این بخش داشتیم که امیدواریم بتوانیم فشارها را کماکان خنثی کنیم. صدیقی اظهار کرد: شوراهای صنفی نیز با آیین نامه جدید مورد توجه بیشتری قرار گرفتند و امید است دانشگاهیان علاقه مندانه به موضوع شورای صنفی بپردازند تا این شورا به عنوان پلی میان دانشجو و دانشگاه به شکل موثری فعالیت کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در خوابگاه‌ها مشکلات زیاد است ولی در این مدت در حوزه تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها 126 درصد رشد اعتبار داشته‌ایم، افزود: وام هایی که به دانشجویان اعطا شد نیز از 182 میلیارد تومان به 385 میلیارد تومان در سال گذشته افزایش پیدا کرد و وام ویژه دانشجویان دکترا نیز به عنوان وامی که تنها در این دوره پرداخت شده رشد بسیار خوبی داشته است.

صدیقی با بیان اینکه تحرک صندوق رفاه در این مدت بسیار خوب بوده و هیچ درخواستی نیست که پاسخ نگرفته باشد، گفت: تمام وام‌ها پرداخت می‌شود و پروسه پرداخت نیز بسیار کوتاه‌تر شده است. این پروسه در سال گذشته 24 تا 25 روز بود و امید است امسال به دو هفته برسد.

وی با تاکید براینکه تمامی دانشجویان متقاضی می‌توانند با مراجعه به مسئولان این حوزه از تسهیلات بهره مند شوند، افزود: صندوق رفاه دانشجویان تمامی تقاضاهای تسهیلات را در سال گذشته پوشش داد و امسال هم این توانایی را دارد چراکه ذخیره استراتژیک صندوق را از 140 میلیارد تومانی که در پایان دولت قبل تحویل گرفتیم با بازگشت وام‌هایی که در گذشته اعطا شده و از سال 53 مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود، به  340 میلیارد تومان افزایش دادیم و خوشبختانه با طی شدن این روند امروز دست صندوق برای اعطای تسهیلات باز است.

صدیقی افزود: در بخش سرانه فضاهای ورزشی نیز زیربنا به بالای یک متر مربع فضاهای سرپوشیده در دانشگاه‌های دولتی رسیده و امید است ظرف دو تا سه سال آینده سرانه فضای ورزشی به یک و نیم متر مربع افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در بحث بورس هم به قانون و آزمون بازگشتیم و همه دانشجویان برای بورسیه دکترا چه در داخل و چه خارج می توانند از طریق آزمون اقدام کنند گفت: داستان 3700 نفری که در دوره گذشته به هر طریقی انتخاب و به هر طریقی ادامه تحصیل دادند در این دولت تکرار نشد و چیزی به نام حاکمیت قبیله و سلیقه در این دوره، در حوزه بورس نداریم.

صدیقی با اشاره به اینکه از سال 94 در بودجه دانشگاه‌ها برنامه خاص برای تربیت بدنی دانشگاه ها با اعتبار مشخص دیده شده، گفت: برای مجموع دانشگاه ها در بودجه دانشگاه‌ها در حوزه تربیت بدنی 101 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده و این مبلغ جدا از کمک‌های پراکنده‌ای است که وزارتخانه در این خصوص داشته است.

کمک به تکمیل سالن بدنسازی دانشگاه صنعتی تا شروع سال تحصیلی جدید و کمک به ایجاد استخر در این دانشگاه به شرط پیگیری مسئولان دانشگاه جهت تامین 50 درصد هزینه های مورد نیاز در استان نیز از مواردی بود که دکتر صدیقی قول انجام آنرا به دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک داد.

وی همچنین با بیان اینکه قطعا باید شور و نشاط در دانشگاه‌ها بیشتر شود تا رشد علمی هم افزایش پیدا کند، گفت: تلاش دانشگاه ها و دانشگاهیان مناسب است البته محدودیت هایی هست اما اگر تولید علمی را ببینیم متوجه می‌شویم که دانشگاه ها در حال تلاش هستند هرچند قطعا مشکلاتی وجود دارد.

صدیقی در خصوص تبعیض در بودجه بین دانشگاه‌های بزرگ و کوچک که توسط دانشجویان مطرح شد، اظهار کرد: در دو سه سال اخیر بودجه براساس سرانه مشخص شده است، البته پارامترهای شهرستان و تهران در تنظیم بودجه تاثیر می گذارد ولی در کل مبنای تنظیم بودجه سرانه دانشجوست و ضریب دانشجوی تحصیلات تکمیلی هم مشخص است.

وی تصریح کرد: برخی عقب‌ماندگی‌ها را برخی دانشگاه‌ها دارند که ممکن است نتوانیم براساس این شاخص‌های آنرا جبران کنیم در این شرایط وزارتخانه ضریب مضاعف در نظر می گیرد تا کار دانشجویان دانشگاه‌هایی که مقداری از متوسط عقب‌ترند با ضریب افزایشی جلو برود و سریع به دیگر دانشگاه‌ها برسند.

صدیقی با بیان اینکه در مجموع براساس آنچه در پایان سال گذشته رخ داد و با تلاش دولت کرد و تامین بودجه‌های اضافی که به دانشگاه ها اختصاص داده شد، خوشبختانه توانستیم بدهی دانشگاه ها را تا حدی زیادی رفع کنیم و برای اولین بار توانستیم در سال 95 دانشگاه ها به وضعیت مطلوبی در حوزه معوقات گذشته برسانیم.

وی با بیان اینکه علیرغم مشکلات و محدودیت‌ها به شرایط تثبیت رسیده‌ایم و بخش‌های سخت کار را پشت سر گذاشته‌ و بعضا آوارها را برداشته‌ایم، ابراز امیدواری کرد که با تداوم عقلانیت در کشور آموزش عالی بتواند بیش از پیش پیشرفت را شاهد باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آزمون بزرگی را در روز جمعه 29 اردیبهشت در پیش داریم و امید است که با حضور حداکثری تمامی اقشار جامعه بویژه دانشجویان که برای مردم الهام‌بخش هستند، به نتیجه مطلوبی در انتخابات پیش رو دست پیدا کنیم.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *