الکترونیکی شدن ثبت بیش از 20 میلیون سند و گواهی امضا

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۵ دی ۱۳۹۵


الکترونیکی شدن ثبت بیش از 20 میلیون سند و گواهی امضا

رئیس سازمان ثبتاسناد و املاک کشور مطرح کرد:

الکترونیکی شدن ثبت بیش از 20 میلیون سند و گواهی امضا

%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%86%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%b4%d8%af%d9%86-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d8%b4-%d8%a7%d8%b2-20-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c%d9%88%d9%86

رئیس سازمان اسناد و املاک کشور از الکترونیکی شدن ثبت بیش از 20 میلیون سند و گواهی امضا در دفاتر اسناد رسمی خبر داد.

احمد تویسرکانی اظهار کرد: 7 هزار و 200 دفترخانه در کشور وجود دارد که این دفاتر دو وظیفه صدور اسناد و صدور گواهی امضا را بر عهده داشتند. وی افزود: سالانه حدود 16 تا 17 میلیون سند در دفترخانه‌ها صادر می‌شد که تمام آنها امروز الکترونیکی شده است و بخش دوم گواهی امضا بود که 5 تا 6 میلیون گواهی امضا ثبت می‌شد که با الکترونیکی شدن گواهی امضا، دفاتر سنتی در این بخش حذف شد.

رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور گفت: نگهداری این سوابق در دفاتر اسناد رسمی، به علت حجم عظیم اسناد، احتمال جعل و سرقت آنها را تقویت می‌کرد که با الکترونیکی شدن اسناد، زمینه این موارد، از بین رفت. تویسرکانی بیان کرد: کار ثبت گواهی امضا به‌صورت الکترونیکی در چند دفترخانه شروع‌شده است تا نواقص آن رفع شود و در دهه فجر کار به‌صورت سراسری اجرا می‌شود.

حذف میلیونها برگ اوراق بهادار با الکترونیکی شدن ثبت اوراق

وی گفت: خوشبختانه در ثبت الکترونیکی اسناد در نرم‌افزارهایی که برای سازمان ثبت طراحی‌شده، کار انتشار سالیانه دهها میلیون اوراق بهادار و تمام دفاتری که در آن جمله ثبت با سند برابر است، قد می‌شد، حذف‌شده است، زیر این دفتر منشأ مشکلات زیادی در نظام ثبتی بود. رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اسناد رسمی که در دفترخانه‌ها ثبت می‌شود دارای یک رمز تصدیق است که می‌توان با مراجعه به سایت خلاصه سند را مشاهده کرد. تویسرکانی تصریح کرد: در زمینه ثبت اختراعات و اسناد ناچار بودیم برای ثبت اطلاعات یک دیتای جامع تهیه کنیم که امروز تمام مدیران سازمان ثبت و تمام سردفتران و دفتریاران دارای گواهی امضا هستند. وی تأکید کرد: ما در دفترخانه‌ها سالانه میلیونها نقل‌وانتقال اسناد داشتیم که در این مسیر، زمینه جعل وجود داشت و گاهی افرادی پولهایی برای صدور سریع مکاتبات می‌کردند که امروز جلوی این کار گرفته شد.

رئیس سازمان اسناد و املاک کشور گفت: یکی از ایرادات که از الکتریکی شدن اسناد می‌گرفتند این بود که افراد بی‌سواد چه‌کاری انجام می‌دهند، در رابطه با این افراد، پیشخوانهایی در دفاتر ثبت ایجاد کرده‌ایم و در قانون پیش‌بینی‌شده که افراد بی‌سواد برای ثبت‌اسناد باید با خودشان شاهدی بیاورند.

تویسرکانی افزود: گاهی افراد با هویت جعلی خودشان را معرفی می‌کردند امروز با تبادل اطلاعات با سازمان ثبت‌احوال به‌محض حضور فرد برای ثبت سند، علاوه بر این‌که عکس وی در سامانه نشان داده می‌شود، اثرانگشت شخص هم ثبت می‌شود.

وی در رابطه با دریافت وجوههای مختلف در دفترخانه‌ها گفت: در این رابطه با تنظیم اسناد در سیستم، هر سندی که صادر می‌شود وجه سند در زیر آن ثبت می‌شود و مبلغ باید با دستگاه خودپرداز پرداخت شود و هیچ‌گونه وجه دستی دریافت نمی‌شود و در صورت تخلف، افراد می‌توانند به سازمان ثبت مراجعه کنند و هرکسی که به پرتابل سازمان ثبت مراجعه کنند، بنده شکایات را مستقیم دریافت و پیگیری کنم. به گفته رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، هر هفته 500 شکایت در پرتابل ثبت و پیگری می‌شود.

ثبت 99 درصد مالکیتهای مردم در سیستم حد نگار

تویسرکانی در رابطه با اجرای طرح کاستر و یا حد نگار نیز گفت: قانون کاداستر در کشور با کمک مجلس در حال اجرا است و در سال 92 این قانون تصویب و در سال 93 اجرایی شد و بنا بود تمام اراضی کشور در سیستم کادستر ثبت شود، امروز نزدیک 99 درصد مالکیت مردم در سطح شهرها ثبت‌شده و حدود 28 میلیون سند دفترچه‌ای در اختیار مردم بوده و حدود 16 میلیون سند تک‌برگی کاستر صادرشده است.

وی گفت: در بخش اراضی دولتی که شامل حریم راهها اراضی دولتی، کوهها و دریاها است، با اجرای طرح کاداستر زمینه بسیاری از زمین‌خواریهایی که کسی متوجه آن نمی‌شد گرفته شد. رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور اظهار کرد: دستگاههای دولتی باید ظرف مدت 2 سال اسناد اراضی دولتی را ارائه می‌دانند که متأسفانه در آستانه اتمام 2 سال هستیم اما هنوز برخی دستگاهها همکاری نکرده‌اند.

منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *