الزام خریدار برای تعویض پلاک و سند خودرو از جانب فروشنده چگونه است؟

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۵ آبان ۱۳۹۵


الزام خریدار برای تعویض پلاک و سند خودرو از جانب فروشنده چگونه است؟

الزام خریدار برای تعویض پلاک و سند خودرو از جانب فروشنده چگونه است؟

 169633796

پرسش: حدود 5 ماه پیش ماشینم را فروختم و سند را نیز تحویل خریدار دادم ولی هیچ‌گونه وکالت برای تعویض پلاک یا وکالت فروش به خریدار ندادم. الآن باگذشت 5 ماه حاضر به تعویض پلاک نیست چگونه می‌توانم خودرو را توقیف و خریدار را ملزم به تعویض پلاک کنم؟

پاسخ: شما می‌توانید به محضرخانه‌ای که سند خودرو به نام شما است مراجعه نموده و رونوشتی از آن تهیه کنید سپس خودرو را از طریق اجرای ثبت توقیف نمایید. سپس دادخواست الزام خریدار به فک پلاک و ایفای تعهد تنظیم نموده و ضرر و زیان خود را مطالبه کنید.

سند محضری خودرو درصورتیکه از طرف فروشنده تنظیم نگردد خریدار چه حقوقی دارد؟

پرسش: حدود دو سال پیش نسبت به خرید یک خودرو اقدام نموده‌ام. در زمان خرید با دریافت وکالت‌نامه تعویض پلاک اقدام به اخذ پلاک کردم. در حال حاضر برای تنظیم سند انتقال محضری چه اقدامی می‌بایست انجام دهم؟ آیا فروشنده می‌تواند از تنظیم سند رسمی استنکاف نماید؟

پاسخ: خیر ایشان نمی‌توانند از تنظیم سند رسمی استنکاف نمایند لذا پیشنهاد می‌شود ابتدا دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی به طرفیت ایشان تنظیم نموده و در صورت استنکاف دادگاه حکم به تنظیم سند رسمی خواهد داد. (ارائه‌ی مدارک کامل و عدم حضور خریدار)

درصورتیکه خریدار به دلیل عدم تنظیم سند رسمی فروشنده را تهدید کند فروشنده چه اقدامی میتواند انجام دهد؟

پرسش: فروشنده آپارتمان هستم که یک واحد آپارتمان به‌صورت دست‌نویس به شخصی فروخته‌ام حالا با تهدید به عدم ثبت در دفاتر رسمی باج‌گیری می‌کند چکار کنم؟

پاسخ: شما می‌توانید برای ایشان اظهارنامه‌ای مبنی بر آمادگی به تنظیم سند رسمی ارسال نموده و در صورت تهدید از ایشان شکایت کیفری علیه ایشان تنظیم نمایید. چراکه ایشان حق تهدید شما را نخواهند داشت.

آیا فروشنده میتواند با گذاشتن شرط از تنظیم سند رسمی امتناع نماید؟

پرسش: یک آپارتمان به‌صورت قولنامه‌ای خریدم بعد از 1 سال فروشنده می‌گوید اگه تعهد ندید که من بتوانم روی پشت‌بام یک واحد دیگه احداث کنم سند نمی‌زنم از چه طریق می‌توانم اقدام کنم؟

پاسخ: درخواست فروشنده ضمانت اجرای قانونی نداشته و شما می‌توانید از طریق دادگاه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی به طرفیت ایشان تنظیم نموده و در صورت دیرکرد ضرر و زیان را مطالبه کنید.

منبع: سامانه87132


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۷۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *