الزامی شدن حضور وکیل در تمام دعاوی

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۰ تیر ۱۳۹۵


الزامی شدن حضور وکیل در تمام دعاوی

الزامی شدن حضور وکیل  در تمام دعاوی

آنچه مسلم است این است که اطاله دادرسی و تفویت حق مردم و عدم دقت در رسیدگی و بسیاری اشکالات و ضایعات دیگر نتیجه عدم آشنایی مردم به حقوقشان است. اما از آنجا که ما به‌طور سنتی و تاریخی همگی متخصص همه چیز هستیم بیمی از آن نداریم که بدون اشراف و احاطه بر قوانین شکلی و ماهوی وارد دعاوی مدنی و کیفری بشویم. تا آنجاکه به خودمان مربوط است شاید در مقابل اعتراض و ایراد بگوییم حق خودمان است دوست داریم از بین برود. اما روی دیگر سکه افزایش کار دادگاهها و مآلاً اطاله دادرسی در نتیجه ناآگاهی ما است و حاصل آن این است که افراد محق و مظلوم نیز خسران ناشی از این اطاله و اشکال را تحمل می‌کنند.
تا آنجا‌که بنده شنیده‌ام و به یاد دارم تقریباً هیچ صاحب‌نظری با اینکه الزامی شدن مراجعه به وکیل در همه دعاوی و همه مراحل بسیاری از دردهای قضایی و حقوقی جامعه را دوا خواهد کرد مخالفتی ندارد. لکن عجیب است که همین صاحب نظران به قانونی کردن این الزام اقدامی نمی‌کنند بلکه متأسفانه حتی وقتی در دوران ریاست قبلی قوه‌قضائیه و با ابتکار ایشان قانونی که مدتها متروک بود اجرایی شد و الزامی شدن به‌طور محدود تحقق یافت، صاحب‌نظران، صاحب‌حق حل و عقد در بالاترین مرجع قضایی کشور با صدور رأی جلوی ادامه اجرای این قانون را گرفتند. به‌نحوی که اجرای دوباره آن احتمالاً نیاز به قانون‌گذاری دارد.
کانونهای وکلا از طریق ادارات معاضدت قضایی خود آماده ارائه خدمات وکالتی عملاً رایگان به کسانی که برای مراجعه به وکیل مشکل مالی دارند هستند و در امور کیفری هم خدمت مشابهی را به وسیله وکلای تسخیری عرضه می‌کنند. بنابراین نگرانی در مورد اینکه الزامی شدن ممکن است به قشرهای کم درآمدی که کار مدنی یا کیفری دارند، فشاری وارد کند بی‌مورد است. درعین حال کثرت وکلای مدافع باعث خواهد شد که هیچ موکلی بی وکیل نماند و به هرحال وکیل مطلوب خود را متناسب با بودجه‌اش پیدا کند. از این رو الزامی شدن دخالت وکیل به‌عنوان درمان بسیاری از دردهای سیستم قضایی ما قویاً قابل توصیه است.
امید است نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد الزامی شدن دخالت وکیل در دعاوی، از خود یادگار ماندنی و درخشانی باقی بگذارند.
بهمن کشاورز-  منبع: سایت وکیل ملت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *