اقدامات وزارت علوم برای پیشگیری از سرقت علمی

دسته: رویداد حقوقی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳ آذر ۱۳۹۵


اقدامات وزارت علوم برای پیشگیری از سرقت علمی

اقدامات وزارت علوم برای پیشگیری از سرقت علمی

 %d8%a7%d9%82%d8%af%d8%a7%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85

به دنبال نشر گزارش مربوط به سرقت علمی (انتحال) از سوی مجله نیچر و به منظور رسیدگی به موضوع و برخورد با متخلفان در حوزه کارکردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین برخورد با تخلفات علمی، به منظور جلوگیری از تکرار این جرائم، اقدامات زیر در این وزارتخانه از مدت ها قبل آغاز شده و کماکان با جدیت ادامه دارد.

براساس اطلاعیه وزارت علوم، مقرر شده است یک کمیته حقیقت یاب به مسئولیت معاونت محترم پژوهش و فناوری تشکیل شود و با پیگیری مجدانه در این زمینه، موضوع را به طور دقیق و مستند و کارشناسانه مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را اعلام کند.

همچنین قرار است به روسای دانشگاهها ابلاغ شود کمیته ای را جهت رسیدگی به این امور تشکیل داده و ضمن پیگیری موضوع، نتیجه رسما اعلام شود.

برمبنای تاکیدات وزارت علوم، راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار این نوع تخلف تعریف و از طریق کنترل مقالات علمی و پایان نامه ها و با استفاده از نرم افزار همانند جو، ثبت پایان نامه ها از هرگونه سواستفاده جلوگیری خواهد شد.

توجه به کیفیت تحقیقات در روند ارتقای اعضای هیات علمی نیز در قالب آئین نامه و دستورالعمل های مختلف از سوی وزارت علوم دنبال خواهد شد و مرجعیت این وزارتخانه در کارشناسی دقیق «اصالت» مقالات علمی مورد تاکید خواهد بود.

وزارت علوم، آیین نامه و شیوه نامه های برخورد با تخلفات علمی استادان و دانشجویان را به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ارسال کرده است و معاونت حقوقی و امور مجلس این وزارتخانه، لایحه ای را در مورد سرقت ادبی و تقلب علمی تسوید و تنظیم کرده و آن را با قید فوریت به مجلس شورای اسلامی جهت بررسی و تصویب تقدیم کرده است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *