اقتصاد سوریه؛ خسارت‌دیده‌ترین اقتصاد جهان

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۴ دی ۱۳۹۵


اقتصاد سوریه؛ خسارت‌دیده‌ترین اقتصاد جهان

اقتصاد سوریه؛ خسارتدیدهترین اقتصاد جهان

189519827

 اقتصاد سوریه ظرف سالهای جنگ حدود ۵۴ درصد از ارزش خود را ازدستداده است؛ مسألهای که باعث شده اقتصاد سوریه در جایگاه نخست بهعنوان بیشترین اقتصاد خسارتدیده جهان قرار بگیرد.

به نقل از سایت سیریا نیوز، در گزارش خود که توسط «پژوهشکده مسایل اقتصادی و صلح» با عنوان «ارزش اقتصادی برای صلح ۲۰۱۶» منتشرشده، آمده است که تأثیر خشونت در منطقه خاورمیانه بر اقتصاد آن از سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ به میزان ۲۱ درصد افزایش داشت قبل از این‌که در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اندکی کاهش داشت.

سوریها از اوضاع بد اقتصادی همزمان با نبود کار به علت تأثیرپذیری اقتصادشان از خشونت و عملیات نظامی رنج می‌برند مضاف بر این‌که بسیاری از کارخانه‌ها و تأسیسات بسته‌شده، کالاها افزایش قیمت نجومی داشته، ارزش لیره مقابل دلار پایین آمده و مواد سوخت کاهش داشته است که همه اینها سنگینی را بر دوش سوریها ایجاد کرده است، در حالی‌که تحریمهای اقتصادی، دیپلماتیک بین‌المللی یک‌جانبه نیز مزید بر علت شده است.

طبق این گزارش، رکود اقتصادی سوریه که ناشی از جنگ و بی‌ثباتی است، افزایش‌یافته به‌طوری‌که میزان هزینه‌های نظامی این کشور به حدود نیمی از میزان تولیدات اقتصادی برخی کشورهای منطقه (۴۹.۱ درصد) رسیده است. اقتصاد سوریه ۵۴ درصد از ارزش خود را ازدست‌داده است. در حالی‌که سطح هزینه درزمینه امنیت داخلی به حدود ۱۴ تا ۲۳ درصد رسیده است و این جنگ تاکنون حدود ۸۴ میلیارد دلار هزینه داشته است.

طبق این گزارش، عراق در جایگاه دوم و لیبی در جایگاه سوم قرار دارد.

این گزارش به این امر اشاره‌کرده است که میانگین هزینه روزانه جنگ ایالات‌متحده علیه تروریسم به حدود ۱۱.۷ میلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که اقتصاد جهانی حدود ۱۳.۶ تریلیون دلار خسارت‌دیده است که معادل ۱۳.۳ درصد از تولید ناخالص ملی جهانی است؛ که معادل سالیانه ۱۸۷۶ دلار برای یک نفر است.

هزینه‌های نظامی به‌طورکلی عامل اصلی ایجاد هزینه‌های خشونت به میزان ۴۵ درصد از مجموع هزینه‌هاست؛ یعنی از شش تریلیون دلار تجاوز می‌کند؛ اما هزینه‌های امنیتی در جهان به بیش از ۳/۵ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۵ رسید؛ یعنی نزدیک به ۲۶ درصد از هزینه‌های جهانی خشونت.

این گزارش در تحقیق خود بر شاخصهای توقف فعالیت شرکتها، کاهش صادرات، افزایش شاخصهای بیکاری، تورم، عدم تبادلات ارزی، فروپاشی زیرساختها، افزایش هزینه‌ها، وام‌گیری جهت حمایت مالی از جنگها و قراردادهای تسلیحاتی و امنیتی تکیه دارد.

پیش‌تر گزارش اس بی اس نیوز استرالیا در اوایل سال میلادی جاری پیش‌بینی کرده بود که میزان هزینه جنگ در سوریه در حالی‌که در سال جاری متوقف شود، به حدود ۶۸۵ بیلیون دلار می‌رسد که این مقدار ۱۴۰ بار بیشتر از برآوردهای سازمانهای وابسته به سازمان ملل و کشورهای حامی مالی برای فراهم کردن نیازهای انسانی در سوریه است. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *