افزایش معضلات اجتماعی به علت کم‌توجهی به خانواده است

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۵ تیر ۱۳۹۵


افزایش معضلات اجتماعی به علت کم‌توجهی به خانواده است

معاون تدوین، رصد و پایش شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت: افزایش آسیبها و معضلات اجتماعی در جامعه در سایه کم‌توجهیها به موضوع زن و خانواده است چون هر نوع آسیبی خانواده را درگیر می‌کند.
فرشته روح‌افزا عصر شنبه در یک نشست خبری به مناسبت سی‌امین سالگرد تشکیل شورای فرهنگ اجتماعی زنان و خانواده افزود: با توجه به اینکه زنان نقش تربیتی در حوزه خانواده‌دارند، توجه به آنان می‌تواند در کاهش بسیاری از آسیبهای اجتماعی تأثیر فراوانی داشته باشد.
وی تصریح کرد: هر مشکلی که در حوزه آسیبهای اجتماعی رخ دهد، خانواده درگیر آن می‌شود و نهادینه شدن نقش زنان خیلی از مشکلات خانواده را حل می‌کند.
وی اضافه کرد: اعتیاد، افزایش سن ازدواج، سبک غلط زندگی، طلاق، مهاجرتها، مشکلات زنان سرپرست خانوار، اجرایی نشدن طرح عفاف و حجاب و تنظیم خانواده، کاهش قبح طلاق، شکافهای نسلی، انحرافات اجتماعی جنسی، اعتیاد، پیامدهای زندانی شدن مردان، عدم تمایل جوانان به ازدواج و وقوع ازدواجهای ناپایدار از جمله مشکلاتی است که خانواده‌ها درگیر آن هستند.
روح‌افزا افزود: افزایش سن ازدواج که یکی از عوامل مهم آن مشکلات اقتصادی است، باید بیشتر مدنظر خانواده‌ها باشد چون سبب شده است که سنت ازدواج در سنین پایین کمرنگ شود.
وی، افزایش سطح سواد، تحصیلات عالیه، مهاجرت از روستا به شهر و ایجاد حاشیه‌ها در شهرها را از علل کم‌رنگ شدن ازدواج در سنین پایین برشمرد.
وی اضافه کرد: بالا رفتن سن ازدواج معضلات اجتماعی را افزایش می‌دهد؛ این در حالی است که اکنون در فرهنگ ما ازدواج در سن کم پذیرفته‌شده نیست اما باید کاری کرد که جوانان در سنین پایین ازدواج کنند.
وی کمرنگ شدن نقش خانواده در انتخاب همسر و کمرنگ شدن خانواده‌های بومی را از دیگر مشکلات در حوزه خانواده عنوان کرد؛ چراکه اکنون خانواده‌های ما متأثر از فرهنگ غربی شده‌اند؛ این در حالی است که درگذشته خانواده‌های ما فرهنگ سنتی داشتند و روند زندگی بسیار مطلوب‌تر بود.
معاون تدوین، رصد و پایش شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده بابیان اینکه با طلاقهای توافقی که ظرف یک نیم روز انجام می‌شود، مخالفیم، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات، ولنگاری فرهنگی است که پایه آن به حوزه زن و خانواده برمی‌گردد.
روح‌افزا، عدم توجه به بیمه زنان خانه‌دار را از دیگر مشکلات در حوزه زنان دانست و افزود: مشکلات زنان سرپرست خانوار باید راهکارهای اساسی برای آن در نظر گرفت تا این حوزه نیز مسائل و مشکلاتش حل شود.
روح‌افزا ادامه داد: اگر موضوع عفاف و حجاب در جایگاه خودش اجرا نشود، مسائل و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، همچنین ما در بحث مد و لباس دچار مشکلاتی شده‌ایم.
وی بابیان اینکه تغییر سبک زندگی که از پایه‌های اصلی مدرنیته است، افزود: ما در زندگی با ماهواره و اینترنت وبه نوعی با عوامل تغییر سبک زندگی روبه‌رو هستیم و این تغییر سبک زندگی به‌عنوآن‌یکی از عوامل اصلی طلاق به شمار می‌رود.
معاون تدوین، رصد و پایش شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده خاطرنشان کرد: تضعیف و فروپاشی خانواده‌ها را براثر طلاق شاهد هستیم و به همین خاطر جامعه امروز ما نیازمند آشنایی بیشتر با شیوه‌های زندگی دینی است.
وی ادامه داد: همچنین جمعیت یکی از مباحث مغفول مانده در کشور است چراکه رواج سیاستهای تنظیم خانواده و ترویج آن و هرگونه گفت‌وگو درباره آن‌یک تابو است.
روح‌افزا بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تکثیر نسل را حیاتی دانسته است، افزود: ما مقداری مثبت حرکت کرده‌ایم و باید به سمت سیاستهای ابلاغی رهبری در خصوص جمعیت نیز حرکت کنیم.
**دولت بار مالی افزایش زمان مرخصی زایمان را قبول نکرده است
لاله افتخاری عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده نیز در این نشست به برخی اقدامات این شورا اشاره کرد و گفت: سند حقوق مسئولیت زنان با نگاه اسلامی مطرح شد، همچنین با مصوبه مجلس شورای اسلامی در دوره ششم نیز ایران به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان پیوست و این را به تصویب مجلس رساندیم.
وی با اشاره به سند حقوق مسئولیت زنان اضافه کرد: دولت را ملزم کردیم که همه اقداماتش براساس این سند باشد و این سند به تصویب پارلمان زنان مسلمان نیز رسانده شد.
وی یکی دیگر از اقدامات اخیر را تدوین سند ورزش بانوان عنوان کرد و افزود: امیدواریم این سند نیز در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تصویب برسد.
افتخاری سند حجاب و عفاف، تشکیل ستاد ملی زن و خانواده، موضوع جمعیت، ایجاد مهدکودک در ادارات و طرح انس با قرآن را از دیگر اقدامات در شورای فرهنگ اجتماعی زنان و خانواده عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از این موارد در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و برخی دیگر در حال پیگیری است.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد مهدکودک در ادارات به‌عنوان‌ یکی از موضوعات مهم در مجلس، دولت و شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده مطرح بوده است و نقشه استکبار این است که مهدکودک را برای خانواده الزامی کنند که خانواده را از کودک دور کنند اما در این زمینه شورا وارد عمل شد.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح انس با قرآن نیز که شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور 80 درصد بانوان این اقدام را انجام می‌دهد نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.
وی در ادامه از دولت یازدهم بخاطر عدم صدور احکام نمایندگان خیلی از دستگاههای اجرایی در این شورا انتقاد و اظهار امیدواری کرد که ریاست جمهوری این احکام نمایندگان را صادر کند تا شورا بر مصوبات خودش نظارت مستقیم داشته باشد.
افتخاری همچنین بر هماهنگی بیشتر میان شورا، کمیسیونها و دولت تأکید کرد و ادامه داد: در خصوص مرخصی زایمان از 6 به 9 ماه نیز دولت بار مالی آن را قبول نکرده و این مشکلی برای بانوان شاغل شده است. منبع:ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *