افزایش خدمات بهداشتی در زندانها

دسته: حقوق مضاف
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۴ شهریور ۱۳۹۵


افزایش خدمات بهداشتی در زندانها

افزایش خدمات بهداشتی در زندانها

وزیر بهداشت در حالی یک سال و نیم قبل و پس از بازدید از زندان قزل‌حصار از مساعدت برای اجرای تحول سلامت در زندانها خبر داده و قول داده بود تا بخشی از پزشکان طرح پزشک خانواده به زندانهای حاشیه شهرها اختصاص پیدا کنند که پور مختار، عضو کمیسیون قضایی مجلس، ارتقای سلامت و بهداشت در زندانها را نیازمند اقدام جدی وزارت بهداشت و اختصاص بودجه مناسب از سوی دولت می‌داند.

«مجازات حبس صرفاً محدودکننده آزادی زندانی است» این موضوعی است که مورد تأکید مسئولان قضایی قرار دارد و همان‌طور که رییس سازمان زندانها می‌گوید: وظیفه این سازمان، اجرای مجازات حبس بر اساس موازین اسلامی است و نباید در اجرای مجازات غیر از محدود شدن آزادی، دیگر شئون انسانی زندانیان آسیب ببیند. بر همین اساس، توجه به موضوع بهداشت و درمان زندانیان و پیشگیری از سرایت و شیوع بیماریها در محیط بسته زندانها همواره موردتوجه مسئولان زندانها قرار دارد.

زندان سالمتر از محیط بیرون است

دراین میان حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه چندی پیش در خصوص پیگیری درمان زندانیان بیمار گفته بود که زندانیان نیز مانند افراد عادی بیمار می‌شوند اما آمار ابتلا به بیماری در زندان حتی کمتر از بیرون زندان است.

وی بابیان اینکه موضوع بهداشت و درمان زندانیان از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود، می‌افزاید: افراد داخل زندان نیز مانند افراد دیگر مریض می‌شوند. اگر در داخل زندان امکانات زندان باشد که معالجه می‌شود در غیر این صورت به بیرون منتقل می‌شود، بنابراین این موضوع درروند درمان برای زندانیان صورت می‌گیرد.

اختصاص بودجه و ارائه طرح از سوی مجلس برای بهبود درمان زندانیان

محمد‌علی پور مختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌ضرورت بهبود بهداشت و درمان در زندانها، اظهار می‌کند: مسأله درمان نیازمند بودجه‌ای اختصاصی است که باید از سوی دولت این بودجه تخصیص یابد.

وی ادامه می‌دهد: برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان زندانیان نه‌تنها سازمان زندانها بلکه وزارت بهداشت و درمان و دولت اقدامی مشترک انجام دهند. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای می‌افزاید: بحث بهداشت و درمان زندانیان در داخل زندان‌ امر بسیار مهم و ضروری است که در دو بخش نیاز به بودجه و توجه دارد. پور مختار با اشاره به اینکه زندانیان هم باید مانند افراد در بیرون از زندان از خدمات درمانی بهره‌مند باشند، می‌گوید: از یک نظر ازلحاظ کمبود فضا و افزایش و بهبود وضع فضایی زندان و از سوی دیگر نیز باید در جهت تأمین و تهیه اقلام بهداشتی در داخل زندان باید دولت بودجه‌ای اختصاص دهد. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای می‌افزاید: مجلس شورای اسلامی نیز می‌تواند با ارائه طرح و تصویب بودجه دراین زمینه اقدامی مؤثر انجام دهد. به شکلی که به‌طور مثال طرح الزام دستگاهها به انجام اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه از حیث بهداشتی و درمانی را ارائه دهد تا شاهد وضعیت بهتر و کاهش مشکلات باشیم چراکه بیشترین مشکل اکنون کمبود بودجه دراین زمینه است. پور مختار مطرح می‌کند: در حال حاضر سازمان زندانها باوجود کمبود بودجه دراین بحث خوب اقدام کرده است.

راهاندازی مشاوره پزشکی در تمامی زندانها

همچنین در همین راستا، دکتر اصغر جهانگیر، رییس سازمان زندانها توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در زندانها را از حقوق شهروندی زندانیان عنوان و می‌گوید: در تمامی زندانها باید مشاوره پزشکی به‌صورت تلفنی راه‌اندازی شود تا زندانیان بتوانند نسبت به وضع سلامت خود اطلاعات لازم را کسب کنند.

وی تأکید می‌کند: مشکلات فعلی حوزه بهداشت و درمان به‌طور جامع و بر اساس آمار و مستندات استخراج‌شده است و با کمک سایر دستگاهها ازجمله وزارت بهداشت و درمان باید در مرتفع کردن آنها جدیت بیشتری داشته باشیم. وی ادامه می‌دهد: موضوع بیماریابی و غربالگری و توسعه امکانات بهداشتی و درمانی از مهم‌ترین نکات در خصوص درمان زندانیان محسوب می‌شود.

دراین زمینه همچنین، مهرزاد تشکریان، مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندانها از ارائه بسته خدمتی به زندانیان در آینده نزدیک خبر داده و می‌افزاید: همه مراکز درمانی داخل زندانها ساماندهی و تحت پوشش طرح پزشک خانواده قرار خواهد گرفت. تشکریان همچنین بر توسعه تعاملات نهادهای حمایتی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی زندانیان به‌ویژه زنان تأکید می‌کند. مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندانها با ارائه گزارشی از وضعیت زندانهای کشور به توافقات فی‌مابین وزارت بهداشت و درمان و سازمان زندانها اشاره و خواستار توجه بیش‌ازپیش متولیان امر بهداشت و درمان به حفظ و ارتقاء سلامت زندانیان به‌عنوان قشر آسیب‌پذیر جامعه شد.

شناسایی بیماران مبتلابه اچآیوی

در ادامه سپیده علیزاده، مدیر اجرایی پروژه صندوق جهانی مبارزه با ایدز اداره کل بهداشت و درمان سازمان زندانهای کشور مطرح می‌کند: شناسایی زندانیان مبتلابه ایدز از شاخصهای ارزیابی زندانها است.

وی ادامه می‌دهد: یکی از شاخصهای ارزیابی و رتبه‌بندی زندانها میزان تشخیص زندانیان مبتلابه سل و … و همکاری زندانها در پیشبرد این طرح است.

بهداشت و درمان در زندان رایگان است

دراین خصوص بهرام اسماعیلی، معاون زندان رجایی شهر مطرح می‌کند: تمام امور درمانی در زندان رایگان بوده و مددجو هیچ‌گونه هزینه‌ای نمی‌پردازد. وی می‌گوید: به‌طورکلی امور بهداشتی، پزشکی، روانشناسی، روان‌پزشکی، دندانپزشکی و انجام آزمایشها در بیمارستان داخلی زندان صورت می‌گیرد و در صورت نیاز با صلاحدید پزشک متخصص و تأیید رییس این اداره به بیمارستانهای طرف قرارداد سطح شهر منتقل می‌شود. تمام امور درمانی نیز رایگان بوده و مددجو هیچ‌گونه هزینه‌ای نمی‌پردازد. منبع: حمایت آنلاین


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *