افزایش هزینه‌های دولت با کاهش بودجه طرح کاداستر

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵


افزایش هزینه‌های دولت با کاهش بودجه طرح کاداستر

افزایش هزینههای دولت با کاهش بودجه طرح کاداستر

 

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی جزییات لایحه بودجه سال آینده با الحاق یک بند به تبصرههای بودجه، بخشی از درآمد سازمان ثبت در اجرای طرح کاداستر را به بودجه جمعیت هلالاحمر اختصاص دادند تا اجرای این طرح مهم و ملی در سال آینده، با چالش بودجهای مواجه شود؛ حالا همه نگاهها به شورای نگهبان است تا شاید با رد این مصوبه نمایندگان که علاوه بر تحمیل بار مالی به دولت، به کاهش درآمدهای عمومی دولت نیز میانجامد، فرصت تجدیدنظر در مصوبه را فراهم کند.

نمایندگان مجلس در رسیدگی به بخش هزینه‌ای بودجه تصویب کردند که در اجرای بند یک ماده ۱۷ قانون اساسنامه جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران ۴۲ درصد از درآمد ردیفهای ۱۶۰۱۵۷ و ۱۴۰۱۴۱(درآمدهای اختصاص سازمان ثبت از محل اجرای طرح کاداستر) به‌عنوان درآمد اختصاصی جمعیت هلال‌احمر ذیل ردیف ۱۳۱۰۰۰منظور گردد.

زیرساختهای اجرای قانون منتظر تأمین بودجه است

این مصوبه نمایندگان در حالی صورت گرفت که سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران، از دولت و مجلس خواسته بود تا اهتمام بیشتری به بودجه طرح کاداستر داشته باشند و در این خصوص گفته بود: همه زیرساختها در قوه قضاییه برای اجرای کامل قانون حدنگار و طرح کاداستر آماده است؛ البته اگر بودجه آن تأمین شود.

محسنی اژه‌ای تصریح کرده بود که این طرح در جهت جلوگیری از تصرفاتی است که اتفاق می‌افتد و در جهت این است که مشکلات مربوط به مردم و قوه قضاییه در رابطه با تخریب کم شود که این امر به نفع کشور و مردم است.

خسارتهای ناشی از عدم اجرای طرح کاداستر

رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور هم در پی تصویب این تبصره الحاقی در مجلس هشدار داده بود که با این اقدام اجرای قانون کاداستر که قرار بود در مدت 5 سال اجرا و نهایی شود، بیست سال به تأخیر می‌افتد. احمد تویسرکانی، با اعلام اینکه در قانون کاداستر برای تأمین هزینه‌های اجرای طرح قرار شد تا درآمدها‌ی آن صرف اجرای قانون شود، عنوان کرده بود: بر این اساس، اجرای طرح از ابتدای سال 94 آغاز شده اما متأسفانه کارشکنیها و مخالفتها در اجرا سبب شده تا کار به‌کندی پیش رود.

وی تصریح کرده بود: متأسفانه به دلیل عدم تخصیص به‌موقع منابع و عدم همکاری لازم در اجرای قانون، تنها 15 درصد از اراضی خارج از محدوده شهرها در این سیستم ثبت شده است.

اختصاص درآمد کاداستر به هلالاحمر با تضاد قانونی همراه است

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در واکنش به مصوبه مجلس در خصوص اختصاص بخشی از درآمد حاصل از اجرای کاداستر به جمعیت هلال‌احمر گفت: این طرح می‌تواند اجرای طرح کاداستر را به تعویق بیاندازد. حسن نوروزی در گفت‌وگو با «حمایت» عنوان کرد: با توجه به اینکه مقابله با زمین‌خواری یکی از اهداف اصلی است که سازمان ثبت با اجرای طرح کاداستر دنبال می‌کند، ایجاد هرگونه خللی در آن سبب می‌شود که اجرای این طرح بجای 5 سال به چیزی حدود 20 سال به تعویق بیفتد. وی با بیان اینکه اجرای طرح کاداستر هم مانند سایر طرحها نیاز به منابع اعتباری خود دارد، ادامه داد: اختصاص درآمد کاداستر به هلال‌احمر با نوعی از تضاد قانونی همراه است و می‌تواند اجرای آن را در یک بازه زمانی کوتاه با مشکل مواجه کند.

نوروزی در ادامه اظهارات خود به این نکته اشاره کرد که اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم با کلیت این مصوبه مخالف بودند و افزود: با این اوصاف باید منتظر نتیجه شورای نگهبان باشیم و اگر این شورا مصوبه را به مجلس بازگرداند، به طور قطع در آن تجدیدنظر خواهد شد.

افزایش هزینههای دولت

نمایندگان مجلس در حالی بخشی از بودجه اجرای طرح کاداستر را به بهانه تقویت زیرساختهای مدیریت بحران و امداد و نجات به جمعیت هلال‌احمر اختصاص دادند که ریشه بسیاری از آسیبهای ناشی از سیل و گردوغبار، تجاوز به اراضی ملی، از بین بردن پوشش گیاهی و تصرفات اراضی دولتی بوده است که همه آنها معلول عدم ثبت و تثبیت مالکیتهای عمومی است. اگر طرح کاداستر به‌موقع اجرا شود، از زمین‌خواریها و تخریب جنگلها جلوگیری می‌شود و در نتیجه از بسیاری از بحرانها هم پیشگیری می‌شود و این‌گونه آن چیزی که قرار است هزینه جبران خسارات ناشی از بلایا شود، صرف پیشگیری از خسارتها و تجاوزات به محیط‌زیست می‌شود. حالا باید دید آیا شورای نگهبان، این بند از مصوبه نمایندگان مجلس را به دلیل افزایش هزینه‌های عمومی دولت، مورد ایراد قرار می‌دهد یا خیر. منبع: حمایت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *