افزایش ریسک معاملات در پی نبود دسترسی به اطلاعات ملک

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵


افزایش ریسک معاملات در پی نبود دسترسی به اطلاعات ملک

افزایش ریسک معاملات در پی نبود دسترسی به اطلاعات ملک

ملک - مسکن - توافق - خرید و فروش

حسام عقبایی در نشست خبری بیان داشت: ارائه خدمات الکترونیکی در حوزه معاملات مسکن، آسایش مردم، افزایش ضریب امنیت معاملات مسکن و برد بیشتر مشاوران املاک را به همراه دارد.

وی اظهار داشت: روند حاکم بر سیستم مدیریتی، جزیره‌ای عمل کردن برخی نهادها به همراه عدم هماهنگی دستگاهها در شفاف‌سازی اطلاعات حوزه مسکن، مشکلات بسیاری را برای خریدار و فروشنده ایجاد می‌کند.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، هم‌اکنون در حوزه معاملات مسکن شفافیتی وجود ندارد و مردم در شرایطی به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند که این مشاوران، اطلاعات کاملی ازملک فروشی ندارند بنابراین خرید مسکن در ایران همراه با ریسک است.

عقبایی تصریح کرد: عدم دسترسی به برخی اطلاعات از جمله پلاک ثبتی، میزان بدهیهای معوقه ملک و … موجب تضییع حقوق متعاملان می‌شود ضمن این‌که واسطه را هم دچار مشکل می‌کند.

وی با تأکید بر اهمیت ایجاد فضایی امن در معاملات مسکن، گفت: شفاف‌سازی معاملات نیازمند همکاری سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، سازمان ثبت‌احوال، شهرداری، بانکها، وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان امور اقتصادی و دارایی با مشاوران املاک است.

این مقام مسؤول بیان کرد: هم‌اکنون اتحادیه مشاوران املاک با سازمان ثبت‌احوال همکاری دارد و ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان برای دریافت تأیید یا عدم‌تأیید کد ملی متعاملان به این سازمان پرداخت می‌کند. عقبایی با اشاره به خلأ مشارکت سازمان ثبت‌اسناد و شهرداری با اتحادیه مشاوران املاک افزود: سازمان ثبت‌اسناد باید اطلاعات مربوط به صاحبان ملک ممنوع‌المعامله را در اختیار مشاوران قرار دهد زیرا عدم دسترسی به اطلاعات مهم ملکی ریسک سوءاستفاده را افزایش داده و ضریب امنیت معاملات را کاهش می‌دهد.

وی افزود: شهرداری هم ارتباط مناسبی با اتحادیه مشاوران املاک ندارد در حالی‌که شفافیت در معاملات نیازمند دسترسی مشاوران به آخرین سند طرح تفصیلی شهرها دارد تا معاملات انجام‌شده در جهت منافع عمومی خریدار و فروشنده باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: شهرداری باید نوع کاربری ساختمانها، برنامه‌های آینده طرحهای شهری ازجمله ساخت اتوبان و … را به مشاوران املاک اعلام کند.

عقبایی به اهمیت مشارکت بانکها در شفاف‌سازی معاملات مسکن اشاره کرد و گفت: اگر بانکها اطلاعاتی درباره پلاک ثبتی در اختیار اتحادیه قرار دهند که بر اساس آن میزان آخرین بدهی ملک مشخص باشد امکان سوءاستفاده فروشنده به کمترین میزان ممکن می‌رسد. وی گفت: با توجه به عدم همکاری سازمان و ارگانهایی مانند سازمان ثبت‌اسناد، شهرداری، بانک و … در حال حاضر فعالیت مشاوران املاک و معاملات حوزه مسکن ریسک بالایی دارد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پایان ادامه داد: علاوه بر اهمیت همکاری مشاوران املاک با سازمانهای مربوطه برای کاهش ریسک معاملات، بهره‌گیری از تکنولوژیهای نوین از جمله سامانه جامع ارتباطی مسکن هم می‌تواند افزایش سرعت معاملات و تسهیل در خریدوفروش مسکن را به همراه داشته باشد. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *