افزایش دعاوی املاک در دادگستریها نتیجه بی‌توجهی به توسعه ثبت رسمی است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۵ مهر ۱۳۹۵


افزایش دعاوی املاک در دادگستریها نتیجه بی‌توجهی به توسعه ثبت رسمی است

رییس سازمان ثبتاسناد و املاک کشور

افزایش دعاوی املاک در دادگستریها نتیجه بیتوجهی به توسعه ثبت رسمی است

 

 

مدیرکل پیشگیریهای وضعی قوه قضاییه، چندی پیش در حالی از افـــزایـــش ورود پروندههای با موضوع الزام به تنظیم سند رسمی ملک به مراجع قضایی خبر داده بود که رییس سازمان ثبتاسناد و املاک کل کشور، این موضوع را ناشی از رشد معاملات عادی نسبت به املاک و عدم توجه به ثبت رسمی در قوانین بالادستی کشور میداند.

تویسرکانی با انتقاد از روند تنظیم مبایعه‌نامه‌ها در بنگاههای معاملات املاک گفت: بسیاری از دعاوی مربوط به املاک، ناشی از نحوه تنظیم سند در بنگاههاست که درنهایت پای طرفین معامله را به دادگاهها باز می‌کند. وی اضافه کرد: یکی از مشکلات شایع در تنظیم مبایعه‌نامه عادی املاک، عدم پیش‌بینی الزام طرفین برای حضور در دفتر اسناد رسمی و انتقال رسمی ملک به نام خریدار است که درنهایت به ایجاد مشکل، ختم می‌شود. تویسرکانی دعاوی مربوط به اسناد تنظیم‌شده در بنگاهها را ناشی از یک چرخه معیوب عنوان می‌کند که از مالک تا بنگاه‌دار در آن مقصر هستند و به دلایل مختلفی مانند ناآگاهی حقوقی، درنهایت به افزایش دعاوی در محاکم منجر می‌شود.

 بیتوجهی دولت بهضرورت توسعه ثبت رسمی

 رییس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور در ادامه، با گلایه از دولت در عدم پیش‌بینی مقررات راجع به توسعه ثبت رسمی در برنامه ششم توسعه، افزود: یکی از درخواستهای ما در برنامه ششم، کمک دولت در جهت الزام به نقل‌وانتقال اسناد بود. وی یادآور شد: یکی از مشکلات امروز کشور معاملات عادی نسبت به املاک در کشور است و براین اساس پیشنهاد سازمان ثبت این بود که بنگاههای معاملات ملکی در حقیقت نقش واسط را ایفا کند و معاملات املاک به شکل رسمی در دفاتر اسناد رسمی اتفاق بیفتد. وی اظهار کرد: متأسفانه این مسأله در لایحه برنامه ششم دیده نشد و این در حالی است که اگر بخواهیم حجم عظیم پرونده‌ها حل شود، باید این اتفاق بیفتد.

 شهرداری و سازمان امور مالیاتی باید پایکار بیایند

 تویسرکانی همچنین ضمن اشاره به برخی مشکلات ناشی از تنظیم سند در بنگاهها گفت: لازمه نقل‌وانتقال رسمی طبق قانون، پرداخت مالیات است. تویسرکانی همچنین در خصوص جلساتی که سازمان ثبت‌اسناد با سازمان امور مالیاتی داشته است، گفت: متأسفانه زیرساختهای لازم در سازمان امور مالیاتی انجام‌نشده و جلسات فراوانی با رییس سابق سازمان امور مالیاتی داشتیم اما هنوز به نتیجه واقعی نرسیده است. وی خاطرنشان کرد: تلاش ما در سازمان ثبت‌اسناد براین است تا وصول مالیات مربوط به نقل‌وانتقال ملک به شکل سیستمی و برخط در دفترخانه قابل دریافت باشد؛ به‌عبارت‌دیگر، پاسخ دستی به‌کلی حذف شود.

 ضرورت بهبود همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگلها در کاداستر

 موضوع کاداستر و ثبت املاک و اراضی دولتی و ملی دراین سامانه، بحث دیگری بود که رییس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به آن اشاره کرد و در ادامه اظهارات خود به همکاری سازمانهای متولی در حفاظت از اراضی اشاره کرد و گفت: ما در خصوص کاداستر در حوزه اراضی شهری حدود یک‌میلیون و 300 هزار هکتار کاداستر شهری انجام دادیم که حدود 99 درصد را شامل می‌شود؛ علاوه بر اینکه نکته‌ای که وجود دارد این است که بافت شهری مرتب درحال‌توسعه است.

تویسرکانی گفت: همچنین در خصوص بافت مسکونی و زراعی روستاها هم تاکنون حدود 2 میلیون و 600 هزار هکتار تحت سیستم کاداستر قرارگرفته است که پیش‌بینی می‌شود حدود 80 درصد کاداستر روستاها انجام‌شده است. تویسرکانی در پاسخ به این سؤال که کدام‌یک از سازمانهای متولی بیشترین همکاری را داشته است، گفت: همکاری و علاقه‌مندی وزارت نیرو در انجام کار در حوزه بستر و حریم رودخانه‌ها در سنوات اخیر بهتر و مناسب‌تر بوده و در درجه دوم بنیاد مسکن درباره کاداستر روستایی خوب بوده‌اند. وی در ادامه خواستار بهبود و افزایش همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مراتع و جنگلها با سازمان ثبت‌اسناد و املاک شد. تویسرکانی همچنین عنوان کرد که سازمان اوقاف در رابطه با اراضی وقفی همکاری خوب و قابل‌توجهی با سازمان ثبت‌اسناد داشته‌اند و اراده خوبی برای سنددار کردن موقوفات و مستندسازی اراضی در آن سازمان ایجادشده است.

منبع: حمایت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *