افزایش تضییع حقوق سیاه‌پوستان در دوران ریاست جمهوری اوباما

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
شنبه - ۹ بهمن ۱۳۹۵


افزایش تضییع حقوق سیاه‌پوستان در دوران ریاست جمهوری اوباما

افزایش تضییع حقوق سیاهپوستان در دوران ریاست جمهوری اوباما

 

594097472

  بر اساس آمارهای منتشرشده در ایالت متحده آمریکا بهطور متوسط هر 36 ساعت یک سیاهپوست به دست پلیس کشته میشوند.

تبعیض نژادی در ایالات‌متحده آمریکا که با نظام برده‌داری در سده 17 آغاز شد، همچنان تا عصر حاضر ادامه یافته است. با گذشت سالها از سخنرانی معروف “مارتین لوتر کینگ” ضد نظام برده‌داری، سیاه‌پوستان آمریکا هم‌چنین به دلیل سیاستهای نژادپرستانه دولت این کشور در محدودیت و محرومیت به سر می‌برند. آمارها حاکی از آن است که حدود یک‌میلیون نفر از مجموع 2 میلیون و 300 هزار نفر زندانی آمریکا را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند. از نظر امکانات مالی و رفاهی، سیاهان در شرایط بسیار پایین‌تری نسبت به سفیدپوستان قرار دارند؛ به‌گونه‌ای که میانگین ثروت یک خانواده سفیدپوست 113 هزار دلار، 20 برابر درآمد یک خانواده سیاه‌پوست است. 18 درصد از سیاه‌پوستان زیر 25 سال آمریکایی نیز از بیمه درمانی محروم هستند. آمار قتل، زندانی شدن بدون تفهیم اتهام و برگزاری دادگاه، دستگیریهای بی‌علت و تضییع حقوق اجتماعی سیاه‌پوستان در دوران ریاست جمهوری اوباما نه‌تنها کاهش نداشته؛ بلکه بیش‌تر نیز شده است.

در این راستا، 13 ماه مارس سال 2013 یک نوجوان سیاه‌پوست به نام “کیمانی گری” به دست پلیس اوکلند به قتل رسید. وی که فقط شانزده سال داشت از فاصله نزدیک هفت بار هدف گلوله قرار گرفت. این مسأله مردم را خشمگین کرده و به خیابانها کشاند. متأسفانه تنها بخش کوچکی از موارد متعدد خشونت نیروهای پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان و سیاه‌پوستان آمریکایی در مطبوعات و رسانه‌ها منشر می‌شود و اعتراضات در این زمینه نیز به‌شدت سرکوب می‌گردد. در آگوست 2012 نیز “شانتا دیویس”، زن جوان بیست‌وسه‌ساله، هدف گلوله پلیس قرار گرفت و در حالی‌که زخمی بود روی زمین کشیده شد تا در نهایت بر اثر خونریزی جان خود را از دست داد.

ایست و بازرسی نیز دیگر سیاستهای تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا در قبال سیاهان است. گزارشهای منتشرشده حاکی از این است که در سال 2011 پلیس نیویورک 700 هزار نفر از کسانی که نزدیک به 85 درصد آنها سیاه‌پوست بودند را متوقف کرده است. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *