اعلام 51 اولویت پژوهشی ستاد مبارزه با مواد مخدر به دانشگاهها

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۵ دی ۱۳۹۵


اعلام 51 اولویت پژوهشی ستاد مبارزه با مواد مخدر به دانشگاهها

اعلام 51 اولویت پژوهشی ستاد مبارزه با مواد مخدر به دانشگاهها

835998090

مشاور دبیر کل و مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر از اعلام 51 اولویت پژوهشی ستاد مبارزه با مواد مخدر به دانشگاهها خبر داد و گفت: انتظار این است که اساتید دانشگاهها در جهاد مقدس مبارزه به شکل جدیتری ایفای نقش کنند.

حمید صرامی در کارگاه آموزش تخصصی کارشناسان پژوهش شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانهای سراسر کشور که به مدت سه روز در تهران برگزار شد؛ گفت: باهدف اثربخشی اقدامات حوزه مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردانها،‌ کلیه فعالیتهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری امر مبارزه می‌بایست مبتنی بر پژوهش و شواهد علمی باشد.

وی افزود: در حوزه مسایل فرهنگی و اجتماعی، پرداختن مقطعی برای شناخت ماهیت و شناسایی راههای تغییر به دلیل روان بودن آسیبهای اجتماعی، تصوری باطل است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در حوزه آسیب اعتیاد با رویکرد تقلیل‌گرایی و حداقل‌سازی مواجه هستیم که سبب خواهد شد برنامه‌ها از اثربخشی لازم برخوردار نباشند.

صرامی بیان داشت: از یک‌سو آهنگ سریع تحولات و تغییرات شتابان در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، تکنولوژی و عدم آمادگی برای ورود به عصر فرا مدرنیته مواجهیم و از سوی دیگر با ساختارهای بعضاً معیوب در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روبرو هستیم که این مؤلفه‌ها سبب بزرگ شدن اندازه و دایره و ریشه‌دار شدن عمیق مسایل اجتماعی شده که در نتیجه موجبات آسیب‌پذیری نسل نوجوان و جوان را فراهم کرده است.

وی گفت: در 37 سال اخیر در حوزه‌های کاهش عرضه و کاهش تقاضا، تلاشهای بسیاری صورت پذیرفته که نتایج آن حکایت از دستاوردهای زیادی در امر مبارزه است، ‌لیکن برای رسیدن به شرایط مطلوب‌تر نیازمندیم که کلیه اقدامات مبتنی بر نتایج پژوهشها باشد.

مشاور دبیر کل ستاد اظهار کرد: روند مطالعات در عرصه مبارزه با مواد مخدر حکایت از این واقعیت دارد که در دوره اول یعنی دهه اول انقلاب شاهد عدم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه‌های پژوهشی اعتیاد در سطح دانشگاهها و مراکز علمی به دلیل شرایط خاص کشور در دفاع مقدس بوده‌ایم، در دوره دوم یعنی دهه دوم انقلاب در عرصه پژوهش اعتیاد شاهد پایین بودن استانداردهای روش‌شناسی و محدودیت در انجام پژوهشهای حوزه اعتیاد و عدم استفاده از نتایج پژوهشها در برنامه‌ریزی و اجرای فعالیتها بوده‌ایم و در دوره سوم یعنی دهه سوم انقلاب هم شاهد ضعف رابطه نظام‌دار و منسجم بین برنامه‌های پژوهشی و برنامه‌های اجرایی و نیز ضعف تمایل متخصصین در برخی از رشته‌های دانشگاهی در عرصه پژوهشهای اعتیاد بوده‌ایم.

صرامی ادامه داد: در دوره چهارم یعنی شروع تحقق بند دهم سیاستهای کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) شاهد توجه به موضوع پژوهش در عرصه کاهش تقاضا، تقویت رویکرد مطالعات شیوع‌شناسی و ارزیابی سریع سوء‌مصرف مواد، شکسته شدن نگاه انکار آمیز به اعتیاد و ‌تقویت ادبیات تئوریک امر مبارزه بوده‌ایم.

وی یادآور شد: در سطح کلیه استانها انتظار می‌رود در عرصه پژوهشهای حوزه مبارزه نسبت به سازماندهی، تدوین برنامه نظام‌مند و جهت‌گیری مطلوب کوتاه، میان و بلندمدت با مشارکت دانشگاهها و مراکز علمی اقدام شود.

این مقام مسؤول در ستاد کاربردی کردن تحقیقات امر مبارزه و لزوم بهره‌گیری جدی‌تر از نتایج تحقیقات و پژوهشها در برنامه‌های مبارزه را امری ضروری تلقی کرد و گفت: انتظار می‌رود دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به موضوع اعتیاد که اولین آسیبهای اجتماعی قرارگرفته توجه و اساتید علوم اجتماعی نیز به شکل جدی‌تر در این عرصه ورود کنند.

صرامی افزود: 51 اولویت پژوهشی ستاد مبارزه با مواد مخدر به کلیه دانشگاهها اعلام‌شده و انتظار می‌رود اساتید دانشگاهها در جهاد مقدس امر مبارزه به شکل جدی‌تری ایفای نقش کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مواد مخدر و روان‌گردانها سیستمی داینامیک بوده که نیازمند آینده‌پژوهی در این عرصه است تا بتوانیم به استراتژیهای سیستم هوشمند مواد مخدر و روان‌گردانها ضربه جدی‌تری بزنیم. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *