اعتراف اوباما به رشد داعش
در لیبی براثر سیاستهای آمریکا


دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
پنجشنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵


اعتراف اوباما به رشد داعش
در لیبی براثر سیاستهای آمریکا


اعتراف اوباما به رشد داعش
در لیبی براثر سیاستهای آمریکا

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه تأکید کرد که آمریکا و هم‌پیمانانش در سال 2011 موفق شدند معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی را سرنگون کنند اما برنامه ما برای مراقبت از این کشور پس از سرنگونی قذافی آن‌چنان‌که باید درست و کافی نبود و باعث شد تا داعش در این کشور رشد کند.
اوباما گفت: ما کار درست را برای جلوگیری ازآنچه می‌توانست یک قتل‌عام و خونریزی در لیبی باشد، کردیم و بخشی از ائتلاف بین‌المللی تحت امر سازمان ملل بودیم اما به نظرم طرح ما به‌صورت جامع نبود. ما باید از وجود ساختاری قدرتمند در لیبی که تضمین‌کننده امنیت و صلح در داخل لیبی است، اطمینان حاصل می‌کردیم.
اظهارات وی در روز سه‌شنبه و در جریان نشست خبری با نخست‌وزیر سنگاپور در اتاق شرقی کاخ سفید و یک روز پس از تأیید حملات هوایی در لیبی صورت گرفت. اوباما با اشاره به دولت کنونی لیبی گفت: آنها برای کنار هم قرار دادن تمامی طرفهای درگیر برای ایجاد یک ساختار پایه‌ای امنیتی به‌منظور نظارت بر مرزهای لیبی و همکاری با جامعه بین‌الملل برای مقابله با داعش و نفوذ در کشور مجدانه تلاش می‌کنند.
درحالی‌که دولت توافق ملی لیبی حاکم در این کشور و موردحمایت سازمان ملل است، اکثر خاک لیبی ازجمله طرابلس خارج از کنترل دولت است. رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر لیبی را درگیر نوعی آشفتگی خوانده و گفته بود که داعش قدرت را در یک بخش ساحلی در دست دارد و سایر گروههای افراطی نیز در طرابلس و مناطق اطراف هستند و بخشهایی از جنوب نیز تحت سیطره سایر شبه‌نظامیان محلی است.
اوباما گفت: نبود ثبات به دامن زدن به برخی از چالشهایی که اکنون با آن به‌عنوان بحران مهاجرت در اروپا و همچنین تراژدیهای انسانی در دریاها میان اروپا و لیبی مواجه هستیم، کمک کرده است. اوباما همچنین به‌ضرورت وجود همکاری میان طرفهای درگیر در لیبی پرداخت و گفت برای شکست داعش این کار باید صورت گیرد تا از خلأ قدرت که تروریستها از آن برای به دست آوردن قلمرو استفاده می‌کنند، جلوگیری شود.
همچنین یک مقام آمریکایی مطلع از اهداف آمریکا در لیبی اعلام کرد: برنامه ارتش آمریکا در لیبی، حمله علیه نیروهای داعش از طریق بمبارانهای هوایی و خارج کردن «سرت» از مکانی امن برای شبه‌نظامیان است، حتی اگر این عملیات خطر استراتژیک متفرق شدن این نیروهای رادیکال به کشورهای همسایه را به همراه داشته باشد. در همین راستا دو مقام آمریکایی درباره تاکتیکهای حملاتی آمریکا در لیبی اعلام کردند: آمریکا در این حملات از جنگنده‌های بدون سرنشین و باسرنشین علیه داعش استفاده خواهد کرد و در این حملات از هرگونه تعهد برای حمایت زمینی از نیروهای لیبی در مبارزه با این نیروهای رادیکال دوری خواهد کرد.
در همین حال جف دیویس، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: در طول دو روز گذشته جنگنده‌های آمریکا هفت نقطه در سرت و اطراف آن‌را مورد هدف قرار داده‌اند. وی ادامه داد: در حال حاضر این حملات به نیروهای لیبی کمک می‌کند که نیروهای این کشور سرزمین بیشتری را باز پس گیرند.
این اقدام به حل مشکلات از سوی دولت توافق ملی کمک می‌کند. در حال حاضر چه در سطح افکار عمومی و چه در سطح محافل سیاسی آمریکا حمایت بسیار کمی درباره اعزام نیروهای این کشور به لیبی برای مبارزه با داعش وجود دارد. روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور مأموریت 30 روزه حملات هوایی آمریکا در لیبی علیه داعش را تأیید کرد. فاکس نیوز گزارش داد، آمریکا دست‌کم از زمان آغاز این کمپین در روز دوشنبه هفت حمله هوایی انجام داده است.
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که استراتژی واشنگتن حمایت از دولت توافق ملی لیبی در مقابله با داعش است.
انفجار در غرب بن‌غازی لیبی
برخی منابع نظامی لیبی از کشته و زخمی شدن بیش از ۴۰ تن از نیروهای ارتش این کشور در حمله انتحاری نیروهای شورای انقلابیون بن‌غازی خبر دادند. محمد الغرومی، سخنگوی گردان ۳۰۲ ارتش لیبی اظهار داشت: در انفجاری انتحاری در شهر بن‌غازی که «شورای انقلابیون بن‌غازی»، مسئولیت آن‌را بر عهده گرفت، ۲۰ تن کشته و ۲۲ تن دیگر زخمی شدند. العزومی افزود: این حمله انتحاری که در محور القوارشه واقع در غرب شهر بن‌غازی (۱۰۰۰ کیلومتری شرق طرابلس) بود توسط شورای انقلابیون بن‌غازی، گروه مسلح اصلی که با نیروهای پارلمان در این شهر می‌جنگد، انجام شد.
منبع: روزنامه حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *