اعتراضات خشونت‌آمیز در برزیل علیه اصلاحات جنجالی میشل تامر

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶


اعتراضات خشونت‌آمیز در برزیل علیه اصلاحات جنجالی میشل تامر

اعتراضات خشونتآمیز در برزیل علیه اصلاحات جنجالی میشل تامر

در پی اقدامات رئیسجمهوری برزیل در خصوص لایحه اصلاحات بازنشستگی، اعتراضات گستردهای شکل گرفت که نهایتاً منجر شد تا معترضان خشمگین از اتحادیههای پلیس به کنگره حمله کنند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، میشل تامر،‌ رئیس‌جمهوری برزیل که به سختی تقلا می‌کند یک لایحه اصلاح قوانین بازنشستگی را به تصویب برساند، امتیازات جدیدی داد اما این هم نتوانست مانع اعتراض معترضان خشمگین شود.

برخی قانون‌گذاران هم با پیشنهادات جدید میشل تامر مخالف هستند. از سوی دیگر، تردیدهایی هم میان سرمایه‌گذاران ایجادشده درباره این‌که برزیل چگونه می‌خواهد به هدف اصلی که کم کردن کسری بودجه هنگفت است،‌ برسد.

پس از افشای پیشنهادات جدید تامر، اتحادیه‌های معترض پلیس با گاردهای ضد شورش کنگره درگیر شدند و این نیروها برای متفرق کردن معترضان از مقابل درهای کنگره از گاز اشک‌آور و نارنجک بی‌حسی استفاده کردند.

این اعتراضات عمق نارضایتی مردم از اصلاحاتی را نشان می‌دهد که هسته‌ برنامه ریاضتی میشل تامر است و به گفته او، هدفش نجات اقتصاد برزیل از عمیق‌ترین رکود است.

در همین حال، وزیر دارایی برزیل تأکید کرده که تغییرات در لایحه اصلی مورد انتظار دولت بود و انتظار ندارد که اصلاحات دیگری اعمال شود و این لایحه به همین شکل به کنگره خواهد رفت.

اصلاحات بازنشستگی مسأله بحث‌برانگیزی در برزیل است. برزیل سخاوتمندانه‌ترین سیستمهای امنیت اجتماعی را در جهان دارد و متوسط سن بازنشستگی آن ۵۴ سال است. طبق اصلاحات جدید از مزایای بازنشستگی کاسته می‌شود و سن بازنشستگی هم ۶۵ سال می‌شود.

معترضان خشمگین مقابل کنگره برزیل که حدوداً ۲۰۰ تن بودند، یکی از دربهای شیشه‌ای ورودی ساختمان کنگره را شکستند و پلیس به استفاده از اسپری فلفل متوسل شد. به گفته پلیس، این تجمع اعتراضی کمتر از یک ساعت به طول انجامید و هیچ معترضی بازداشت نشد.

برخی از شاهدان هم شمار معترضان را ۵۰۰ تن برآورد کردند که اکثراً آنها را افسران پلیسی تشکیل می‌داد که حین خدمت نبودند. ۲۷ اتحادیه پلیس فدرال که از اعتراضات حمایت کردند، تأکید دارند لایحه مذکور خطراتی را که شامل کار پلیس است در نظر نگرفته است. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *