اظهارنامه ثبتی و مندرجات آن

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۸ دی ۱۳۹۵


اظهارنامه ثبتی و مندرجات آن

اظهارنامه ثبتی و مندرجات آن

 

picture of man hands holding contract with random text

اظهارنامه ثبتی برگ مخصوصی است که بهصورت چاپی و فرم مخصوصی از طرف سازمان ثبتاسناد و املاک کشور منتشرشده و در اختیار مقتضیان ثبت املاک قرار میدهند. در این فرم که درواقع درخواست ثبت ملک با آن صورت میگیرد مشخصات مالک و محل وقوع ملک ذکر میگردد و به امضای دهنده اظهارنامه (متقاضی)، مدیر ثبت و مأمور تنظیم اظهارنامه میرسد.

   مندرجات اظهارنامه

اظهارنامه شامل نکات زیر خواهد بود:

1- نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه یا کد ملی و محل صدور آن و نام پدر و سمت دهنده اظهارنامه نسبت به ملک مورد درخواست و محل اقامت مستدعی ثبت.

2- تابعیت مستدعی ثبت.

3- نوع مال غیرمنقولی که درخواست ثبت آن می‌شود با تعیین محل وقوع (حوزه ثبتی یا بخش یا روستا و شماره پلاک اعم از اصلی و فرعی)، حدود و مشخصات اجزا و متعلقات آن و آدرس ملک (خیابان، کوچه، بلوک شهرداری و محل اقامت متقاضی)

4- بهای ملک در تاریخ درخواست ثبت طبق قیمت منطقه بندی.

5- شرح حقوق عینی که برای اشخاص که در آن ملک است با تعیین صاحبان حقوق و هم‌چنین حقوق عینی که مستدعی ثبت در املاک مجاور دارد.

کلیه اظهارنامه‌ها علاوه برنشانی متقاضی حتی‌الامکان نقشه یا کروکی ملک ضمیمه‌شده و مساحت ملک ضمن تعیین محل وقوع و مشخصات آن از حیث نام قریه و بخش و خیابان و کوچه باکمال وضوح قید گردد اظهارنامه باید به نمونه (امضا) مستدعی ثبت یا وکیل یا جانشین قانونی او رسیده و به اداره ثبت محل داده شود. هرگاه دهنده اظهارنامه نتواند نمونه (امضا) کند علامت انگشت خود را زیر اظهارنامه خواهد گذاشت و در صورتی‌که اظهارنامه توسط وکیل یا جانشین مستدعی ثبت داده شود باید وکالت‌نامه یا اوراق مربوط ضمیمه شود. منبع: کلینیک حقوقی ایران


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *