اطلاعیه شماره 9
 بانک مرکزی در خصوص مؤسسه ثامن‌الحجج


دسته: حقوق اداری
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۷ تیر ۱۳۹۵


اطلاعیه شماره 9
 بانک مرکزی در خصوص مؤسسه ثامن‌الحجج


بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

اطلاعیه شماره 9
 بانک مرکزی در خصوص مؤسسه ثامن‌الحجج

از بیستم تیرماه سال‌جاری، حساب‌های تعیین تکلیف ‌نشده سپرده گذاران تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج تا سقف یک میلیارد ریال به بانک عامل منتقل می شود. این قولی بود که بانک مرکزی به سپرده گذاران تعاونی اعتبار ثامن الحجج داد تا بلکه کمی از نگرانی آنها را بکاهد . همراه با این قول ، اطلاعیه ای از طرف بانک مرکزی صادر شد که نه تنها مشکل را حل نکرد بلکه به گفته سپرده گذاران ، نگرانی آنها بیشتر شد .
مشتریان تعاونی ثامن‌الحجج باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به شعب تعاونی که در آن حساب افتتاح کرده‌اند مراجعه و گواهی تسویه‌حساب دریافت 
کنند.
در این مرحله، پس از انتقال تدریجی حسابها به بانک عامل (بانک پارسیان)، سقفهای پرداختی اعلام‌شده تاکنون به همه مشتریان تعلق خواهد گرفت و به هر مشتری، حداکثر تا نصاب اعلام‌شده پرداخت 
می‌شود.
همچنین لازم است مشتریان، قراردادی مبنی بر عدم مطالبه وجوه حسابهای خود طی مدت تعیین شده را با بانک عامل منعقد کنند تا در این مدت، فرصت کافی برای تبدیل داراییهای تعاونی به وجوه نقد به منظور بازپرداخت به سپرده‌گذاران فراهم شود.
بدیهی است به تدریج سقفهای قابل‌انتقال و همچنین با تبدیل داراییها، سقفهای قابل پرداخت برای تمام سپرده‌گذاران افزایش خواهد یافت.
گفتنی است هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص پرداخت سود به حسابهای انتقال‌یافته طی مدت قرارداد مشتریان در بانک عامل به پس از نتایج ارزیابی املاک تعاونی و حصول اطمینان از تکافوی داراییها برای بازپرداخت اصل وجوه حسابهای سپرده‌گذاران و اخذ مجوزهای لازم موکول خواهد شد.
در این مرحله مشتریانی که در قبال سپرده، تسهیلات دریافت کرده‌اند ابتدا می‌بایست در تعاونی نسبت به تهاتر سپرده و تسهیلات اقدام و خالص مطالبات خود را تا نصاب پیش گفت به‌صورت گواهی تسویه‌حساب برای انتقال به بانک عامل ارائه کنند.
 لازم به ذکر است مشتریان دارای تسهیلات در قبال سایر وثایق نیز باید خلاصه پرونده تسهیلاتی خود را از تعاونی دریافت و در اختیار بانک عامل قرار
 دهند.
این گزارش در ادامه می‌افزاید؛ به منظور جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی، دریافت اقساط تسهیلات تعاونی از تاریخ 27/2/1395 در شعب و از طریق درگاه اینترنتی بانک عامل آغازشده و تسهیلات گیرندگان باید اقساط خود را صرفاً به شماره‌حساب 5010219010214 نزد بانک پارسیان واریز 
کنند.
بدیهی است از تاریخ یادشده، دریافت هرگونه اقساط در شعب تعاونی ممنوع بوده و قابل‌پذیرش نخواهد 
بود.
شایان‌ذکر است بر اساس تصمیمات متخذه و به منظور کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از هدر رفت منابع محدود موجود، در حال حاضر بیش از 130 شعبه تعاونی در سایر شعب ادغام‌شده و این فرآیند برای اغلب واحدهای استیجاری و برخی از واحدهای ملکی نیز تداوم خواهد داشت.

همچنین طی توافق انجام‌شده با بانک پارسیان، کارکنان تعاونی می‌توانند در آزمون استخدامی اختصاصی که شرایط و ضوابط مربوط به‌زودی از طریق آن بانک اطلاع‌رسانی خواهد شد، شرکت کنند.
در پی وقوع بحران مالی تعاونی اعتبار غیرمجاز ثامن‌الحجج و ناتوانی آن در بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران، موضوع سامان‌دهی تعاونی مذکور در جلسات شورای پول و اعتبار مطرح و تودیع سپرده‌های مردمی با نظارت بانک مرکزی و همکاری مؤثر قوه قضائیه و سایر نهادهای نظارتی از 13/1/1394 توسط بانک عامل، آغاز و تاکنون نیز بیش از 90 درصد حسابهای تعاونی تعیین تکلیف شده است.
منبع:‌ پرتال رسمی بانک مرکزی

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *