اصولاً به‌کارگیری واژه«دسترسی» در تعاملات حقوق بشری و درون سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری، صحیح نیست

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۸ شهریور ۱۳۹۵


اصولاً به‌کارگیری واژه«دسترسی» در تعاملات حقوق بشری و درون سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری، صحیح نیست

بیانیه ستاد حقوق بشر در رابطه با اظهارات کمیسرعالی حقوق بشر

اصولاً به‌کارگیری واژه«دسترسی» در تعاملات حقوق بشری و درون سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری، صحیح نیست

%d8%a7%d8%b5%d9%88%d9%84%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d9%88%d8%a7%da%98%d9%87-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%b3%db%8c

به گزارش گروه حقوقی و قضایی دنیای حقوق به نقل از روابط عمومی ستاد حقوق بشر، ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اظهار تأسف و تعجب از اظهارات نادرست و ادعاهای غیرواقعی کمیسرعالی حقوق بشر در جریان اجلاس سی و سوم شورای حقوق بشر، مطالب زیر را به‌منظور روشنگری منتشر کرد:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
1- سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر، ضمن پایبندی و احترام به تعهدات بین‌المللی پذیرفته‌شده خویش، مبتنی بر شفافیت و تعامل سازنده و منطقی بوده و می‌باشد.
2- ضمن رد ادعای ناصحیح در خصوص عدم تعامل با دفتر کمیسرعالی، لازم به ذکر است حداقل از سال 2013 به این‌سو، تعاملات زیر انجام شده است:
– دعوت رسمی مکرر از کمیسرعالی سابق و فعلی برای سفر به جمهوری اسلامی ایران؛
– انجام چهار دور گفتگو فی‌مابین هیات جمهوری اسلامی ایران و مقامات دفتر کمیسرعالی در دپارتمانهای مختلف (منطقه‌ای، زنان، کودکان، اقلیتها، یو پی آر، رویه‌های ویژه، نهادهای مبتنی بر معاهدات)؛
– انجام دو دور دیدار دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و کمیسرعالی؛
– انجام یک دور دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کمیسرعالی.
3- از طرف دیگر، در پاسخ به پیشنهاد کمیسرعالی حقوق بشر در اوایل سال 2016 برای اعزام هیاتی از دفتر کمیسرعالی به جمهوری اسلامی ایران با هدف تداوم تعاملات و تبیین حوزه‌های همکاری، ایران کتباً ضمن استقبال از پذیرش این هیات، پیشنهاد نمود تا دفتر کمیسرعالی در مشورت با نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در ژنو، تاریخ مناسب و موردتوافق طرفین را برای انجام سفر اعلام نماید که متأسفانه تاکنون هیچ پاسخ و واکنشی از سوی این دفتر واصل نگردیده است.
4- اصولاً به‌کارگیری واژه “دسترسی ” در تعاملات حقوق بشری و درون سازوکارهای بین‌المللی حقوق بشری، صحیح نمی‌باشد.
5- در خصوص ادعای نادیده گرفتن پیشنهاد‌ها دفتر کمیسرعالی برای همکاری فنی، ضمن رد کامل این ادعای نادرست، نکات زیر را یادآور می‌شود:
– موضوعات همکاری فنی اصولاً با توافق کشور ذی‌ربط و دفتر کمیسرعالی و برمبنای نیاز کشور مربوطه تعیین و توافق می‌شوند.
– هیاتهای جمهوری اسلامی ایران در جریان چهار دور گفتگو با مقامات دفتر کمیسرعالی، طیفی از موضوعات را برای تعامل و همکاری فنی پیشنهاد نمودند، ضمن این که موضوع یا موضوعات مطروحه دیگر نیز مستثنی نگردیدند.
از این‌رو، موجب تأسف است که کمیسرعالی و همکاران ایشان که در جریان این مباحث قرار دارند، کاملاً نسبت به این سابقه اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
6- در خصوص ادعای امتناع از همکاری با گزارشگر ویژه کشوری نیز لازم به ذکر است که باوجود موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در رد مکانیسم گزارشگری کشوری، تاکنون همکاریهای مختلفی با این مکانیسم به‌عمل‌آمده است، ازجمله: پاسخ به مکاتبات متعدد گزارشگر، دیدارهای متعدد و مستمر نمایندگان دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک و ژنو و انجام دو دور گفتگوی تخصصی و فنی هیاتهای اعزامی جمهوری اسلامی ایران به اجلاسیه‌های شورای حقوق بشر با گزارشگر از سپتامبر 2014 به این‌سو. در همین چارچوب، لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در سال 2015 از دو گزارشگر ویژه موضوعی نیز برای بازدید از ایران دعوت به عمل‌آورده است که تاکنون برنامه آنها ارائه نشده است.
7- در مورد سائر ادعاها و اتهامات مندرج در اظهارات کمیسرعالی نیز ازآنجاکه جمهوری اسلامی ایران مکرراً و به‌طور تفصیلی به آنها پاسخ داده است، از تکرار مجدد آنها خودداری می‌شود.
در پایان، از مسئولان بین‌المللی درگیر در موضوع حمایت و ارتقای حقوق بشر به‌طور جدی انتظار می‌رود که مواضع و اظهارات خود را بر اساس واقعیتها قرار داده، از رویکردهای سیاسی پرهیز نموده و با اتخاذ یک رویکرد حرفه‌ای و بی‌طرفانه، به پیشرفتها و اقدامات انجام شده در حوزه حقوق بشر نیز اذعان نمایند. منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *