اصلاح نظام بانکی از زبان سیف

دسته: حقوق بانکی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵


اصلاح نظام بانکی از زبان سیف

رئیس شورای پول و اعتبار درباره لزوم اصلاح نظام بانکی و تطبیق با استانداردهای روز دنیا گفت: طرح اصلاح نظام تامین مالی کشور، تدوین و بخش مربوط به بانکها نهایی شده است.
سیف ادامه داد: یکی از مسائلی که در این طرح وجود دارد، ایجاد بازار بدهی است که به وسیله آن بانک مرکزی به ابزار مداخله و سیاست پولی مجهز می شود. بدهی دولت در قالب این اوراق، تعهد دولت است و این تعهدات در بازار سرمایه جایگاه پیدا می کند.
رئیس کل بانک مرکزی درباره ارایه صورت های مالی بانکها با قالب جدید در سال 1395 گفت: اکنون زمان برگزاری مجامع فرارسیده و بانک مرکزی، صورت های مالی جدید را با اقتباس از صورت های IFRS به بانکها ابلاغ کرده است و ارایه صورت های مالی در قالب جدید، عزم بانکها را می طلبد. وی افزود: باید در صورت های مالی سال 1394 بانکها، میزان طلب یا بدهی ارز مرجع از بانک مرکزی مشخص شود و ابهامی از این بابت در صورت های مالی وجود نداشته باشد؛ بنابراین در پیش‌جلسه مجمع بانکها که باید هرچه زودتر زمان بندی شود، بانک مرکزی مروری بر صورت های مالی خواهد داشت.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد بیشترین حسن فضای شفاف بازار پولی، برای خود بانکهاست و گفت: خوشبختانه شوک هایی که موسسه های غیرمجاز در بازار پول ایجاد می کردند کنترل شده اما به طور کامل برطرف نشده است و باید موضوع با قاطعیت بیشتری پیگیری شود.
** رقابت غلط بانکها برای افزایش سپرده ها
سیف درباره چسبندگی نرخ سود و لزوم تطابق با نرخ تورم اضافه کرد: روند کاهنده تورم ادامه دارد، منتهی نرخ سود از آن تبعیت نکرده است و یکی از علت های چسبندگی نرخ سود، شرایط بانکها و حجم بالای دارایی های منجمد آنهاست که امکان مانور عملیاتی را کاهش داده است.
رئیس شورای پول و اعتبار گفت: بانکها برای سرپا ماندن، برای جذب و افزایش حجم سپرده های خود مسابقه ای غلط داشتند که بسیار مخرب بود و در واقع این موضوع باعث تهی شدن بیشتر ترازنامه بانکها می شد.
سیف درباره کاهش شکاف نرخ ارز از 16.6 درصد در پایان سال 1394 به 13.3 درصد در پایان اردیبهشت ماه امسال افزود: کاهش تدریجی شکاف نرخ ارز بازار و بانک مرکزی این نوید را می دهد که این شکاف به مرور از بین می رود و زمینه برای یکسان سازی نرخ ارز فراهم می شود.
وی ادامه داد: بانک مرکزی سعی در اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز پس از اجرای موثر برجام دارد به گونه ای که ارتباطات بانکی وضعیت بهتری پیدا کند و در سال 1395 به طور قطع این سیاست اجرا می شود.
وی درباره لزوم انطباق با استانداردهای دنیا در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم گفت: در این زمینه باید فرم های استاندارد و سازوکار مشخص ایجاد شود، زیرا برای کار با بانکهای دنیا، به تجهیز خود در این زمینه نیاز داریم و بانک مرکزی در این زمینه دانش لازم را ایجاد می کند و در اختیار بانکها قرار می دهد.
** پایین بودن نسبت کفایت سرمایه بانکها قابل قبول نیست
رئیس کل بانک مرکزی پایین بودن نسبت کفایت سرمایه را غیرقابل قبول دانست و گفت: پایین بودن این نسبت در بانکها باید رفع شود. اکنون بتدریج بانکهای دولتی از منابعی تجهیز می شوند اما بانکهای خصوصی باید اقدام های اصلاحی لازم را در این زمینه به کار گیرند.منبع: خبرگزاری ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *