اصلاح موادی از اساسنامه سازمان بیمه سلامت

دسته: تازه های قوانین , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶


اصلاح موادی از اساسنامه سازمان بیمه سلامت

تولیت نظام سلامت از جمله بیمه سلامت شامل سیاست گذاری اجرایی، برنامه ریزی های راهبردی، ارزشیابی، اعتبارسنجی و نظارت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز می گردد.

براساس بند (الف) ماده (72) قانون برنامه ششم توسعه – مصوب 1395- ، تولیت نظام سلامت از جمله بیمه سلامت شامل سیاست گذاری اجرایی، برنامه ریزی های راهبردی، ارزشیابی، اعتبارسنجی و نظارت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز می گردد.

کلیه اشخاص حقیقی وحقوقی اعم از دولتی و غیردولتی، از جمله ارائه کنندگان خدمات سلامت، سازمان ها و شرکتهای بیمه پایه و تکمیلی، موظفند از خط مشی و سیاست‏های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با تأکید بر خرید راهبردی خدمات و واگذاری امور تصدی گری با رعایت ماده (۱۳) قانون مدیریت خدمات کشوری و سطح بندی خدمات، تبعیت کنند.از زمان ابلاغ این قانون، سازمان بیمه سلامت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتزع و با حفظ شخصیت حقوقی و استقلال مالی و کلیه امکانات براساس اساسنامه ای که به تصویب هیئت وزیران می رسد، وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اداره می شود. اساسنامه این سازمان مطابق با قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب ۳ /۸ /۱۳۷۳ و در قالب شرکت دولتی به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیئت وزیران می رسد.

همچنین مطابق ماده ( 5) قانون بیمه خدمات درمانی کشور- مصوب 1373- نیز به منظور تأمین موجبات و امکانات بیمه خدمات درمانی کارکنان دولت، افراد نیازمند، روستاییان و سایر گروه های اجتماعی، ” سازمان بیمه خدمات درمانی“ که پس از این سازمان نامیده می شود تشکیل و به صورت شرکت دولتی اداره خواهد شد. و در صورتی تابع مقررات عمومی دولت و‌مؤسساتی که با سرمایه دولت تشکیل شده‌اند می‌شود که در مقررات مزبور صراحتاً از آن یاد شده باشد.

لذا در اجرای بند (الف) ماده (72) قانون برنامه ششم توسعه ، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار اصلاحاتی در اساسنامه سازمان بیمه سلامت موضوع تصویب نامه شماره 102828/ت 47644 هـ مورخ 22 /5 /1391 شده است. متن پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص که به تأیید وزیر متبوع و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده است، به شرح زیر جهت سیر مراحل قانونی به هیئت دولت ارایه شده است. اساسنامه سازمان بیمه سلامت موضوع تصویب نامه 102828/ت 47444هـ مورخ 22 /5 /1391 به شرح زیر اصلاح می شود:

الف – در کلیه مواد عبارت” هیئت امناء” به عبارت” مجمع عمومی” تغییر می یابد.

ب – در بند(الف) ماده(7) عبارت” بند(د) ماده(38) قانون ” به عبارت” بند(ب)ماده(70) قانون برنامه پنجساله ششم” تغییر می یابد .

ج – ماده (9) به شرح زیر اصلاح می شود:

“ماده 9- مجمع عمومی مرکب از اعضای زیر می باشد:

1-وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ( رییس مجمع)

2-وزیر امور اقتصادی و دارایی

3-رییس سازمان برنامه وبودجه کشور”

د – ماده(11) به شرح زیر اصلاح می شود :

“ماده 11- اعضای هیئت مدیره متشکل از سه نفر خواهند بود که پس از تأیید مجمع عمومی با ابلاغ رییس مجمع منصوب خواهد شد.”

هـ – ماده(13) به شرح زیر اصلاح می شود :

“ماده 13- مدیر عامل بالاترین مقام اجرایی سازمان است که با پیشنهاد مجمع و تأیید و حکم رییس مجمع منصوب می گردد. “

منبع: دفتر هیئت دولت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *