اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده (20) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵


اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده (20) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

اصلاح آییننامه اجرایی ماده (20) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور

خط تولید کارخانه رایانه صنعت

خط تولید کارخانه رایانه صنعت

مطابق اعلام وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت در مورخ 18 /8 /1395، بسیاری از واحدهای تولیدی مشمول قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور، به…

1- مطابق اعلام وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت در مورخ 18 /8 /1395، بسیاری از واحدهای تولیدی مشمول قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، به دلیل مشکلات متعدد (از قبیل عدم تقاضای کافی برای محصولات، کمبود نقدینگی و …) تاکنون امکان استفاده از شرایط فراهم‌شده در ماده (200) قانون مورداشاره را نداشته و در حال حاضر ضمن تقاضای بهره‌مندی از مزایای آن، خواهان اصلاح آیین‌نامه موصوف مبنی بر “تمدید تاریخ واریز پیش دریافت، تاریخ تسویه بدهی و کاهش میزان پیش دریافت تعیین‌شده در آیین‌نامه” می¬باشند.

از سوی دیگر بانکهای عامل نیز با اذعان به مشکلات واحدهای تولیدی اعلام داشته‌اند که در راستای اجرای آیین‌نامه مزبور پس از مذاکره و تعامل با مشتریان مشمول، نسبت به تعیین تکلیف بدهی برخی از مشمولین اقدام نموده‌اند، لیکن در خصوص مابقی مشتریان، بر اساس مذاکرات صورت گرفته با مدیونین و مراجعه مکرر آنان، مشخص گردیده علیرغم تمایل به تسویه بدهی، با توجه به شرایط اقتصادی حاکم، کمبود نقدینگی و حجم بالای بدهی، نتوانسته‌اند پیش دریافت مربوط را در تاریخ 31 /6 /1395 تأمین نمایند و قادر به تسویه بدهی تا تاریخ 15 /12 /1395 نمی‌باشند، لذا تقاضای تمدید مهلت تعیین‌شده و بازپرداخت بدهی در مدت‌زمان بیشتری را دارند؛ بنابراین به‌منظور رفع مشکل واحدهای تولیدی و تسریع در بازگشت منابع مالی دولت، درخواست اصلاح آیین‌نامه ماده (20) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را ارائه نمودند که نسبت به تمدید مدت‌زمانهای تعیین‌شده در آیین‌نامه موصوف، برای واریز پیش دریافت تا آخر بهمن‌ماه 1395 و افزایش مدت‌زمان تاریخ تسویه بدهی تا تاریخ 06/31/ 1396 و در صورت امکان کاهش مبلغ پیش دریافت را ارائه نموده است.

2- هم‌اکنون این پیشنهاد در کمیسیون اقتصاد مطرح و در چهار موضوع زیر تحت بررسی است و در صورت تأیید نسبت به تنظیم پیش‌نویس آیین‌نامه اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

الف- کاهش پیش‌پرداخت به ده درصد اقساط سررسید شده به مأخذ نرخ روز گشایش به‌صورت علی‌الحساب.

ب- تمدید مهلت پرداخت علی‌الحساب تا پایان سال 1395 و تسویه اقساط سررسید شده تا مورخ 31 /06 /1396.

ج- کاهش نرخ سود تسهیلات عقود مبادله‌ای از بیست درصد به (ده) یا (پانزده) درصد.

د- مشمولیت آن دسته که بخشی از تسهیلات را قبل و بخش را بعد از تاریخ 03 /07 /1391 دریافت نمودند.

3- مطابق ماده (20) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، دولت موظف است نسبت به تعیین تکلیف نرخ و فرآیند تسویه بدهکاران ارزی از محل حساب ذخیره ارزی به دولت ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون اقدام کند و هم‌چنین گیرندگان تسهیلات موضوع این ماده از تاریخ ابلاغ این قانون تا سه ماه فرصت دارند تا بدهی خود به قیمت روز گشایش را با بانک عامل تأدیه و یا تعیین تکلیف کنند. بدهکارانی که مطابق این تبصره اقدام به تعیین تکلیف بدهی خود نموده باشند، مشمول تسهیلات این ماده هستند. تطابق شرایط این ماده با بدهکاران مزبور با تصویب کارگروه ملی و برحسب ضرورت استانی می‌باشد. کلیه اقدامات قانونی و اجرایی توسط بانکهای عامل تا ابلاغ آیین‌نامه اجرایی این ماده متوقف می‌شود.

4- آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده طی تصویب‌نامه شماره 58955/ت 52080 هـ مورخ 11 /5 /1394 ابلاغ گردیده است. منبع: دفتر هیأت دولت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *