اصلاح آیین نامه میزان و نحوه دریافت حق عضویت درصندوق ضمانت سپرده‌ها

دسته: تازه های قوانین
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵


اصلاح آیین نامه میزان و نحوه دریافت حق عضویت درصندوق ضمانت سپرده‌ها

اصلاح آیین نامه میزان و نحوه دریافت حق عضویت  درصندوق ضمانت سپرده‌ها

602351818

 حفاظت از سپرده‌های خرد سپرده‌گذاران در برابر زیانهای ناشی از ورشکستگی بانکها و مؤسسات اعتباری، یکی از سازوکارهای ارتقای ثبات نظام بانکی از طریق ایجاد اطمینان و …

1- حفاظت از سپرده‏های خرد سپرده‌گذاران در برابر زیانهای ناشی از ورشکستگی بانکها و مؤسسات اعتباری، یکی از سازوکارهای ارتقای ثبات نظام بانکی از طریق ایجاد اطمینان و اعتماد عمومی به این نظام محسوب می‏شود.

2- ایجاد نهاد ضمانت سپرده‏ها که در صورت ورشکستگی هر یک از بانکها و یا وقوع بحرانهای مخرب اقتصادی، پرداخت سپرده‏های سپرده‌گذاران خرد بانکها/مؤسسات اعتباری غیر بانکی را بر عهده خواهد داشت، یکی از بارزترین مصادیق این سازوکارها برای تحقق اهداف مزبور است تا جایی که اغلب کشورها، نظام ضمانت سپرده‌ها را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین راههای مقابله با بحرانهای مالی قلمداد می‌نمایند.

3- صندوق ضمانت سپرده‏ها در ایران، به‌موجب ماده (95) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه و در سال 1392 تأسیس‌شده است. از آنجایی که این صندوق از محل دریافت حق عضویت از بانکها و سایر مؤسسات اعتباری اداره می‏شود «آیین‌نامه میزان و نحوه دریافت حق عضویت در صندوق ضمانت سپرده‏ها» تدوین و پس از تصویب در هیأت وزیران (طی تصویب‌نامه شماره 100998/ت 48367 مورخ 02 /05 /1392 و اصلاحات بعدی آن) به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

4- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربه حاصل از اجرای آیین‌نامه مذکور، اصلاح برخی مواد آیین‌نامه را برای رفع موانع و مشکلات اجرایی و افزایش اثربخشی آن ضروری می‏داند به همین منظور پیشنهادات اصلاحی مفاد آن را که در یک‏صد و چهل و دومین جلسه مورخ 18 /03 /1395 هیأت مدیره صندوق ضمانت سپرده‏ها مورد تأیید قرارگرفته، جهت بررسی و تصویب در هیأت وزیران به شرح زیر ارائه نموده است.

اصلاحات پیشنهادی:

اصلاحات زیر در «آیین‌نامه میزان و نحوه دریافت حق عضویت در صندوق ضمانت سپرده‏ها» موضوع تصویب‌نامه‌های شماره ١٠٠٩٩٨/ت ۴٨۴۶٧هـ مورخ 02 /05 /1392، شماره ١۵٠۵٠١/ت ۴٩٨٣٧هـ مورخ 10 /12 /1393 و شماره ۵٣۶۴/ت ۵١٧٨١هـ مورخ 23 /01 /1394 به عمل می‏آید‏:

1- در بند (ز) ماده (١)، بعد از واژه «سپرده‌های» عبارت «مشمول ضمانت» اضافه می‏گردد.

2- در ماده (٧)، پس از واژه «بانک» عبارت «غیردولتی» افزوده می‏گردد.

3 – سه تبصره به شرح زیر به ماده (٧) الحاق می‏شود و شماره تبصره ذیل ماده مزبور نیز به تبصره ١ تغییر می‏یابد:

«تبصره ٢- حق عضویت اولیه مؤسسه اعتباری غیر بانکی و سایر مصادیق بانک اعم از بانک مجازی، بانک قرض‌الحسنه، بانک مشترک ایرانی- خارجی و … حسب حکم مفاد این ماده محاسبه می‏شود.»

«تبصره ٣- در صورت افزایش حداقل سرمایه اعلامی از سوی بانک مرکزی برای تأسیس بانک غیر‏دولتی و شعبه بانک خارجی، مؤسسات اعتباری موظف‌اند مابه‌التفاوت مربوطه را حداکثر ظرف مدت یک‌صد و بیست روز از تاریخ تصویب افزایش سرمایه مزبور، به صندوق پرداخت نمایند».

«تبصره ۴- مبنای تسعیر حق عضویت اولیه شعبه بانک خارجی، نرخ برابری ارز موردنظر با ریال در تاریخ واریز حق عضویت خواهد بود. در مواردی که مهلت پرداخت توسط مؤسسه اعتباری رعایت نشود بالاترین نرخ برابری دوره مهلت تعیین‌شده و یا تاریخ پرداخت، هرکدام که بالاتر باشد، مبنای محاسبه قرار می‌گیرد».

4- در تبصره ماده (٨)، واژه «تأسیس» جایگزین واژه «فعالیت» می‏گردد.

5- یک تبصره به شرح زیر به ماده (٨) اضافه و شماره تبصره موجود به تبصره ١ تغییر می‏یابد:

تبصره ٢- حق عضویت اولیه مؤسسه اعتباری که در موعد مقرر نسبت به واریز آن اقدام ننمایند، به شرح زیر می‏باشد:

%2A*(1+%2B)

A=حداقل سرمایه اعلامی از سوی بانک مرکزی برای تأسیس یک بانک غیردولتی

B=تفاضل تاریخ واریز با مهلت مقرر حسب ماه

6- در بندهای (١) و (٢) ماده (٩)، پس از واژه «سپرده‏ها» عبارت «ی مشمول ضمانت» اضافه می‏شود.

7- متن زیر به‌عنوان تبصره ۱ ذیل ماده (۹) افزوده می‏شود:

«تبصره ۱- مبنای محاسبه میانگین سپرده‌ها، به ازای هر حساب سپرده‏ای خواهد بود.»

8- متن زیر جایگزین مفاد تبصره ۲ ماده (۹) می‏گردد:

«تبصره ۲- صندوق موظف است هرساله تا پایان شهریورماه نحوه محاسبه و نرخ حق عضویت سالانه آن سال را به موسسه اعتباری اعلام نماید.»

9- متن زیر جایگزین مفاد تبصره ۳ ماده (۹) می‏گردد.

تبصره ۳- حق عضویت سالانه موسسه اعتباری تازه تأسیس، برای سال تأسیس باید متناسب با دوره زمانی پس از تاریخ شروع فعالیت و سپرده گیری به تشخیص بانک مرکزی تا پایان همان سال محاسبه گردد.

10- متن زیر به‌عنوان تبصره ۴ ذیل ماده (۹) افزوده می‏شود:

«تبصره ۴- مانده روزانه سپرده‏های ارزی، به نرخ روزانه اعلامی از سوی بانک مرکزی تسعیر و در محاسبه حق عضویت سالانه مبنای عمل قرار می‏گیرد».

11- متن زیر جایگزین مفاد تبصره ۱ موجود ذیل ماده (۹) می‏شود و شماره تبصره آن به ۵ تغییر می‏یابد.

«تبصره ۵- در صورت فزونی میزان منابع صندوق از پنج درصد سپرد‌ه‏های مشمول ضمانت مؤسسات اعتباری، نرخ حق عضویت سالانه از حداقل تعیین‌شده در این ماده با پیشنهاد صندوق ضمانت سپرده‏ها، تأیید هیأت امنای آن و تصویب وزرای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت قابل کاهش است.»

12- از متن ماده (۱۰) پس از عبارت «موسسه اعتباری» عبارت «و شعبه بانک خارجی» حذف، هم‌چنین عبارت «موظف است» جایگزین واژه «موظف‌اند» و واژه «نماید» جایگزین واژه «نمایند» شود.

13- در تبصره ذیل ماده (۱۰)، پس از واژه «سپرده‏های» عبارت «مشمول ضمانت» افزوده می‏شود و شماره تبصره مزبور به تبصره ۱ تغییر می‏یابد.

14- متن زیر به‌عنوان تبصره ٢ به ماده (١٠) الحاق می‏شود:

تبصره٢- نرخ حق عضویت سالانه مؤسسه اعتباری که در موعد مقرر نسبت به واریز حق عضویت سالانه اقدام ننماید، به شرح زیر می‏باشد:

A*(1+%2B)

A=درصد ثابتی که حسب مفاد بند (٢) ماده (٩) همین آیین‌نامه توسط هیأت امنای صندوق تعیین می‏شود

B=تفاضل تاریخ واریز با مهلت مقرر حسب ماه

15- متن زیر به‌عنوان ماده جدید و با شماره ١٢ پس از ماده (١١) به آیین‌نامه اضافه شود. بدیهی است شمارگان مواد پس از ماده (١١) یک شماره افزوده می‏شود.

«ماده ١٢-حسابرس مستقل مؤسسه اعتباری موظف است نسبت به رسیدگی ریز محاسبات حق عضویت سالانه هرسال اقدام و در گزارش حسابرسی نسبت به آن اظهار‏نظر نماید.»

16- ضمن تغییر شماره ماده (12) به (13)، عبارت «متناسب با» جایگزین عبارت «در صورت افزایش» می‏گردد.

17- شماره ماده (13) به (14) تغییر می‏یابد.

18- شماره ماده (14) به (15) تغییر می‏یابد.

19- ضمن تغییر شماره ماده (15) به (16) پس از واژه «سپرده‌های» عبارت «مشمول ضمانت» افزوده می‌شود.

20- ضمن تغییر شماره ماده (16) و (17)، متن زیر به‌عنوان تبصره 3 به این ماده الحاق می‏شود:

«تبصره 3- چنان‌چه موسسه اعتباری از ارائه آمار و اطلاعات فوق‌الاشاره امتناع ورزد و یا اطلاعات نادرست ارائه نماید، مشمول مفاد ماده (15) این آیین‌نامه می‏شود.»

21- شمارگان مواد (17)، (18) و (19) به ترتیب به (18)، (19) و (20) تغییر می‏یابد.

 منبع: دفتر هیأت دولت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *