اشخاص و خانواده در قانون مدنی فرانسه

دسته: گزیده مقالات
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۳ دی ۱۳۹۵


اشخاص و خانواده در قانون مدنی فرانسه

اشخاص و خانواده در قانون مدنی فرانسه

 

 

159602545

نویسنده: الهه محسنی

ناشر: خرسندی

سال: 1395

قیمت: 40000 تومان

قانون مدنی فرانسه مشتمل بر پنج کتاب است: 1) اشخاص، 2) اموال و تغییرات گوناگون مالکیت، 3) روشهای مختلف تحصیل مالکیت، 4) تضمینها و 5) مقررات مربوط به جزایر مایوت. کتاب اول قانون مدنی فرانسه با عنوان «اشخاص» شامل یک باب مقدماتی و 14 باب است. چهار باب نخست آن مربوط به حقوق مدنی، تابعیت، اسناد ثبت‌احوال، اقامتگاه و غایبین مفقودالاثر می‌باشد و ابواب 5 تا 14 به مقررات خانواده اختصاص دارد. آ‌ن‌چه در این کتاب می‌خوانیم متن فرانسوی و ترجمه کامل کتاب نخست قانون مدنی فرانسه (مواد 1 تا 13-515) است. این کتاب تنها ترجمه کامل و به‌روز موجود در ایران از کتاب نخست قانون مدنی فرانسه می‌باشد.

در خلال ترجمه و به‌تناسب نیاز، توضیحات و نکات ضروری جهت یاری خواننده در زیرنویس آمده است. پروفسور اوگ فولشیقون نیز مطالبی در خصوص سابقه و اصول بنیادین حقوق خانواده فرانسه در دیباچه نگاشته‌اند. افزون بر این، سیر تحول و جایگاه قانون مدنی فرانسه در مقدمه مترجم تبیین شده است.

قانون مدنی فرانسه به‌ویژه قوانین مربوط به اشخاص و خانواده متأثر از تحولات عمیق جامعه فرانسه، از سالهای 1960 م. دستخوش اصلاحات اساسی شده است، ازجمله در حوزه ارث، ازدواج و نهادهای هم‌عرض آن، روابط مالی زوجین، طلاق، ولایت ابوینی، نسب، فرزندخواندگی و بالغین تحت حمایت. حقوق اشخاص و خانواده نوین فرانسه در کنار امتیازات خود (احترام به حقوق و آزادیهای فردی، ارتقا حقوق کودک، برابری میان مرد و زن)، نقصها و گسستهایی نیز دارد. در هرحال، شایسته است حقوق‌دانان و حقوق دوستان ایران آن را بشناسند. ازاین‌رو، این ترجمه ابزار مناسبی است برای گفتگو میان دو نظام حقوقی و فراتر از آن میان دو فرهنگ ایران و فرانسه.
منبع: سایت انتشارات خرسندی


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *