اسکناس جدید قزاقستان با تصویر نظربایف

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۰ آذر ۱۳۹۵


اسکناس جدید قزاقستان با تصویر نظربایف

اسکناس جدید قزاقستان با تصویر نظربایف

 717919378

انتشار تصویر «نورسلطان نظربایف» روی اسکناس 10 هزار تنگهای (معادل 30 دلار) که خبرش را بانک مرکزی قزاقستان اعلام کرد، باعث واکنشهایی در این کشور شده است.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که چاپ عکس نظربایف روی اسکناس ترویج آیین «شخص پرستی» در این کشور است.

نورسلطان نظربایف، درقزاقستان به‌طور رسمی با لقب «ایلباشی» (پدر ملت) نامیده می‌شود.

«دانیاراکیشیف» رئیس بانک‌مرکزی قزاقستان بعد از پخش خبر وارد معامله‌شدن اسکناس جدید با تصویر رئیس‌جمهوری گفت: «تمام دستاوردهای زمان استقلال با تلاش وابتکار نورسلطان نظربایف نخستین رئیس‌جمهوری کشور امکان‌پذیر شده است».

«تنگه قزاقی» در پی بحران اقتصادی روسیه، که بعد از شورشهای مسلحانه در اوکراین مورد تحریم غرب قرار گرفت، آسیب دید و ارزشش را از دست داد.

درباره نظربایف که از 25سال پیش در قزاقستان در رأس قدرت قرار دارد، فیلمهای زیادی تهیه‌ شده و در وصف وی در شهر آستانه یک موزه‌ یا آثارخانه هم احداث شده است.

نظربایف زمانی که قزاقستان در سال 1991 رسماً استقلال خود را از مسکو اعلام کرد در این جمهوری غنی از نفت به قدرت رسید و اکنون برای نخستین‌بار است، که چهره رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی روی پول ملی چاپ می‌شود.

به گزارش ایرنا، در ترکمنستان همسایه هم‌چهره رئیس‌جمهوری سابق «صفر مراد نیازاف» (ترکمن‌باشی) در زمان زندگی‌اش در روی پول ملی «منات» پیدا شد، ولی بعد دو سال از درگذشتش در سال 2006، استفاده از این پولها متوقف شد. در تاجیکستان نیز ماه سپتامبر امسال برای اولین‌بار پیشنهاد چاپ تصویر امام‌ علی‌رحمان بر روی اسکناسهای این کشور رسانه‌ای شد اما هنوز این پیشنهاد عملی نشده است.

منبع: آفتاب نیوز


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *