اسیدپاشی روی تماشاگران صحنه دعوا

دسته: جرمشناسی حوادث
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۰ شهریور ۱۳۹۵


اسیدپاشی روی تماشاگران صحنه دعوا

اسیدپاشی روی تماشاگران صحنه دعوا

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری فردی که در جریان یک نزاع خیابانی اقدام به اسیدپاشی به روی افراد حاضر درصحنه نزاع کرده بود، خبر داد.

در ساعت 23:15 روز پنجم شهریورماه امسال وقوع یک فقره اسیدپاشی در خیابان 24 متری باستانی پور به کلانتری 160 خزانه اعلام شد که با حضور مأموران کلانتری در محل و انجام تحقیقات اولیه مشخص شد دو جوان حدوداً 30 ساله به نامهای میثم و آرمان از ناحیه صورت و بدن مورد اسیدپاشی قرارگرفته‌اند که بلافاصله هردوی آنها برای انجام اقدامات درمانی به بیمارستان منتقل شدند.

در ادامه با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع اسیدپاشی و به دستور سرپرست دادسرای ناحیه 27 تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و با حضور کارآگاهان اداره شانزدهم در بیمارستان مشخص شد که یکی از دو مصدوم اسیدپاشی بنام آرمان از ناحیه چشم مورد آسیب شدید قرارگرفته و به همین علت تحت عمل جراحی قرارگرفته و امکان تحقیقات از وی وجود ندارد، لذا کارآگاهان به تحقیق از دومین مصدوم پرونده اسیدپاشی بنام میثم پرداختند.

میثم در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: به همراه دوستانم در پارک نشسته بودیم که از سروصدایی که حدوداً 40 متر آن‌طرف‌تر ایجادشده بود و همچنین اظهارات دوستانم، متوجه شدم که یکی از بستگان دور بنده بنام بهرام قصد دارد با فردی دعوا کند، به‌قصد میانجیگری رفتم تا از درگیری جلوگیری کنم ولی به‌محض رسیدن به محل درگیری فردی که تابه‌حال او را ندیده بودم و نمی‌شناسم، ظرفی را که بعداً متوجه شدم حاوی اسید بوده به سمت مردم پاشید که بخش عمده آن به‌صورت و بدن و سر من و آرمان ریخته شد، احساس سوزش و درد شدیدی کردم و دیگر متوجهی چیزی نشدم.

کارآگاهان اداره شانزدهم پلیس آگاهی با مراجعه به محل اسیدپاشی اقدام به شناسایی دیگر شاهدان صحنه اسیدپاشی کرده و با بهره‌گیری از اطلاعات به‌دست‌آمده موفق به شناسایی متهم اصلی پرونده بنام مجید. ت متولد 1353 شدند که بنا بر اظهارات شاهدان صحنه درگیری به همراه برادرش با فردی به نام بهرام درگیر و طی درگیری با این شخص مبادرت به اسیدپاشی کرده بود.

در شرایطی که کارآگاهان اداره شانزدهم پلیس آگاهی اقدام به شناسایی محل سکونت متهم، مجید. ت در خیابان کارگر جنوبی و همچنین محل کار وی در خیابان آذربایجان کرده و دیگر اقدامات پلیسی برای دستگیری وی را در دستور کار خود قرار داده بودند، مجید. ت در ساعت 7:30 روز هفتم شهریورماه با مراجعه به اداره شانزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ، خود را به کارآگاهان اداره شانزدهم پلیس آگاهی معرفی و تسلیم کرد.

متهم پس از حضور در اداره شانزدهم پلیس آگاهی در اظهارات اولیه‌اش، در تشریح شب درگیری منجر به اسیدپاشی به کارآگاهان گفت: محل کار من نزدیک پارک قرار دارد و من در محل کارم مشغول درست کردن ماشین بودم که بهرام به همراه چند نفر که همه آنها چاقو داشتند، آمدند و مرا دوره کردند، ناگهان یکی از آنها چیزی را به سمت ماشین پاشید که بدنم شروع به سوزش کرد و به‌قصد فرار به مغازه کناری رفتم که آنها مرا تعقیب و با آجر و سنگ به سمت من حمله‌ور شدند. چند کارگر سایر مغازه‌ها که آنجا کار می‌کنند، شاهد هستند که چگونه آنها به سمت من حمله‌ور شدند. متهم پرونده در خصوص سابقه درگیری خود با بهرام به کارآگاهان گفت: بهرام یکی از خلاف‌کارهای منطقه است و از من حق حساب می‌گرفت، سال گذشته بود که بهرام به‌قصد زهرچشم گرفتن از من، اقدام به شکستن شیشه‌خانه‌مان کرده بود و من نیز به همین علت از وی طرح شکایت کردم، او نیز به همین علت از من کینه به دل‌گرفته بود و به همین علت هر بار به محل کارم می‌آمد و ایجاد سروصدا و مزاحمت می‌کرد.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ کارآگاه حمید مکرم، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به ادامه اقدامات درمانی بر روی مصدوم حادثه اسیدپاشی گفت: متهم اصلی پرونده پس از انجام تحقیقات اولیه و برای صدور قرار قانونی، صبح امروز به دادسرای امور جنایی تهران اعزام شد و تحقیقات دراین پرونده در مراحل مقدماتی و اولیه قرار دارد.

منبع: ایسنا

دلایل اصلی اسیدپاشی

اویس فلاح ماکرانی دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی در مورد دلایل اسیدپاشی در جامعه می‌گوید: می‌توان این آسیب را با بررسی پرونده‌های حقوقی و قضایی تشکیل‌شده در ایران به 5 علت تقسیم کرد.

  1. انتقام‌جویی عشقی: این نوع اسیدپاشی معمولاً در میان جوانان دیده می‌شود. دختر یا پسری که به فردی دل‌بستگی عشقی و عاطفی پیداکرده و احتمالاً ارتباطاتی نیز با یکدیگر داشته‌اند و حالا طرف مقابل وی را ترک کرده یا با دیگری طرح دوستی و آشنایی ریخته و یا ازدواج‌کرده است. در چنین مواردی انگیزه حسادت و انتقام‌جویی باعث اسیدپاشی روی قربانی می‌شود.
  2. انگیزه ناموسی: مواردی از اسیدپاشی گزارش‌شده است که به دنبال مزاحمتهای ناموسی از طرف یک مرد برای خانمی پیش می‌آید که گاه به تجاوزهای جنسی منجر می‌شود. در چنین حالتی خود قربانی یا فردی از طرف وی اقدام به اسیدپاشی به فرد متجاوز می‌کند.
  3. اسیدپاشی به‌عنوان وسیله‌ای برای اخاذی و سرقت: موردی گزارش‌شده است که چند نوجوان با تهدید قربانیان خود به پاشیدن اسید روی آنها اقدام به اخاذی و زورگیری می‌کرده‌اند.
  4. اختلاف خانوادگی: در مواردی به دنبال اختلافات خانوادگی فردی قربانی اسیدپاشی در منزل شده است. نمونه‌هایی از این موارد پاشیدن اسید توسط شوهر روی همسرش یا پاشیدن اسید از طرف زن اول روی همسر دوم (سوگلی) شوهرش بوده است.
  5. کینه‌های قدیمی: یکی دیگر از علل اسیدپاشی کینه‌های قدیمی است که بعد از مدتها باعث انتقام‌جویی می‌شود. موردی گزارش‌شده است که پسر جوانی به دلیل اینکه مدتها قبل توسط هم‌کلاسی خود مسخره می‌شده است، بعد از چند سال روی صورت وی اسید پاشیده است. اقدام تأخیری به چنین امری به دلیل این است که فرد اسیدپاش شناخته نشود.

اسیدپاشی از وندالیسم تا آناتومی اجتماعی

خسرو منصوریان آسیب‌شناس و مدیر انجمن رهایی از آسیبهای اجتماعی در مورد حوادث اسیدپاشی در جامعه می‌گوید: «وندالیسم» یا همان عقده‌های سرکوب‌شده و هیجانات دوران جوانی و مقوله «آناتومی» اجتماعی یا همان ناهنجاریهایی که جای هنجارهای جامعه را گرفته است (ازدواج سپید، رفتارهای پرخطر، طلاق و غیره …) می‌توانند علت برخی آسیبهای اجتماعی و وقوع جرم باشند اما در پرونده‌های اسیدپاشی از این موارد باید عبور کرد چراکه نیاز به یک آسیب‌شناسی عمیق دارد.

وی افزود: قطعاً اسیدپاشی ریشه مذهبی و سیاسی ندارد اما می‌تواند تأثیرگذار باشد هرچند که سوابقی ازاین‌دست کمتر مشاهده‌شده است. دراین‌باره باید به یک وفاق ملی رسید و صورت مسأله را این‌گونه حل کرد که یک آسیب وارد خانه ما شده است.

به‌عنوان‌مثال در صدسال گذشته تن‌فروشی مردان مطرح نبوده اما امروز این آسیب پدیدار شده و ارتباطی هم باسیاست و غیره ندارد. این نکته را هم باید در نظر داشت که اسیدپاشی در بسیاری از کشورهای دیگر هم رخ می‌دهد و تحقیقات و آسیب‌شناسیهای این کشورها هم باید توسط کارشناسان بررسی شود.

منصوریان با تأکید بر ضرورت واکاوی مؤلفه‌های بروز این آسیب گفت: باید دید که کدام مؤلفه تأثیر بیشتری دراین حوادث دارد. آسیب شناسان و حتی مسؤولان باید فارغ از نگاه سیاسی و مذهبی به این آسیب نگاه کنند تا بتوان موفق بود.

یک روانشان: اسیدپاشی توسط شخصیتهای «آن تی سو شال»

محمدعلی کیهانی نژاد روانشناس نیز درباره دلایل و انگیزه‌های اسیدپاشی می‌گوید: در بیشتر موارد، شخصیتهای «آن تی سو شال»، چنین رفتارهای ضداجتماعی را از خود بروز می‌دهند؛ اما با توجه به اینکه در یک‌روند زمانی مشخص چنین اقداماتی انجام‌شده، به معنای آن است که جمعی بر اساس برنامه‌ریزی، سعی در ایجاد رعب و وحشت داشته‌اند.

بر اساس برخی اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه خانمها کمی بیشتر مراقب خودشان باشند، متوجه می‌شویم دراین شرایط، چنین اقدامی بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته است. همچنین بروز رفتارهای ضداجتماعی از برخی افراد در یک بازه زمانی واحد، به تعداد چند نفر، می‌تواند کار یک گروه آن تی سو شال باشد.

به گفته وی، افرادی که چنین رفتارهایی را انجام می‌دهند درواقع اختلال شخصیت واضح و مشهود دارند. رفتارهای این‌گونه افراد می‌تواند کاملاً با اختلال خلقی همراه باشد به‌نحوی‌که چنین افرادی احساس نمی‌کنند کار ناصواب یا زشتی انجام می‌دهند. این افراد به این‌گونه دلایل ممکن است احساس غرور هم داشته باشند و تصورشان این باشد که درراه درست قدم برمی‌دارند. این موضوع به معنای آن است که این افراد ازلحاظ روانی افراد سالمی نیستند و تجزیه‌وتحلیلشان از مسائل درست نیست. مستنداتی هم مبنی بر اینکه این افراد سالم نیستند وجود دارد. درواقع اینها بیمارانی روانی هستند که هر گروهی در اجتماع، می‌تواند از آنها بهره‌برداری کند.

کیهانی نژاد با تأکید بر اینکه «ما از جزییات این موضوع و حتی نحوه پوشش و رفتار خانمهایی که قربانی اسیدپاشی شده‌اند، اطلاعی نداریم»، افزود: رسانه‌های گروهی مانند روزنامه‌ها و صداوسیما باید بیشتر به این موضوعات بپردازند. مردم هنگامی‌که ببینند به این موضوعات پرداخته می‌شود و مسؤولان پیگیری می‌کنند و در تعقیب آن هستند، خوشحال خواهند شد و احساسات ملی کمتر جریحه‌دار می‌شود.

یک آسیبشناس: ماهیت پرونده اخیر مذهبی نیست

دکتر هادی معتمدی، کارشناس امور آسیبهای اجتماعی و مدیرکل اسبق امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی نیز می‌گوید: اقدام به اسیدپاشی حتی اگر جنبه عشقی و عاطفی داشته باشد همانند هواپیماربایی مصداق فساد فی‌الارض است و مهم‌ترین شیوه برخورد و اقدام قاطعانه با این جنایتکاران خشن اعدام است.

فقر، کلاهبرداری، طلاق و ازدواج مهمترین دلایل اسیدپاشیها از سال 83 تا 89

بیمارستان شهید مطهری تهران طی تحقیقاتی از خرداد 1383 تا مهر 1389، بر روی 59 مورد اسیدپاشی اعلام کرد که 51 درصد قربانیان اسیدپاشی مرد و 49 درصد زن بودند و پنج نفر از آنها زنده نماندند. همچنین بیشترین دلیل اسیدپاشی، خواستگاری ناموفق، رابطه خارج از چارچوب ازدواج یا درخواست طلاق بود و عواملی مثل فقر، وضعیت بد اجتماعی و اقتصادی و کلاه‌برداری مالی هم از دیگر عوامل شایع بودند. بیشتر قربانیانی که دراین تحقیق بررسی شدند (71 درصد) متأهل بودند. نیمی از زنان هدف حمله شوهر یا بستگان دیگر قرارگرفته بودند و بقیه آنها هدف افراد غریبه بودند. منبع: مهر

نتیجهگیری:

متأسفانه این پدیده شوم که آثار و پیامدهای ویرانگری را به همراه دارد در چند سال اخیر شیوع یافته و موجب بروز آسیبهای فراوانی در جامعه شده است.

اسیدپاشی در اکثر موارد وقوع، واکنش هیجانی درون خانوادگی و یا مربوط به ازدواج بوده که عموماً در پی دریافت پاسخ منفی از طرف دختر موردعلاقه صورت گرفته است، متأسفانه پیامدهای این جرم به دلیل اینکه عموماً نقطه حساس شخصیت خانمها را که زیبایی آنان است مورد آسیب قرار می‌دهد و بدین‌صورت کسانی که از اسیدپاشی جان سالم به درمی‌برند زمینه را جهت بروز مشکلات و نابهنجاریهای روانی پیدا می‌کنند.

دریافتهای فرد از واقعیتهای وجود خود و نیز عدم انطباق شرایط وی با ایدئال‌های موردنظر و همچنین عدم استحکام شخصیت فرد در برخورد با «نه» موجب بروز هیجانات کاذب در وی می‌شود و در صورت سرخوردگی موجب آسیبهای درونی در فرد خواهد شد که در موارد بسیار شدید جلوه تکانشی آن پس از ناامیدی فرد از رسیدن به هدفش وی را به سمت‌وسوی ویرانی و نابود کردن وی می‌کشاند.

به‌واقع ریشه این‌گونه اتفاقات تلخ در کجاست و چرا و چگونه فردی به خود اجازه می‌دهد که تمام موجودیت دیگری را بسوزاند وزندگی او را فدای خواسته‌های خودخواهانه خود کند. اکثر قربانیان حوادث اسیدپاشی زنانی هستند که در جریان یک رابطه عاطفی یک‌طرفه قربانی چنین جراحتهای غیرقابل جبرانی می‌شوند.

البته مسوولان محترم این مورد را هم در نظر داشته باشند از عوامل افزایش جرم اسیدپاشی در جامعه در دسترس بودن این ماده شیمیایی و ارزان بودن آن است. این موضوع درواقع بر لزوم نظارت جدی و سخت‌گیرانه بر نحوه فروش اسید در کشور تأکید دارد.

مسؤولان قضایی، انتظامی و دولتی باید با نظارت بیشتر براین موضوع از خریدوفروش ارزان و ساده این ماده شیمیایی نابودکننده جلوگیری کنند.

لزوم تربیت صحیح فرزندان و جوانان، الگوسازی مناسب، دور نگه‌داشتن آنها از تنشها و درگیریهای خانوادگی، معضلات اجتماعی، مشکلات اقتصادی، بیکاری، خشونت و… می‌تواند پرخاشگری در افراد و انجام رفتارهایی مانند اسیدپاشی را به حداقل برساند.

پیشنهادها:

1 ـ پرهیز از ایجاد رابطه با افرادی که شناخت کافی نسبت به آنان نداریم.

2 ـ همیشه این موضوع را به خاطر داشته باشیم که کوچک‌ترین واکنش ما می‌تواند به‌صورت ناخودآگاه موجب برداشتهای اشتباه از جانب دیگران و پایه‌گذاری یک رابطه احساسی یک‌طرفه و تعمیق آن شود پس در نوع رفتارهایمان با دیگران و دریافت هرگونه تهدید باید خانواده‌ها را در جریان گذاشت.

3 ـ از ایجاد روابطی که به آن ایمان نداریم بپرهیزیم. چون‌که پس از شروع این روابط کنترل بسیاری از شرایط مربوط به آن رابطه را از دست می‌دهیم. منبع: وب‌سایت داوری

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *