اسرار تجاری در دنیای مجازی

دسته: آخرین مطالب , معرفی کتاب
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶


اسرار تجاری در دنیای مجازی

اسرار تجاری در دنیای مجازی

نویسندگان: دکتر علی زارع، مهدی رضائی فر، هادی شفیعی

ناشر: جنگل

سال انتشار: 1395

قیمت: 16000

قرن حاضر قرن رایانه و سال و ماه آن عجین با پیشرفت‌های آن. اطلاعاتی که لحظه به لحظه از دورترین نقاط جهان مخابره می‌شود و از طریق رسانه‌ها نظیر رادیو، تلوزیون، مطبوعات و تلفن و تلکس عرضه می‌شوند و شامل طیف وسیعی از تبلیغات یک کالای جدید گرفته تا کشفیات جدید علمی، ‌تنها و تنها به کمک شگفت-اختراعی است به نام رایانه.

اگر بگوییم ظرف را محتویات آن می‌شناسند به قطع، دنیای امروز را رایانه معنا می‌دهند، جهان قبل از رایانه و جهان بعد از آن، فاصله‌ای دورتر از دو کهکشان دارند اگرچه این جادوی انسانی یک شبه به وجود نیامد و اختراعاتی چون تلگراف و تلفن آبستن همچون طفلی بودند.

روش تحقیق در این کتاب روش توصیفی-تحلیلی بوده و سعی بر آن است تا به سؤالاتی چند پاسخ داده شود. اول آنکه آیا می‌توان با استفاده از مضامین و مصادیق مختلف حقوق مالکیت فکری به تعریف دقیق اسرار تجاری پرداخت؟ آیا می‌توان امنیت اسرار تجاری را در دنیای مجازی سامان بخشید؟ آیا سازمان‌های قانونی و دولتی؛ خصوصی و تجاری و حتی پلیس در این خصوص دارای حقوق و تکالیفی می‌باشند؟ چه تغییراتی در این نهادها در راستای پیشرفت تکنولوژی می‌بایست صورت گیرد؟ آیا یافته‌های علوم رایانه‌ای در این خصوص می‌تواند ما را یاری دهد؟ و…

لذا مباحث حقوقی متعددی در این زمینه مطرح می‌شود. از میان این مباحث،‌ حقوق اسرار تجاری به عنوان شاخه‌ای از حقوق مالکیت فکری به عنوان موضوع مورد نظر انتخاب و در بستر دنیای مجازی و الکترونیکی مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از تفحص در سیستم‌های حقوقی مختلف و حقوق داخلی تعریف دقیقی از آن ارائه می‌گردد.

بسیاری از اقتصاددانان، متخصصان و دوراندیشان عقیده دارند که در سالهای اخیر،‌ انقلابی مشابه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته که جهان را وارد عصر اطلاعات کرده و بسیاری از جنبه‌های اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی حیات بشر را دست خوش تحولی شگرف نموده است.

امروزه حق دستیابی به اطلاعات از حقوق بنیادین بشر خوانده می‌شود و ابزارهای نوین ارتباطی و بویژه گستره فضاهای مجازی، فرصتهای بی‌بدیلی را در تحقق این حق اساسی فراهم آورده است. این روند سبب درخشان‌تر شدن چهره اقتصادی اطلاعات نیز شده است. این اطلاعات ارزشمند، همواره در معرض هجوم اشخاصی استکه با نیتی پلید، خوشه چینی از ثمره فکری دیگران را در سر می‌پرورانند. از این رو، حقوق باید چتر حمایتی خود را بر سر دارنده اطلاعات بگستراند. گاه نوعی تعامل میان جامعه و خلع اطلاعات صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر اطلاعات همواره بازیگر اصلی صحنه تعاملات اجتماعی بوده اما در هزاره سوم نقشی به غایت برجسته‌تر یافته است. کتاب حاضر قصد دارد حقوق اسرار تجاری را با دنیای متحول اینترنتی و تجارت الکترونیکی بیازماید و موضوعی را تحت عنوان اسرار تجاری الکترونیکی در دنیای مجازی مورد بررسی و پژوهش قرار دهد.

منبع: سایت انتشارات جنگل


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *