استفاده از تعبیر «طب اسلامی» در ست نیست!

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۹ دی ۱۳۹۵


استفاده از تعبیر «طب اسلامی» در ست نیست!

استفاده از تعبیر «طب اسلامی» در ست نیست!

صدرالساداتی

من هم یکی از دنبالکنندههای این شیوه درمانی که در آن از بعضی روایات استفاده میشود هستم و تا حدودی اعتمادم را جلب کرده است و ابتدا درمان را در این طریقها دنبال میکنم…

به نظر می‌رسد تحقیق و بررسی و سرمایه‌گذاری خوبی باید در این بخش شکل بگیرد …

اما سه اشکال وجود دارد که مشفقانه دوست دارم به این عزیزان متذکر بشوم:

1- سردمداران این روش خود را مجتهد مطلق می‌دانند و گاهی فتوا هم می‌دهند، درصورتی‌که اجتهاد در حد افتا، کار ساده‌ای نیست … ایشان با احترام، نه تحقیقات و مقالات قابل‌اعتنایی در فقه و اصول دارند و نه درس خارج داشته و فقه تدریس کرده و شاگرد و نظریه داشته‌اند… لذا این القابی که انتساب می‌دهند درست نیست و موجب اشتباه در ذهن مردم می‌شود! و اعتماد مردم را خدشه‌دار می‌کند!

2- ما نظام فقه اسلامی داریم به‌نحوی‌که در احکام آن، اجازه رجوع به فقه دیگری نداریم و هر کس در قضاوت یا معاملات به‌غیراز احکام رسیده از ائمه عمل کند کار حرامی انجام داده است…

اما در طب این‌گونه نیست که اسلام متصدی بیان طبی باشد منحصر به خودش و اجازه رجوع به غیر آن را نداده باشد…

چنانچه در روایات مختلف، ائمه اجازه داده‌اند به طبیب یهودی یا مسیحی و غیره رجوع کنیم کما این‌که مشهور است بر بالین امیرالمؤمنین طبیب غیرمسلمان آورده‌اند، (گرچه ظاهراً سند معتبری ندارد …)

3- استفاده از لفظ طب اسلامی و داروی امام رضا (ع)، داروی امام صادق (ع)، درست نیست … چراکه استفاده از این عناوین و اثر نکردن دارو به دلایل مختلف، ناخودآگاه اعتقاد عوام جامعه را نسبت به گفتار و دستورات ائمه سست می‌کند و در این هیچ شکی نیست! و از این الفاظ جدا باید پرهیز کرد!

انشاالله در این راه با مستندسازی و مدارک متقن پزشکی بتوانند، راه جدیدی را در درمان بیماریهای مختلف باز کنند!


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *