استراتژی جدید ضد ایرانی کشورهای ذره حاشیه خلیج‌فارس

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲ آذر ۱۳۹۵


استراتژی جدید ضد ایرانی کشورهای ذره حاشیه خلیج‌فارس

استراتژی جدید ضد ایرانی کشورهای ذره حاشیه خلیجفارس

Heads of States of the Gulf Cooperation Council sit at a round table in Bayan Palace for the opening session of the 34th GCC Summit hosted by Kuwait December 10, 2013. REUTERS/Stringer (KUWAIT - Tags: POLITICS) - RTX16CHR

پیروزی حیرتانگیز دونالد ترامپ در انتخابات امریکا بهغیراز مردم امریکا، سایر کشورها را هم کموبیش شوکه کرده است. دراین میان، کشورهای ذره حاشیه خلیجفارس از همه بیشتر شگفتزده و درعینحال نگران شدهاند، چون حمایت علنی و غیرعلنی آنها از رقیب ترامپ، میتواند آینده حمایت امریکا از این کشورها را به خطر اندازد.

دنیای حقوق به نقل «تابناک»، این موضوعات در حالی است که فرضیه غیرقابل‌پیش‌بینی بودن ترامپ نیز بر نگرانی این کشورها افزوده است. به‌عبارت‌دیگر، ترامپ معتقد است که منافع آمریکا در اولویت است و برای کارهایی که در جهت آن انجام می‌دهیم، از کسی عذرخواهی نمی‌کنیم. دکترین خاصی در سیاست خارجی ندارد و متناسب با موقعیت تصمیم می‌گیرد. وی حتی در مبارزات انتخاباتی خود، مطالبی درباره سازوکارهای امنیتی منطقه خلیج‌فارس مطرح کرد که بدون تردید به مذاق این کشورها به‌خصوص عربستان خوش نمی‌آید. حال که ترامپ پیروز شد، این کشورها در چرخشی 180 درجه‌ای به ترامپ تبریک گفته‌اند و درصدد نزدیکی به وی هستند؛ اما این تنها استراتژی اعلامی آنها در مواجهه با رویکرد ترامپ نسبت به مسائل منطقه است. سیاست اصلی این بازیگران ذره دراین منطقه که به‌صورت اعمالی به‌تدریج گسترده‌تر خواهد شد؛ ایجاد فضای «ایران هراسی» است. بعد از برجام به‌تدریج فضای ایران هراسی به‌خصوص در کشورهای غربی رو به افول گذاشت. گسترش این فضا می‌تواند باعث شود که این کشورها در کانون توجه در موضوعات حقوق بشری، دموکراسی و همچنین حمایت علنی و یا غیرعلنی از تروریسم قرار بگیرند؛ بنابراین، آنها می‌توانند بازنده نگه‌داشتن موضوع «خطر ایران» خودشان را از کوران تحولات خارج کنند.

شنبه 22/8/1395 اماراتیها نخستین کار در پیگیری این سیاست را کلید زدند. آنها به همراه ده کشور دیگر عضو شورای همکاری و اتحادیه عرب در نامه‌ای به مجمع عمومی سازمان ملل از صدور انقلاب اسلامی ایران به کشورهای دیگر ابراز نگرانی کردند. دراین نامه به‌صراحت بیان‌شده است که از زمان امضای توافق هسته‌ای میان ایران و 5+1 چیزی جز افزایش اقدامات خصمانه در منطقه و ادامه حمایت از گروههای تروریستی توسط ایران ندیده‌ایم!

جالب اینکه در میان این کشورها حتی نام کشور عمان هم دیده می‌شود؛ کشوری که در میان این کشورها بیشترین دوستی را با ایران دارد! به‌هرحال مشخص است که استراتژی این کشورها ازاین‌پس ایجاد فضای سیاسی و امنیتی علیه ایران است تا بتوانند سیاستهای رئیس‌جمهور جدید امریکا را منطبق با آن تغییر دهند. درواقع این کشورها دراین روزها تلاش خواهند کرد با ایجاد فضای روانی و رسانه‌ای علیه ایران و مطرح کردن پرونده‌های دروغین، خطر ایران را بزرگ‌نمایی کنند تا موضوعات اصلی منطقه به‌نوعی به فراموشی سپرده شود؛ مضافاً اینکه رویکرد ایران هراسی به‌نوعی می‌تواند باعث حفظ وضع موجود برای این کشورها نیز شود، زیرا از این طریق می‌توانند ثبات خودشان را نیز حفظ کنند.

البته با توجه به اینکه ترامپ بارها مسیر سیاسی خود را تغییر داده، گاهی دمکرات (2001 تا 2009) زمانی جمهوری‌خواه (1987 تا 1999- 2009 تا 2011 و از 2012 تاکنون) و گاه مستقل (2011 تا 2012) بوده است. با استناد به عدم ثبات فکری ترامپ، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا استراتژی جدید این کشورها در تقابل با ایران می‌تواند کارساز باشد یا خیر؟!

منبع: تابناک


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *