از فروش اتومبیل تا راهروهای دادگاه (قسمت اول)

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵


از فروش اتومبیل تا راهروهای دادگاه (قسمت اول)

از فروش اتومبیل تا راهروهای دادگاه (قسمت اول)

 538355136

مرجان الماسی

آقا تو را به خدا یک کاری کنید زودتر این ماشین را توقیف کنند و خریدار متخلف را مجبور به فک پلاک من کنند. هرچند روز یکبار یک خلافی برای ماشینی که دیگر دست من نیست دم خانهام میآید و تکرار این اتفاق برایم آزاردهنده شده است. مرتب با خودم کلنجار میروم که نکند با ماشین تخلف سنگینی، جرمی، آدمربایی، آدم کشی یا حمل مواد مخدری چیزی بکند و چون با پلاک من این اتفاق افتاده گرفتار بازی نادانستهای بشوم؟ عجب اشتباهی کردم که وکالت بی مدت به خریدار دادم… اعتماد کردم…

اینها را مرد هنگامی‌که دادخواستش را روی میز می‌گذارد می‌گوید و خواهش می‌کند یک اقدام عاجل صورت بگیرد. اما قصه از چه قرار است؟

فروش اتومبیل: از یافتن خریدار تا تنظیم سند رسمی

این مطلب را در چهار گام تشریح و به دو قسمت تقسیم کردیم قسمت اول در خصوص نحوه پیدا کردن مشتری برای اتومبیل و نوشتن یک مبایعه‌نامه ساده بین متعاملین (خریدار و فروشنده) توضیحاتی ارائه خواهیم داد و در شماره بعدی روزنامه به شرح دو گام بعدی یعنی تعویض پلاک و تنظیم سند خواهیم پرداخت.

گام اول: یافتن خریدار

هنگامی‌که قصد فروش خودروی خود را دارید چند راه پیش رو دارید تا مشتری مورد نظر خود را پیدا کنید. ممکن است با سپردن خودرو به دست واسطه‌ها یا بنگاههای اتومبیل مشتری مناسب را بیابید و یا به‌واسطه انتشار آگهی یا از طریق واسطه‌های آشنا و فامیل با مشتری مورد نظر خود مرتبط می‌شوید. از این مرحله به بعد و پس از آشنا شدن با خریدار باید مراقب اقدامات خود باشید و با رعایت قانون، گام‌به‌گام پیش بروید تا گرفتار مشکلات بعدی آن نشوید.

گام دوم: نوشتن مبایعهنامه

حتماً بعد از این‌که خریدار مورد نظرتان را پیدا کردید برای نوشتن یک مبایعه‌نامه عادی بین خودتان راهنمایی بگیرید. نوشتن مبایعه‌نامه، کار سختی نیست. یک نوشته عادی است که روی دو برگ سفید معمولی که یک برگ کاربن بین آن گذاشته باشید با رعایت جوانب لازم کفایت می‌کند که یک مبایعه‌نامه کامل بین شما نوشته شود. در این مرحله باید به چند نکته دقت داشته باشید

برای نوشتن مبایعه‌نامه، درج چند نکته ضروری و نوشتن سایر موارد دلبخواهی است. فروشنده، خریدار، مورد معامله، مبلغ مورد معامله و نحوه پرداخت مبلغ مربوطه و تاریخ انجام معامله از ضروریاتی است که باید در این نوشته رعایت شود. نوشتن نام و مشخصات طرفین از روی مدارک هویتی و به‌صورت دقیق، همراه با آدرس و شماره تلفن دقیق را فراموش نکنید. در بخش مورد معامله، حتماً دقت کنید که مشخصات خودروی مورد معامله از روی مدارک خودرو (که قبلاً با خودرو تطبیق داده‌اید) نوشته شود. در مرحله بعد از نحوه مراحل پرداخت مبلغ مورد معامله به‌صورت واقعی بنویسید. به این صورت که ابتدا کل مبلغ مورد معامله را درج کنید و بعد از آن، جزییات آن، یعنی این‌که چه مبلغی از آن به‌صورت نقد، چه مبلغی به‌صورت چک یا چک‌پول و در چه تاریخهایی پرداخت می‌شود با شماره و جزییات چکها به‌صورت دقیق بیان کنید. در پایان مبایعه‌نامه هم تاریخ معامله را بنویسید و در مبایعه‌نامه حتماً به لوازم و ملحقات خودرو که صحیح و سالم تحویل خریدار شده است اشاره‌ کنید و مبایعه‌نامه‌ای که در دو برگ تهیه کرده‌اید توسط خریدار و فروشنده و دو شاهد (به‌صورت اصلی و نه از روی کاربن) امضا کنید و ساعت و تاریخ تحویل خودرو را نیز در آن قید کنید. در این مرحله اگر شرط و شروط و تعهداتی بین خریدار و فروشنده مقررشده است آنها را هم در مبایعه‌نامه قید کنید.

تذکر 1-: سعی کنید در مبایعه‌نامه خط‌خوردگی نباشد. در صورتی‌که خط‌خوردگی ایجاد شد با توضیح در پایان مبایعه‌نامه زیر توضیح مربوطه را نیز همه افراد امضاکننده امضا و تأیید کنند که خط‌خوردگی قبل از امضا بوده است.

تذکر 2- برای نوشتن مبایعه‌نامه می‌توانید با حضور در یک دفترخانه اسناد رسمی، در خصوص کیفیت مبایعه‌نامه‌ای که نوشته‌اید و سایر ملزومات آن مشورت بگیرید. ادامه دارد منبع: پارسینه


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *