از تجربه دیگران بهره ببریم

دسته: دکتر سیدفاضل نوری (سردبیر) , سرمقاله ها
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۴ اسفند ۱۳۹۵


از تجربه دیگران بهره ببریم

سرمقاله

از تجربه دیگران بهره ببریم

 

سید فاضل نوری- سردبیر

امیر بیان حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید: کل معونئ تحتاج الی التجارب؛ هر امری که کمک لازم دارد (کار مشکل است) نیازمند تجربه‌ها است.

همین یک جمله بس است که به اهمیت بسیار و تأثیر عمیق تجربه پی ببریم.

می‌دانیم که تجربه بالاتر از علم است مثلاً این که بدانیم حلوا شیرین است و آتش سوزاننده، فرق دارد با این که آنها را تجربه کرده باشیم.

آموختن حقوق شکلی و ماهوی، مدنی و جزایی و حسبی و…  در دانشکده‌های حقوق، توان آن دارد که، ما را حقوق خوانده و حتی حقوق‌دان کند ولی نمی‌تواند یک قاضی و وکیل آگاه به رموز کار و فوت کوزه‌گری بسازد؛ چیزی که حتی در دوره‌های کارآموزی و کارورزی قضاوت و وکالت هم حاصل نمی‌شود. اینجاست و این گونه است که میدان عمل و تجربه می‌طلبد. حال اگر قرار باشد هر قاضی و وکیل، خود همه چیز را تجربه کند و تجربه کسانی که از پیش رفته‌اند به او نرسد، لغزشها و بیراهه رفتن‌ها چه بسیار خواهد شد.

پس باید از تجربه کسانی که راه را «پیموده» و بیراهه‌ها را «شناخته» و در مسیر خود درسها «آموخته» و نکته‌ها «یافته» و گنج‌ها «اندوخته» بهره جست؛ که این روشی است عاقلانه. از همین رو است که همکاران روزنامه دنیای حقوق می‌کوشند در صفحه تاریخ، ‌تجربه و خاطره، مخاطبین را به سوی این گنجیه‌ها رهنمون باشند. یکی از این گنجینه‌ها مطالبی است که در ستون «تجربیات و خاطرات قضایی» در صفحه یاد شده از این پس ارائه می‌شود.

این مطالب با قلمی شیوا توسط جناب آقای سید روح الله مصطفی نژاد موسوی رئیس محترم شعبه 102 دادگاه کیفری دو دماوند به رشته تحریر درآمده است. توفیقاتشان افزون باد و بهره خوانندگان بسیار، انشاءالله

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *