از تأسف رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تا انتقاد دبیر کل سازمان ملل

دسته: حقوق در سایر جوامع , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵


از تأسف رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تا انتقاد دبیر کل سازمان ملل

از تأسف رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تا انتقاد دبیر کل سازمان ملل

590897418

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت، فرمان اجرایی اخیر دونالد ترامپ ابهاماتی ایجاد کرده که باعث تأسف و شرمساری است.

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت، ابهاماتی که فرمان اجرایی دونالد ترامپ در مورد مهاجرت به آمریکا ایجاد کرده، تأسف‌بار است.

با این حال، وی با دفاع از ترامپ، تصریح کرد: هرچند که ابتدای اجرای این فرمان، با مشکلات و دست‌اندازهایی روبرو بود اما سیاست آن، هماهنگ با اصول جمهوری‌خواهان بوده است.

رایان افزود: مسؤولیت امنیت کشور به عهده رئیس‌جمهوری است. هرچند ما از آن‌چه رخ‌داده است، حمایت می‌کنیم اما باید اندکی تأمل کنیم تا اطمینان یابیم که معیارهای بررسی دقیق پیشینه پناهندگان و مهاجران بر اساس اصول صحیح است و بتوانیم ایمنی و امنیت کشورمان را تضمین کنیم.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: به نظر من بروز سردرگمی در اجرای این فرمان تأسف‌آور است.

مقامهای امنیتی آمریکا به ایرادهایی در نحوه اجرای فرمان دونالد ترامپ برای منع ورود شهروندان هفت کشور ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن به آمریکا اذعان کرده‌اند و یکی از آنها گفته است که این ممنوعیت احتمالاً به‌زودی برطرف نخواهد شد.

دونالد ترامپ دستوری را با عنوان “حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی” امضا کرد که بر اساس آن ورود پناه‌جویان به آمریکا به مدت چهار ماه معلق و ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا برای ۹۰ روز ممنوع شد. این تصمیم با واکنشهای داخلی و بین‌المللی بسیاری مواجه شده است.

رئیس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت که از تحت تأثیر قرار گرفتن کسانی که ویزای معتبر دارند، متأسف است. رایان گفت، مطمئن است که سیاست تازه درست اجرا خواهد شد. وی افزود: هیچ‌کس نمی‌خواهد شاهد باشد که کسانی که گرین‌کارت یا ویزاهای ویژه دارند گرفتار این ممنوعیتها شوند.

به گزارش بی.بی.سی، معلوم شد که حدود ۹۰۰ کارمند وزارت خارجه آمریکا یک “یادداشت ثبت” از دستور ترامپ را امضا کرده‌اند. خبر تهیه این یادداشت یک روز پیش‌تر فاش شده بود و کاخ سفید در واکنش اعلام کرد، این کارمندان و دیپلماتها باید دستور را بپذیرند یا وزارت خارجه را ترک کنند.

سرپرستان سازمان امنیت ملی و سازمان گمرک و امنیت مرزی آمریکا اعلام کردند که ۷۲۰ تن در پی صدور فرمان اخیر در فرودگاهها به دام افتادند.

  وزیر امنیت داخلی آمریکا: ممکن است ممنوعیت آن هفت کشور دایمی شود

جان کلی، رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا مدعی است که دستور ترامپ علیه مسلمانان نیست و اکثریت قریب به اتفاق مسلمانان جهان می‌توانند به آمریکا سفر کنند. او گفت که دستور ۹۰ روزه به مقامها فرصت خواهد داد نقاط قوت و ضعف نظام مهاجرتی آمریکا ربستا محک بزنند؛ کاری که به گفته او باید خیلی زودتر انجام می‌شد.

وی افزود: بعضی از این کشورها ممکن است به زودی از لیست هفت کشور خارج نشوند. اینها کشورهایی هستند که به درجات مختلف در حالت فروپاشی قرار دارند. او هم‌چنین خاطرنشان کرد، دولت آمریکا در نظر دارد سابقه اینترنتی متقاضیان ویزا از جمله فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تماسهای تلفن موبایل از کشورهایی که اعتماد کمی به سازمانهای پلیس آنها وجود دارد را بررسی کند.

به گفته وزیر امنیت داخلی آمریکا، ممنوعیت ورود برای اتباع آن هفت کشور ممکن است به طور نامحدود ادامه پیدا کند. هم‌چنین این احتمال وجود دارد که تعداد دیگری کشور به این لیست اضافه شود. این مقام آمریکایی هم‌چنین تأکید کرد مسافرانی از این هفت کشور ممنوعه که تابعیت دوگانه دارند با پاسپورتی که مربوط به کشور ممنوعه نیست می‌توانند به ایالات‌متحده سفر کنند.

 گوترش: بستن مرزها اقدامی کورکورانه است

هم‌زمان آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت، بستن مرزها به روی افراد بر اساس مذهب، قومیت یا ملیت یک تدبیر کورکورانه است. چنین سیاستی خطر پیروزی تبلیغاتی برای افراط‌گرایان را به دنبال دارد و سازمانهای پیشرفته تروریستی به‌راحتی آن را دور خواهند زد. گوترش بدون اشاره به نام ترامپ تأکید کرد: کشورها حق دارد و حتی ملزم هستند تا مسؤولانه مدیریت مرزهایشان را به عهده بگیرند تا از نفوذ اعضای سازمانهای تروریستی جلوگیری کنند. این نباید بر پایه هیچ‌گونه تبعیض مرتبط با نژاد، قومیت و یا ملیت باشد چرا که مغایر اصول اساسی و ارزشهای جامعه‌های ماست. او هم‌چنین گفت: تدابیر کورکورانه که پایه اطلاعاتی محکمی ندارد، ناکارآمد است و سازمانهای تروریستی جهانی پیچیده می‌توانند آن را دور بزنند. تدابیر تبعیض‌آمیز موجب تحریک خشم و عصبانیت گسترده می‌شود و تبلیغات سیاسی برای آن دسته از سازمانهای تروریستی‌ای که ما قصد مبارزه با آنها را داریم، تسهیل می‌شود.

ایالت ماساچوست آمریکا در شکایتی از دولت ترامپ به دادگاه گفته است که این ممنوعیت ناقض ضمانتهای قانون اساسی آمریکا در زمینه آزادی مذهب است. پیش‌تر دادستان ایالت واشنگتن هم دونالد ترامپ را تحت پیگرد قرار داده بود.

مورا هیلی، دادستان کل ماساچوست گفت: این سیاست به دلیل مذهب و ملیت علیه مردم تبعیض قایل می‌شود. این شکایت در حمایت از شکایتی که از طرف دو استاد ایرانی دانشگاه ماساچوت در دارتموت تسلیم دادگاه شد، طرح شد. اریک اشنایدرمن، دادستان کل نیویورک هم گفته بود که این ایالت هم شکایت مشابهی را مطرح می‌کند. منبع: ایسنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *