از اتهام مداخله در انتخابات تا انتظار برای موضع رسمی!

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵


از اتهام مداخله در انتخابات تا انتظار برای موضع رسمی!

از اتهام مداخله در انتخابات تا انتظار برای موضع رسمی!

 

 

 «درحالیکه دولت جدید آمریکا موضعی مدافعانه در مقابل ادعاها مبنی بر مداخله روسیه در انتخابات اخیر این کشور اتخاذ کرده است، اما ترامپ به نظر نمیرسد که دیگر برای تحسین همتای خود در کرملین توئیت بنویسد.»

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره آینده روسیه و دولت جدید آمریکا نوشته است: درحالی‌که کمتر از 6 هفته از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا می‌گذرد شانسها برای ظهور یک بهار در روابط میان واشنگتن و مسکو به گفته مقامات آمریکایی دورتر و دورتر می‌نماید؛ روابطی که با توجه به «رفاقت» میان ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جریان کمپین سیاسی آمریکا به نظر فرصت بهبودی داشت اما مشاوران سیاسی خارجی ترامپ این روزها مواضعی سخت‌تر علیه روسیه اتخاذ می‌کنند و به نظر می‌رسد در پی کناره‌گیری مایکل فلن، اولین مشاور امنیت ملی او در ماه گذشته رویکرد ترامپ در قبال مسکو رو به تغییر و تحول است.

مایکل فلن که از حامیان روابط گرم‌تر با مسکو بود با ژنرال مک‌مستر که مواضعی جنگ‌طلبانه‌تر در مقابل روسیه دارد و با جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا متحد است جایگزین شد.

در نشانه دیگر از سخت‌تر شدن رویکرد دولت آمریکا در قبال روسیه دو تن از مقامات دولتی می‌گویند، دولت فعلی آمریکا سمت مشاوره مسائل روسیه در شورای امنیت ملی را به فیونا هیل، یکی از منتقدان سرسخت پوتین پیشنهاد داده است.

کتاب هیل تحت عنوان «آقای پوتین عامل نفوذی کاخ کرملین» کنایه‌ای است از گذشته این رهبر روسی به‌عنوان افسر آژانس جاسوسی کا گ ب که سرشار از انتقادات علیه پوتین است. با این حال هنوز مشخص نیست که هیل سمت پیشنهادی را پذیرفته یا خیر.

علاوه بر این فشارها از سوی هم‌قطاران جمهوری‌خواه ترامپ در کنگره افزایش پیدا کرده است؛‌ هم‌قطارانی که فاصله بسیار زیادی با وعده‌های انتخاباتی ترامپ در قبال پوتین دارند. این فشارها را نگرانی متحدان اروپایی نسبت به هر نشانه‌ای که بر اساس آن ممکن است رئیس‌جمهور آمریکا تحریمها علیه روسیه را پس از الحاق کریمه در حمایت از شورشیان اوکراین تسهیل بخشد، مضاعف می‌کند.

تحلیلگران در تحلیل موانع جدید در مسیر ایجاد روابط حسنه با روسیه به وقایعی اشاره می‌کنند که طی چند ماه اخیر جارد کوشنر، داماد رئیس‌جمهور، جف سشنز، دادستان کل و سایر اعضای تیم ترامپ را در برگرفته و ادعا می‌کند تیم رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در جریان و پس از کمپین انتخاباتی ریاست جمهوری با مقامات روسی در ارتباط بوده‌اند. این تحقیقات رو به گسترش که اکنون بر سشنز و تماسهای او با سفیر مسکو در واشنگتن تمرکز یافته است از آن‌طرف درخواستها برای گسترش تحقیقات درباره احتمال مداخله مسکو در انتخابات و تأثیر بر نتایج آن را افزایش داده است.

متیو رویانسکی، یکی از کارشناس مسائل روسیه در اندیشکده ویلسون دراین‌باره می‌گوید، در حال حاضر درباره روسیه تنش بسیاری در ساختار سیاسی آمریکا شکل‌گرفته است و به همین دلیل ترامپ در این مسأله نه راه پیش و نه راه پس دارد.

در این میان مقامات کاخ سفید نیز می‌گویند، هیچ ارتباط مهم و نامناسبی میان مقامات آمریکایی و روسی وجود نداشته و روسها نیز هرگونه مداخله در انتخابات را تکذیب می‌کنند.

در این میان درحالی‌که ترامپ هنوز سیاست خود در قبال روسیه را اعلام نکرده است اکثر نشانه‌ها بیان می‌کند که تغییر چندانی در روابط میان این دو کشور که اکنون به پایین‌ترین سطح خود رسیده است ایجاد نخواهد شد. عمده اختلافات این دو کشور بر سر تحولات سوریه و مسائل رخ داده در اوکراین است.

علاوه بر این ماتیس به‌عنوان وزیر دفاع ترامپ تلاش کرد تا در دیدار ماه گذشته خود با سران اروپایی آنها را مطمئن سازد و خاطرنشان کند که هیچ همکاری نظامی میان آمریکا و روسیه در آینده‌ای نزدیک ممکن نخواهد بود.

در همین حال نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل طی هفته‌های گذشته اقدام روسیه در استفاده از حق وتوی خود برای حفاظت از دولت سوریه در مقابل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را محکوم کرد و هم‌چنین اخیراً تأکید کرده است که سازمان ملل الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد.

استقبال ترامپ از روابط نزدیک‌تر با روسیه و تأکید بر این مسأله طی کمپین انتخاباتی‌اش به‌ویژه در بخش مبارزه با تروریسم در میان مقامات فعلی و سابق آمریکایی این نگرانی را ایجاد کرد که ترامپ شاید منافع آمریکا را در مقابل همکاریهای اطلاعاتی و نظامی علیه گروههایی چون داعش مبادله کند.

اما اکنون لحن ترامپ در مقابل روسیه نسبت به آنچه که در روزهای کمپین مطرح می‌شد بسیار تغییر کرده است؛ زمانی که او پوتین را به‌عنوان رهبری قدرتمند تحسین می‌کرد و رئیس‌جمهور روسیه نیز به تعریف کردن از او می‌پرداخت.

ترامپ در کنفرانس خبری اواسط فوریه خود در این‌باره توضیح داد که «من برای همکاری با روسها بسیار مشتاقم اما ممکن است که نتوانم با پوتین کنار بیایم».

در همین حال دو تن از مقامات ارشد اروپایی درحالی‌که خواستند نامشان فاش نشود به خبرنگاران اطلاع دادند که آنها نیز متوجه تغییر مواضع دولت ترامپ نسبت به روسیه شده‌اند و اکنون به نظر می‌رسد که هیچ تمایلی برای مشارکت در مبادله‌ای بزرگ میان واشنگتن و مسکو وجود ندارد.

یکی از این مقامات گفته است مسأله‌ای که ما در حال بررسی آن هستیم و برای آن تلاش می‌کنیم این است که هیچ مبادله بزرگی میان آمریکا و روسیه با ایده انجام یک معامله بزرگ در حوزه سیاسی و نظامی مطرح نباشد.

یکی دیگر از مقامات ارشد اروپایی نیز دراین‌باره تشریح کرده است: در مقابل روسیه باید صادقانه بگویم که اکنون به نظر می‌رسد تحلیلها و مواضع دولت فعلی آمریکا نسبت به دو یا سه ماه گذشته بسیار به مواضع ما نزدیک‌تر شده است.

از آن‌طرف کرملین اعلام کرد که صبورانه در انتظار اقدامی از سوی دولت ترامپ است تا متوجه آینده روابط میان دو کشور شود.

سخنگوی پوتین در این اظهارات به خبرنگاران گفت: تاکنون ما بیانیه‌های متفاوتی را از ترامپ شنیده‌ایم بنابراین منتظر موضع رسمی این کشور هستیم.

در همین حال مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و عضو کمیته روابط خارجه سنای این کشور طی اظهاراتی نسبت به آینده روابط و توافقات با پوتین به ترامپ هشدار داد.

او در این‌باره گفت: ما پیش از رئیس‌جمهور فعلی که گمان می‌کند می‌تواند در ارتباط با پوتین دست به اقدامات بیش‌تری بزند دو رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه و دموکرات دیگر داشتیم. هر دوی آنها با سر به زمین خوردند چرا که متوجه نبودند که با چه چیزی مواجهند. این امید قلبی من است که رئیس‌جمهور فعلی ما اشتباه مشابهی را مرتکب نشود. منبع: ایسنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *